Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen  (gelezen 44918 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen
« Reactie #15 Gepost op: 10-09-2006, 17:48 »
Simpele oplossing met een stukje elastisch shockcord (weer uit de watersportwinkel :D) om je veters "vast" te zetten. Veterlussen wel aan de buitenkant van je schoen vastzetten. Werkt echt prima ;)

Of hoeze over de schioenen tegen inregenen (camaches??)
In Noorwegen / Zweden erg goed gebleken.
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 750
Re: Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen
« Reactie #16 Gepost op: 16-09-2006, 21:57 »
Beetje laat, net terug van vakantie maar ja, na een goeie 700.000 km op Meindl Army pro en Island Pro wandelschoenen kan ik niet anders dan zweren bij deze schoenen. Perfekt waterdicht. M`n collega heeft ze nu ook, de Army pro en hij heeft nu voor het eerst een winter lesgegeven met warme en droge voeten (na jaren daytonas Voyager). Hij is ook helemaal om. Wat DaBit zegt is waar natuurlijk maar je draagt toch ook geen laarzen aan je polsen? Je kan niet alles perfekt beschermen...
J-P

Honda VFR1200X DCT crosstourer

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen
« Reactie #17 Gepost op: 17-09-2006, 09:06 »
Citaat
net terug van vakantie maar ja, na een goeie 700.000 km

Dat zijn de vakanties  ;) Echte mannen bestaan nog....
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 750
Re: Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen
« Reactie #18 Gepost op: 17-09-2006, 09:33 »
De vakantie was dus duidelijk te kort want ik ben nog niet genoeg uitgerust om dat te zien aankomen... ::) ;D Maar goed, ik denk dat het verder wel begrepen wordt. Vakantie was trouwens maar 5000 km in 12 dagen, rondje Pyreneeen. Ook op Meindls trouwens  :P
J-P

Honda VFR1200X DCT crosstourer

Offline member

  • *****
  • Berichten: 750
Re: Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen
« Reactie #19 Gepost op: 18-09-2006, 02:39 »
Alsof de duvel ermee speelt... vandaag ging ik met GSers rijden, 1tje viel erg lullig met een gangetje van 30-40 met haar 650GS en motorlaarzen. Voet draaide verkeerd onder de motor. Ze is er nog mee naar de huisartsenpost gereden maar kon met mooi roze gips het pand weer verlaten. Gebroken voet. Motorlaarzen zijn dus geen garantie voor een blessurevrije hobby, DaBit.  :-[ Overigens was het druk op de 1ste hulp, veel voetbalblessures zo leek het...
J-P

Honda VFR1200X DCT crosstourer

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen
« Reactie #20 Gepost op: 18-09-2006, 11:26 »
Ik rijd m'n hele motorleven al op soort van kistjes. Begonnen met ex-legerkisten, maar die zijn niet waterdicht, daarna hoge werkschoen met Goretex membraan en nu Magnum Elite met sympatex membraan. Van deze laatste ben ik nog niet 100% overtuigd of ze echt waterdicht zijn over langere tijd. Voor mij is het belangrijk dat ik gewoon kan lopen gedurende de dag op m'n werk, iedere keer schoenen wisselen zie ik niet zitten. Bescherming is wel wat minder, maar de verhalen over gebroken benen ondanks laarzen laten me voorlopig maar bij het oude.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen
« Reactie #21 Gepost op: 18-09-2006, 15:14 »
Motorlaarzen zijn dus geen garantie voor een blessurevrije hobby, DaBit.  :-[

Uiteraard niet. Al pak je jezelf nog zo goed in, dan nog kun je elk botje in je lijf breken. En als je je been heel goed inpakt, dan krijgt je knie de klappen als het been verdraait, dus het kan nog tegen je werken ook nog. En de meeste toerlaarzen zijn aan de slappe kant; die verdraaien makkelijker dan een bergschoen.

Iedereen moet voor zichzelf een afweging maken tussen welk niveau van bescherming gewenst is, en wat nog praktisch is. Die grens verschilt van persoon tot persoon en van rit tot rit.

Wel heb je voldoende informatie nodig om een gefundeerde keus te kunnen maken, en informatie inwinnen over de beschermende kwaliteiten van motorkleding toch al zo'n probleem. Die informatie is wat ik probeerde te geven.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 35
Re: Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen
« Reactie #22 Gepost op: 04-10-2006, 17:29 »
Sinds vorige winter mijn laarzen (bmw savanna) weer eens "as waterproff as a teabag" bleken overgestapt op een paar hoge meindl's.
Werkt prima, zeker voor de combinatie rijden en wandelen is het een ideale schoen.
Wel heb ik bij een plaatselijke schoenmaker de linkerschoen laten voorzien van een stukje rubber, om doorslijten door de schakelpook te voorkomen.

Geert W. '05 Hp2, '96 XTZ660

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen
« Reactie #23 Gepost op: 05-10-2006, 09:46 »
Wat vind jij van die 2 schoenen die ik in de beginpost heb gezet? Zouden die een beetje vergelijkbaar zijn aan jouw Meindl's?

Door jou en Jos P. kwam ik ook op dit idee. Heb jij het idee dat deze hoge bergschoenen beter/slechter beschermen dan een Savanna/Tuareg ? (crosslaarzen heb jij denk ik nog nooit mee gereden hé?)

(da's een groter vissie dan toen bij de salzstroume ;))

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 35
Re: Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen
« Reactie #24 Gepost op: 05-10-2006, 10:54 »
Moeilijk te zien hoe hoog die schoenen zijn die je in je begin post noemt.
Gezien het aantal haakjes vanaf de enkel lijken ze wat lager, maar ik denk dat je ze zou moeten passen
icm met motorbroek en liefst zittend op de motor om te kijken of opspattend water er makkelijk tussen schoenbovenkant en broekonderkant door kan.

Heb in de buurt wel eens met geleende crosslaarzen gereden, en er ooit in Oostenrijk een weekend noodgedwongen op gelopen nadat mijn eigen schoenen een zool verloren.
Bescherming van een crosslaars is zeker beter, daar is ie ook voor gemaakt. Loopcomfort is veel minder,
maar daar is ie ook weer niet voor gemaakt.

In vergelijk met de savanalaars is de bescherming van de hoge Meindls niet echt beter of slechter, kniebeschermer (uit gewonnen) rally2pro sluit aan op bovenkant schoen. Een steppie dat tussen de laars en de kniebeschermer doorgaat zoals in de zandbak van Hechlingen kan dus hier ook...

Afgelopen zomer in Zweden en Noorwegen vrij veel gravelpaadjes gereden afgewisseld met soms vrij lange) wandelingen, en de schooenen voldeden goed. Genoeg steun bij staand rijden, en zeker meer grip door de grovvere zolen. Nadeel van de zolen is dus wel dat je wat moeilijker heen en weer beweegt op getande steppies.
Denk dat ik ze komend jaar ook meneem wanneer ik ga eiland-hoppen.


Visje was idd wat groter dan die bij de Saltstraumen, op "campingloos" Bremanger wordt blijkbaar wat minder gevist. Beestje paste nog net achterop...

Geert W. '05 Hp2, '96 XTZ660

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen
« Reactie #25 Gepost op: 06-10-2006, 19:29 »
Hele andere benadering, maar ik heb teva "schoenen".

Die wegen eigenlijk bijna niks, kun je mee in het water staan (wateren ook goed af) en lopen erg lekker. Natuurlijk niet geschikt voor sneeuw, ijs, kou en bergwandelingen waarbij klasse C nodig is.

Crosslaarzen op de motor aan, lichte schoentjes in de tas, weinig plek voor nodig.

Staal netje erbij om je laarzen op slot te zetten aan de motor (zo een voor rond een rugzak), kun je toch gaan wandelen.

Hier sluit ik mij helemaal bij aan. Wil jullie toch mijn persoonlijke ervaring niet onthouden: Op een mooie zondag, toen we nog vrolijk en vrij in Amsterdam mochten rondrijden en Almere nog niet bestond reed ik ter plaatse van de vuilverbranding over een mooi grasveldje. Helaas zag ik de onderliggende opgedroogde autosporen niet goed en bleef het wiel in het spoor hangen. Ik stak mijn voetje uit en op dat moment kwam de motor uit het spoor en draaide een pirouetje. Om mijn voet...... Die stond na deze actie 180 graden gedraaid...... Gelukkig had ik crosslaarzen aan anders had het bot er uit gestoken. Nu bleef het bij een pijnllijk ritje achterop een quad en een paar schroeven in mijn scheenbeen. Moraal: Je breekt je poot evengoed maar het dragen van crosslaarzen beperkt de schade enorm. Voor mij gaan (berg)schoenen en off-road dus niet samen. Op de weg rij ik wel vaak met bergschoenen.

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 9
Re: Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen
« Reactie #26 Gepost op: 04-11-2006, 21:08 »
Op vakantie rij ik meestal meestal ook met bergschoenen van het merk Han-wag vergelijk baar met Meindel. Deze schoenen zijn gore-tex gevoerd dus water dicht. Loopt toch wat makkelijker als laarzen en je hoeft ze dan niet bij de bagage te stoppen. Ze nemen veel plaats in beslag.
Als ik echt off-road ga kies ik toch liever voor cross laarzen. Bied veel meer bescherming.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 750
Re: Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen
« Reactie #27 Gepost op: 05-11-2006, 11:38 »
Als het voor puur offroad is zou ik ook voor een goede crosslaars opteren maar helaas blijkt het voor de heren motorlaarsmakers niet mogelijk een laars voor mij (en mijn kuiten) te maken. Erg frustrerend als je maat 45 hebt maar wel erg gespierde kuiten waardoor die sluitingen en de overlap nooit passen... >:(
J-P

Honda VFR1200X DCT crosstourer

Offline member

  • *****
  • Berichten: 420
Re: Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen
« Reactie #28 Gepost op: 05-11-2006, 13:12 »
Heb zelf sinds kort een pssr Hanwag berschoenen, klasse B tot boven de enkel.

Echter zijn deze net te laag (of is mijn broek net te kort) dus een stukje onbedekt en binnenregenen van de schoenen. Dus weg waterdicht goretex membraam. Niet de ideale combi voor slecht weer, maar afgeopen zomer wel gedragen toen ik met de motor in Oostenrijk was en daar ging wandelen.

Het is dus helemaal afhankelijk van je reisdoel, weersomstandigheden e hoeveelheid bescherming/comfort je wil.

Sweaty, muddy, but happy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen
« Reactie #29 Gepost op: 06-11-2006, 11:31 »
Voor te lage schoenen kan je altijd nog gamaschen kopen.
Kosten tussen de 10 en 15 euro (bij Bever) en jeloppt en rijdt altijd waterdicht.