Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Maatje groter...950 Super Enduro R  (gelezen 35040 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 444
Re: Maatje groter...950 Super Enduro R
« Reactie #90 Gepost op: 14-08-2017, 21:29 »
onder het mom van alle beetjes helpen,
ik weet niet hoe het met het spatbord zit maar dit heb ik gedaan op mijn 701

het Mauritaanse zand is gewoon zalig en eindeloos

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Maatje groter...950 Super Enduro R
« Reactie #91 Gepost op: 15-08-2017, 07:42 »
Mijn voorspatboard ziet er idd al ongeveer zo uit. Op deze foto te zien  ;D .





Dus dat zand in Mauritanie is niet vervelend zacht?
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1570
Re: Maatje groter...950 Super Enduro R
« Reactie #92 Gepost op: 15-08-2017, 13:07 »
OffTopic: wat een onwijs gave foto!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 444
Re: Maatje groter...950 Super Enduro R
« Reactie #93 Gepost op: 15-08-2017, 14:31 »
de motor moet wel een pak meer werken maar meestal kan je er wel het tempo wat inhouden, voor mij snel, dat zal traag zijn voor U,
ik vind het zand daar gemakkelijker dan in Marokko, misschien omdat het veel langere stukken zijn, dan kan je in de flow komen, ik had wel het voordeel dat ik meestal op kon rijden waar er nog geen tracks waren, dat zand ligt meestal iets vaster dan daar waar er al een x aantal doorgereden hebben.
Ook bij de grotere duinen heb ik uit ondervinding moeten leren dat het best rijden is als je de duin redelijk vol neemt, teveel naar de kanten is het zand een pak losser. In het begin probeerde ik dat te ontwijken en dan was het hard werken, maar éénmaal in het ritme is het genieten.
Droom al om terug te gaan.
Ik had daar ook vlakke stroken waar je dacht dat gaat vlot, tot je stopte zag je gewoon dat je een spoor van 8cm diep gemaakt hebt, dus motortje moet wel lekker werken ook al voel je dat niet altijd alleen aan het verbruik en temperatuur.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Maatje groter...950 Super Enduro R
« Reactie #94 Gepost op: 15-08-2017, 22:38 »
Zucht ja daar moet ik ook eens geraken Jacinto.

Nog een tip van Flip voor gezwinde spoed.
Er is ook kvs. Dat een betere koeling gweft als standaard kvstof.
Je moet dan eerst je oude systeem spoelen met een goedje dat er niets achterblijft van je oude koelvloeistof.
Is wel prijzig.
En lijkt me kloten als je lekkage krijgt en er een anti lek pil in gooit of water om toch maar te koelen.
En je dure goedje omzeep helpt.
Welk koelmiddel gebruiken dakar rijders?

Denk dat je toch sposoring moet zoeken en dus meteen de knowhow erbij krijgt.
Zit een zaak in Ermelo die veel doet met ktm en ook een beetje dakar. Bv. Riezebos.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Maatje groter...950 Super Enduro R
« Reactie #95 Gepost op: 16-08-2017, 08:18 »
Ik heb me een beetje verdiept in de koelvloeistoffen. Er is geen beter koelmiddel dan water omdat dit de vloeistof is met de hoogste soortelijke warmte (energie die nodig is om 1kg, 1°C te laten stijgen). Nadeel van water is relatie lage kookpunt, zet uit onder nul en corrosie. De oplossingen voor deze problemen zijn, hogere druk (ik heb een dop van 1.4bar->125°C) en anti vries (glycol voorkomt bevriezing, smeert ook wat en toevoegingen verkomen corrosie en zijn ook nog wat kookpuntsverhogend).
Alle andere middelen hebben een lagere specifieke warmte, maar wel het voordeel van een hoog kookpunt. Propylene glycol is volgens mij Evans coolant en dat kookt pas bij 190°C, maar dat wil niet zegen dat je motor koeler loopt, itt de warmte transport is slechter maar hij zal nooit overkoken, je olie gaat kapot en blok loopt in  de soep als je doorgaat.
Het enige waar ik heil in zie is water wetter, dit verandert de opervlakte spanning waardoor de warmte overdracht op het grensvlak veranderd, maar wonderen moet je hier volgens mij ook niet van verwachten.


Ik ben nu aan het kijken voor fans met een hogere luchttransport, nu zitten er 2x SPAL VA32-A101-62A met een flow van 250m3/h en ik denk dat ik wel 2x VA69A-A101-87A kwijt kan met een flow van 400m3/hr. Dat gaat denk ik wel een behoorlijk verschil maken.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Maatje groter...950 Super Enduro R
« Reactie #96 Gepost op: 16-08-2017, 11:23 »
Precies, water bied de beste warmtecapaciteit en lage viscositeit. Nadeel van puur water is kook/vriespunt, het word geleidend tegen de tijd dat er wat metaalzouten in oplossen (en dan bevordert het elektrocorrosie), en de grenslaag op het metaal zit nogal hardnekkig vast. Die grenslaag staat stil, de warmtegeleiding van water is niet zo geweldig, en daarmee vormt dat een thermische barriere.

Maar voor normale temperaturen vind je weinig beters dan water met minimale toevoegingen om de grootste minpunten te verbeteren.
En dat is precies wat spulletjes als Water Wetter, Purple Ice, Super Coolant, etc. doen. Ze verminderen de adhesie en verminderen de geleidbaarheid (volgens mij door de pH te stabiliseren).

Dit spul gebruik ik in vloeistofkringlopen waar het me op de laatste graad komt (omdat ik ook 's zomers niet wil dat een lager warmer dan 35 graden word bijvoorbeeld): https://www.valvoline.com/our-products/pro-v-racing/super-coolant-additive
In kleine hoeveelheden ook te koop bij die PC-waterkoelings-webshops: http://www.aquatuning.nl/waterkoeling/watertoevoegingen/concentraten/2176/wasserzusatz-valvoline-supercoolant-500ml?c=49

Ik heb nog wel wat van dat spul staan als je een experiment wil doen. WaterWetter heb ik heel misschien ook nog wel.

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: Maatje groter...950 Super Enduro R
« Reactie #97 Gepost op: 16-08-2017, 13:20 »
Olie koeling?  ;)
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: Maatje groter...950 Super Enduro R
« Reactie #98 Gepost op: 16-08-2017, 13:33 »
Fan help als je stil gaat staan.
Kijk eens bij http://www.demon-tweeks.co.uk/ hebben electrische waterpompen.
http://www.demon-tweeks.co.uk/davies-craig-electric-water-pumps-3
Op een nieuwere Golf en ook andere merken treft je tegenwoordig secundair een electrische mini waterpomp aan waarmee een bepaald component separaat met precies bepaalde druk en flow geboost wordt en thermisch gezond blijft.


Sommige oude classic alfa's maken ze kanalen nauwer zodat ze op andere plekken meer flow krijgen.
Je zou eens kunnen meten hoe koud /heet de 2 potten zijn t.o.v. elkaar.
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Maatje groter...950 Super Enduro R
« Reactie #99 Gepost op: 17-08-2017, 07:44 »
Olie koeling?  ;)
Daar heb ik het ook al met Dr Bean en Dabit over gehad, maar weinig plek en je maakt het kwetsbaarder, Nu ik een oliethermometer heb zie ik wel dat de olie aan de warme kant is. Rond de 100 bij normaal en 120 bij zwaar werk, dit is in de olie tank dus onder de zuiger zal het een stuk heeter zijn.


Fan help als je stil gaat staan.

Daar is ook mijn probleem, lage snelheid zwaar werk.


member, als je water wetter heb staan dan wil ik dat graag een proberen.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Maatje groter...950 Super Enduro R
« Reactie #100 Gepost op: 17-08-2017, 09:32 »
Die Valvoline SuperCoolant heb ik zowiezo, de waterwetter zal ik vanavond even kijken voor je. Ook eens kijken of ik een houdbaarheidsdatum kan vinden, want dat flesje is dan zeker 15 jaar oud.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Maatje groter...950 Super Enduro R
« Reactie #101 Gepost op: 17-08-2017, 12:15 »
1 demper dumpen en die ruimte gebruiken voor een extra koeler en/of koelvloeistof(buffer)vat?

Eentje met grove lamellen die ook bij stilstand war doet. Cilindervormig met de afmeting van een demper.

zoiets wat in een convectorput van een luchtverwarming zit.

https://www.roteg.nl/warmtewisselaartbvkoelingtitaniumgeanod-p-600.html

uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Maatje groter...950 Super Enduro R
« Reactie #102 Gepost op: 17-08-2017, 13:54 »
Heerlijk al die ideeen  :)
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Maatje groter...950 Super Enduro R
« Reactie #103 Gepost op: 17-08-2017, 18:52 »
Nu ik een oliethermometer heb zie ik wel dat de olie aan de warme kant is. Rond de 100 bij normaal en 120 bij zwaar werk, dit is in de olie tank dus onder de zuiger zal het een stuk heter zijn.


Dat lijkt me juist een heel gezonde temperatuur. De vuistregel is (was?) om de olie boven het kookpunt van water te hebben, zodat er geen waterdamp in de olie aanwezig is, die zich vervolgens graag bindt met zwavel resten uit de verbranding waardoor de olie verzuurt... Je olie zal in de regel net iets warmer zijn dan je koelvloeistof.


Ter vergelijking: op mijn Ducati gaat er een alarm af als de temperatuur boven de 200 graden is....dat wil ik nooit meemaken.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 148
Re: Maatje groter...950 Super Enduro R
« Reactie #104 Gepost op: 17-08-2017, 18:56 »
Als het water in de olie kookt heb je toch juist wél waterdamp??
If you're not living on the edge, you're taking up too much space - No Fear