Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Helmen  (gelezen 235841 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351
Re: Helmen
« Reactie #45 Gepost op: 18-02-2006, 13:56 »
Roos,

De M en de L delen dezelfde schaal.

De XS en de S ook.

Ik heb een grote kop en toch paste de M paste precies goed. Zou hij iets te klein geweest zijn, dan kunnen ze een paar onderdelen overzetten van de L, totdat hij goed past.

Omdat jij aan het 'einde' van de schaal zit, gaat dat dus niet. Jammer!

De helmen van glasfiber schijnen het duurzaamst te zijn en worden niet broos onder UV licht (zonnetje). Ook kunnen ze de hoogste impact hebben.

Zelfs bij www.motozoom.nl zag ik nog een paar crosshelmen staan die van glasfiber zijn!

Al op de motorbeurs gekeken de afgelopen dagen?

Groetjes en suc6,

Noppy
P.S. Ik ga zodadelijk nog ff kijken op de motorbeurs. Zoek je nog een bepaalde kleurstelling of model?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Helmen
« Reactie #46 Gepost op: 18-02-2006, 14:54 »
En mij past die Arai niet!!

Er lag een S en een M. De S (mijn gebruikelijke maat) deed direct bij het opdoen vreselijk zeer op mijn voorhoofd en de M zat veel te los. Weet iemand of er nog meer merken zo'n combi cross/vizier helm verkoopt?

Ja, die is er. Nou kan ik alleen effe niet op de naam komen maar het was een wat minder gebruikelijke (iets met B... Bell iets of toch Bieffe of iets heel anders ......). Ik heb em in zilvergrijs wel eens gezien. JP had er trouwens ook eentje, dat is weer een andere afgelopen jaar in Finland. Kun je misschien in je eigen foto's nog terugvinden.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Helmen
« Reactie #47 Gepost op: 18-02-2006, 15:13 »
Airoh, (te koop bij HG) heeft er 1, alleen vond ik de afwerking echt veeel slechter, en paste mij dus echt niet. Wel veel goedkoper natuurlijk.

Laser HAD er vroeger ook 1, en maakt nog een model voor sneeuwscootergebruik.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Helmen
« Reactie #48 Gepost op: 18-02-2006, 16:48 »
Ja, Airoh bedoelde ik (zat ik met die B al aardig in de buurt.... ::))

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351
Re: Helmen
« Reactie #49 Gepost op: 18-02-2006, 19:12 »
Roos,

Ik heb 's wat rond gekeken maar of zeer onbekende merken voor rond de 180 Euri of zelfs helmen voor 79 Euro maar daar zou ik m'n hoofd maar niet insteken als ik jou was!

Twee jaar geleden heb ik een Lazer op de kop getikt voor 125 Euro bij Brouwer. Maar blijkbaar zijn die helmen er niet meer.

Suc6 met je zoektocht en anders kan je altijd nog eens in Hilversum gaan kijken voor andere merken?

Noppy


Offline member

  • *****
  • Berichten: 357
Re: Helmen
« Reactie #50 Gepost op: 18-02-2006, 20:01 »
Airoh, (te koop bij HG) heeft er 1

Ik heb een Airoh gehad, niet zo'n klep/vizier ding maar oh wat was dat ding slecht afgewerkt. Wel goedkoop, maar dan heb je ook niet veel.
Booze may not be the answer, but it helps you to forget the question.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Helmen
« Reactie #51 Gepost op: 18-02-2006, 20:06 »
Ik heb nog een Airoh Matisse, een best wel leuke systeemhelm. Alleen maakt dat ding meer herrie dan mijn HJC-crosshelm, dus die heb ik vaker op. Alleen met kou en regen zet ik de systeem op. Voor de zomervakantie rijdend over asfalt heb ik nog een net iets te klein potje (ook HJC) en dat is toch wel lekker luchtig rijden hoor!

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Helmen
« Reactie #52 Gepost op: 18-02-2006, 20:12 »

Offline member

  • *****
  • Berichten: 666
Re: Helmen
« Reactie #53 Gepost op: 18-02-2006, 20:52 »
Kep verschillende helmen opgehad ( met helmmutsje want met die vogelgriep....) maar mijn Buse zit toch wel erg fijn , hou het daar nog maar even bij dan.

Verder wel leuke beurs , ook slecht voor je beurs trouwens.

EVO Rally-jack aangeschaft dan maar.

Offline member

  • Four is more!! EML MQ 750 (AT Quad), Scania P93M 4x4, Renault TRM 2000 4x4
  • *****
  • Berichten: 311
Re: Helmen
« Reactie #54 Gepost op: 18-02-2006, 22:56 »
Of deze...., effe googlen en je vind wel dealers....

Doe mij maar off-road op vier wielen.... dan val ik namelijk niet zo gauw om.... snap je??!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Helmen
« Reactie #55 Gepost op: 19-02-2006, 13:58 »
Ik heb 's wat rond gekeken maar of zeer onbekende merken voor rond de 180 Euri of zelfs helmen voor 79 Euro maar daar zou ik m'n hoofd maar niet insteken als ik jou was!

Wat is trouwens de logica dat een goedkope helm niet betrouwbaar kan zijn.

Als een helm goedgekeurd is, is de helm toch gewoon betrouwbaar, of heb ik dat nou verkeerd?
Ik heb 2 jaar geleden een MDS helm voor 80 of 90 euro gekocht bij een crosszaakje, gewoon omdat ie betaalbaar was en omdat ik de halve helmvoorrraad al op mijn hoofd had gehad en deze zat het lekkerst. Volgens de verkoper was ie ook gewoon gekeurd en hoefde ik mij geen zorgen te maken dat een goedkope helm mijn hoofdje niet goed zou beschermen.......

Ik werd op de beurs nog wel gewaarschuwd dat ik op moest letten voor helmen met een bepaald soort schaal materiaal, ik weet alleen niet meer hoe dat nou heette. Ze konden op de beurs nogal eens helmen verkopen die al veel te lang op de plank lagen en van dat materiaal zou het bij de eerste tik in kleine stukjes uiteen spatten. En het was beter een helm te kopen waarbij de schaal uit 1 stuk bestond (geen lasnaad over de lengte) ??

Prijsverschillen liggen naar mijn idee veel bij merken, je betaald gewoon voor het merk Arai, of kijk maar naar de prijzen van een BMW helm. Verder zit er natuurlijk een hoop verschil tussen voeringen, comfort, geluid, etc.... waardoor men helemaal verliefd kan zijn op bepaalde merken. Maar heeft het nou ook echt met veiligheid te maken als al die helmen door dezelfde keuring zijn gekomen?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Helmen
« Reactie #56 Gepost op: 19-02-2006, 16:20 »
lijkt me ook onzin: goedgekeurd is goed, voldoet aan de eisen.

Prijsverschillen komen door merk (idd) maar ook vaak voor afwerking: Bij de Airoh sluit het vizien gewoon niet fijn en niet mooi, bij de Arai perfect. Vraag is of dat geld het waard is als ie na 2 jaar op is bij offroad gebruik.
Belangrijkste is: Dat ie goed zit: Een slecht passende helm werkt bij crash gewoon niet goed!

mbt de materialen: Vroeger waren bijna alle helmen van Polycarbonaat achtige materialen: Die verouderen, vooral in zonlicht (UV). Advies was daarom: niet langer dan 5 jaar gebruiken. Verder veer Polycarbonaat terug na indeuk: Dus als je gevallen bent zie je geen deuk, maar het schuim eronder kan wel ingedeukt zijn -> Vervangen mits beschadiging aan de buitenkant zichtbaar (kasjes etc).
Al met al loop dat natuurlijk niet echt zo'n vreselijke vaart, maar tis wel je hoofd wat er in zit.
(wel eens geprobeerd een 20 jaar oude integraal aan stukken te slaan => Dat valt echt niet mee hoor!)

Modernere helmen zijn van glasvezel/epoxy: Dat veroudert veel minder in de zon, en bij deuk blijft de deuk er gewoon in staan => dus duidelijk zichtbaar stuk! Vreemd genoeg zijn er nog geen keflar/carbon helmen. Waarom eigenlijk niet?

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Helmen
« Reactie #57 Gepost op: 19-02-2006, 18:35 »
Gerben,

Carbon wordt wel hier en daar gebruikt bij helmen, maar echt gemeengoed is het nog steeds niet. Ik weet ook niet of dat het uberhaupt wel het ideale materiaal is voor een helm. Was de kracht van carbon niet dat het van die grote treksterkten in de lengterichting van de vezel aankon? Dat zie ik in een helm niet terug. Daar is het meer energie absorberen, impact vertragen en de weerstand tegen scherpe voorwerpen en "afschuren" (waar kevlar juist weer goed in zou zijn trouwens). Ik heb begrepen dat bij een Arai bijvoorbeeld de buitenschaal bestaat uit een soort van sandwich van verschillende gelamineerde materialen.

En soms keert de fabrikant op zijn schreden. Mijn helm wordt op diverse websites betiteld als "GFK/Kevlar/carbon" (als ik de voering loshaal zie ik trouwens niks, gewoon mat wit gespoten). Kijk je echter bij Uvex op de website dan maken ze momenteel geen Carbon crosshelmen meer. Was dus blijkbaar ook geen heilige graal. :-\


Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Helmen
« Reactie #58 Gepost op: 19-02-2006, 18:46 »
Koolstofvezel lijkt me ook idd niet ideaal, Kevlar wel, of een combinatie ervan, maar blijkbaar wordt dat dus toch ook al gedaan (wist ikke niet)  ???

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Helmen
« Reactie #59 Gepost op: 19-02-2006, 19:07 »
ik weet nie maar een erg sterke helm kevlar/carbon is vast handig in het leger maar ik denk dat ik liever m'n hoofd heel hou en een helm kapot zie gaan