Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Wat doet KTM in 2011 met maximaal 450cc?  (gelezen 4342 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 58
Re: Wat doet KTM in 2011 met maximaal 450cc?
« Reactie #30 Gepost op: 03-01-2010, 14:36 »

Hmmm dan had Mosseltje het al meteen bij het goede eind :-)
 
Wat ik me nu verder afvraag is wat nu het èchte verschil is tussen een EXC en een LC4?
Ik bedoel dan vooral gezien vanuit de constructie. Welke keuzes heeft de constructeur anders gemaakt toen hij een LC4 ging ontwerpen i.p.v. een EXC.
 
Even snel en simpel denkend kom ik niet verder dan dikker gietdelen en meer olie in het blok.
Het "probleem" met meer olie kan natuurlijk eenvoudig worden opgelost door olie in het frame of in een extra reservoir te doen.
Blijft over de robuustere behuizing.....
Als dat alles is, dan zou ik best een EXC450 durven te prepareren voor een lange afstands-rally.
Dat doen Honda en Yamaha toch ook?
 
Iemand een idee?

Honda/Dakarsport gebruikt CRF 450X blokken (=enduro met elek.starter) De gewone cross blokken van de 450R gaan gewoon kapot. In de HL waren er 2 Poolse quads met zo'n blok, allebei blok gewisseld. Nou zit er in een Honda blok 1.5 ltr olie, maar het echte probleem zit in het max. toerental, nl. 7500 rpm voor de X en 9000 rpm voor de R crosser. Daardoor komt een X aan ca. 50 pk en een R crosser aan 57pk.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Wat doet KTM in 2011 met maximaal 450cc?
« Reactie #31 Gepost op: 03-01-2010, 17:24 »
[url=http://www.dakar.com/us/DAKAR/2010/teams/starters.html]http://www.dakar.com/us/DAKAR/2010/teams/starters.html[/url]

001 COMA Marc (ESP)
 KTM 690 RALLY
002 DESPRES Cyril (FRA)
 KTM 690 Rally Replica
003 CASTEU David (FRA)
 SHERCO 450 CASTEU RALLY

006 VILADOMS Jordi (ESP)
 KTM 690 RALLY

Inderdeed, dan heb ik het toch goed gezien...
 
Als het verschil in de ondersteuning zit: waarom despres niet en de anderen wel?
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Wat doet KTM in 2011 met maximaal 450cc?
« Reactie #32 Gepost op: 07-01-2010, 23:53 »
bij de echte 'enduro'fietsen en crossers wordt de hoeveelheid vrije olie in het blok minimaal gehouden: Alle olie die meedraait is immers een fors vermogensverlies en zorgt voor extra hitte in het blok.
Die kan ik niet volgen? Waarom zou wat extra olie in het carter of in een tankje voor verlies of extra warmte zorgen?
690 is overigens 1.7 liter (totaal), EXC maar 1.2 l en dat scheelt dus weldegelijk behoorlijk wat. Daarbij heeft de 530 ongeveer net zo veel vermogen als de 690: Dat laatse beetje kost wel veel in termen va slijtage van blok en olie. Het wordt bereikt door hogere toerentallen, agressievere kleptimings en een flink lichter vliegwiel om de zaak dynamischer te krijgen. Maar het meeste hiervan heb je voor rally juist niet nodig!
Rijdt HJ Liefhebber niet op een 530?
De 530 is toch al een stuk minder agressief dan de crossers? Een beetje vergelijkbaar met het Honda verhaal van de CRF450R en de CRF450X.
 
Maurice

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Wat doet KTM in 2011 met maximaal 450cc?
« Reactie #33 Gepost op: 08-01-2010, 00:04 »
Die kan ik niet volgen? Waarom zou wat extra olie in het carter of in een tankje voor verlies of extra warmte zorgen?

Denk maar eens aan een waterrem en stel je dan voor wat er met alle olie in de versnellingbak gebeurt.
Zie je de overeenkomst?
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Wat doet KTM in 2011 met maximaal 450cc?
« Reactie #34 Gepost op: 08-01-2010, 09:42 »

Denk maar eens aan een waterrem en stel je dan voor wat er met alle olie in de versnellingbak gebeurt.
Zie je de overeenkomst?
In een dieper carter of liever nog in een apart tankje zie ik weinig nadelen - behalve het gewicht en de kwetsbaarheid. Maar volgens mij had jij dat zelf ook al geschreven.
 
Ik kan ik me voorstellen dat je niet zomaar het oliepeil moet verhogen in de versnellingsbak of in het carter, maar het gaat hier om andere ontwerpen. LC4 is (semi-) dry sump, dus da's lastig vergelijken - of misschien juist wel gemakkelijk: zie de discussie over de EXC oliekoeler.
 
Maurice