Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Goedkoop of goed investeren?  (gelezen 10209 keer)

Offline member

  • starter
  • Berichten: 2
Goedkoop of goed investeren?
« Gepost op: 27-01-2012, 07:47 »
Beste Allemaal,


Dit jaar zal ik voor het eerst met de motor op vakantie gaan....de plannen beginnen te komen....en dat is heel erg leuk :D
Ik moet nog een en ander aanschaffen zoals een tent / slaapgerei / pannensetje etc.
Is het nu verstandig om voor goedkoop te gaan of voor duurzaam en dus iets duurder........maar wel altijd kunnen vertrouwen op je spullen.
Zo ben ik aan het kijken naar een geschikte tent....niet te klein .....met voldoende ruimte om eventueel met slecht weer binnen te koken.
Mijn voorkeur gaat uit naar een 3 a 4 seizoenstent.....maar als je de prijzen bekijkt dan is dat wel weer schrikken.
En is het verstandig om voor licht-gewicht te gaan of neem je gewoon een tent van 10Kg?
Ik volg al een aantal topics over deze onderwerpen en hoop dat ik jullie ervaringen en bevindingen kan gebruiken voor de keuze van een hoop gear.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: Goedkoop of goed investeren?
« Reactie #1 Gepost op: 27-01-2012, 07:59 »
nadeel van goedkoop is vaak dat het ook meteen een stuk groter is dan de duurdere alternatieven: ruimte is meer een gebrek op de motor dan gewicht (al is een tent van 10 kilo ook wel erg zwaar: wij gebruiken al jaren een polyester tunneltent van 3,6 kilo a 220euro voor 2 personen + gear)
 
kijk dus ook kritisch naar de pakmaat :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Goedkoop of goed investeren?
« Reactie #2 Gepost op: 27-01-2012, 08:46 »
voor wat het waard is:

van de aankopen van de afgelopen jaren voor motortrips en rallies heb ik:  spijt van meer dan 80% van alle goedkope aankopen. Geen spijt van meer dan 80% van alle dure aankopen.

offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Goedkoop of goed investeren?
« Reactie #3 Gepost op: 27-01-2012, 08:51 »
@JW: maar had je het in 1 keer goed kunnen doen? Of hij je bij veel van die 80% goedkope spullen de leerervaring nodig van de goedkope variant om precies te weten wat je nodig hebt?

Maurice

ps: Ga jij morgen nog rijden in Enter? --> Edit: laat maar, ik lees net dat je je transponder hebt uitgeleend.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Goedkoop of goed investeren?
« Reactie #4 Gepost op: 27-01-2012, 09:35 »
Heb je niet toevallig mogelijkheden om eea te lenen van iemand, om eens wat proefweekendjes te gaan camperen onder verschillende omstandigheden?
 
Ik ging vanaf de eerste motortrip al met hele ervaren rijders/campeerders op pad, die mij heel veel goede tips hebben gegeven en ook belangrijk het mij kunnen laten zien..
Ondanks dat heb ik al heel wat spullen gehad die een miskoop bleken te zijn en ook weer veel spullen die nu nog meegaan... Dus ik ben blij met sommige dingen die ik goedkoop uitgeprobeerd heb en weer andere dingen die ik in een keer goed had.
 
Bijvoorbeeld mijn Coleman brandertje was duurder dan zo'n simpel dingetje op gas, maar nooit spijt van gehad en gaat al ruim 8 jaar mee.
Het goedkope pannesetje wat ik daarbij had gekocht kon echter na 1 weekend de vuilnisbak in (heb nu anti aanbak van Tefal setje)
 
Tenten heb ik er ook veel gehad en een van de belangrijkste dingen voor mij was opzet en afbreekgemak en kwam daarbij uit bij een tunneltent waarbij de binnentent in de buitentent blijft hangen. Ruimte... Ik heb een 2 boogs tunneltentje gehad, maar dat betekende dat ik al mijn vuile en natte zooi mee de binnentent in moest nemen, dus ik verkies toch de iets grotere/zwaardere 3 boogs met voortent. Gewicht en pakketomvang speelt pas een grote rol als je ook offroad gaat reizen, elke kilo telt dan en afhankelijk van de motorkeuze moet je ook letten op beschikbare ruimte, dus kijk goed naar de kilo's en de omvang van het pakket als je offroad wilt gaan reizen.
Je hebt prachtige tenten voor 800 euro, maar met een tent van 150 euro van de perry sport heb ik ook jarenlang veel plezier gehad.
Als je nog geen ervaring hebt zou ik dan toch eerst iets betaalbaars pakken, stel je voor dat die tent van 500+ je helemaal niet bevalt  ::)
Slaapzakken idem, ik heb jaaaren met betaalbare slaapzakken van de Perry gedaan, prima geslapen... Nu 8 jaar dan toch wel in een donzen slaapzak geinvesteerd omdat ik een zo warm maar zo klein mogelijk opbergbare slaapzak wilde...
 
Dus het beste zou zijn, lenen of voor heel weinig 2e hands kopen en uitproberen wat het meest bij jouw wensen ansluit...

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 56
Re: Goedkoop of goed investeren?
« Reactie #5 Gepost op: 27-01-2012, 11:15 »
De keuze van je tent is ook afhankelijk van waar je naar toe gaat en welke omstandigheden je gaat slapen. Aan de Costa brava is het wat warmer in de zomer dan de Noordkaap. De optie om binnen te kunnen koken, kan je ook vervangen door gebruik te maken van een tarp. Het voordeel van een tarp is dat je tent is kleiner/lichter kan en. als het regent kan je gerust onder je tarp blijven zitten.
 
Zelf neem ik altijd een 3 persoons tent mee (als we met z'n tweeen gaan) en een Tarp.
Als je dan een koude nacht tegenkomt is een kleinere tent sneller warm.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Goedkoop of goed investeren?
« Reactie #6 Gepost op: 27-01-2012, 14:18 »
Het mooie van een tarp is dat je 'm ook even over je tent heen kan zetten/spannen. Scheelt weer afkoeling en in gutsende regen toch iets behagelijker!

Wij slapen met de familie in goedkope werptentjes. Bijna elke dag op een andere camping. Vandaar.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Goedkoop of goed investeren?
« Reactie #7 Gepost op: 27-01-2012, 14:46 »
@JW: maar had je het in 1 keer goed kunnen doen? Of hij je bij veel van die 80% goedkope spullen de leerervaring nodig van de goedkope variant om precies te weten wat je nodig hebt?

Maurice



ja, daar heb je een punt.

een beetje mijn stelregel nu: Alleen als ik zeker weet dat ik iets wil testen kies ik nu voor goedkoop. als ik twijfel maar ik weet dat ik het nodig heb kies ik voor  "duur" en besteed wat meer tijd aan onderzoek.

offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Goedkoop of goed investeren?
« Reactie #8 Gepost op: 27-01-2012, 15:23 »
Ik mis nog een optie, koop een duurdere/goede tent maar dan gebruikt (ebay, marktplaats). Waarom altijd nieuw?!
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: Goedkoop of goed investeren?
« Reactie #9 Gepost op: 27-01-2012, 15:32 »

Door 15 motor vakantie jaren heb ik nu wat licht, compact, multi functioneel en qualitatief is.
Veel is al gezegd, ervaring leert wat het best bij jou past.


Wat is de reden dat je een 4 persoons tent mee wil nemen?
Misschien zijn 2 kleinere met een luifelzeil beter. De luifel kan je niet alleen als dak maar ook zonder tenten als windscherm of zonnescherm gebruiken.
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

removed

  • Gast
Re: Goedkoop of goed investeren?
« Reactie #10 Gepost op: 27-01-2012, 15:34 »
helemaal waar probeer altijd eerst een goede gebruikte hahahahah
 

Offline member

  • starter
  • Berichten: 2
Re: Goedkoop of goed investeren?
« Reactie #11 Gepost op: 27-01-2012, 22:21 »
Iedereen bedankt tot nu toe voor de reacties :)


Het hoeft inderdaad niet nieuw te zijn....en je kunt inderdaad kijken of die supertent van €500 van bijv. TheNorthFace wel zo super is.
Een goed idee....ik zal mij er eens in gaan verdiepen.
In het verleden heb ik al wel regelmatig gekampeerd (op pad met de auto en Mountainbike) maar dat is een tijdje terug.
De spullen die ik toen had en nu nog deels heb zijn grotendeels aan vervanging toe.....vandaar deze topic.
Behalve mijn Coleman brander van een jaar of 12 oud....die zou nog goed moeten zijn. Ik zal hem eens gaan opzoeken en testen.
Het wil dan ook nog zo zijn dat ik voor het eerst met de motor weg wil.......en er moet nog een hoop gekocht worden.
Om goed gebruikte spullen te kopen , daar sta ik zeker open voor.


Wat kunnen jullie mij vertellen over het totale gewicht wat gemiddeld meegenomen wordt?
Daar ben ik nu wel eens benieuwd naar.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 821
Re: Goedkoop of goed investeren?
« Reactie #12 Gepost op: 27-01-2012, 23:05 »
Iedereen bedankt tot nu toe voor de reacties :)


Wat kunnen jullie mij vertellen over het totale gewicht wat gemiddeld meegenomen wordt?
Daar ben ik nu wel eens benieuwd naar.

Ligt er aan wat je duo weegt
Grz,
Peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: Goedkoop of goed investeren?
« Reactie #13 Gepost op: 27-01-2012, 23:39 »
Ik heb hier nog een lichtgewicht tweepersoonstent liggen, ideaal voor twee personen + motorspullen. Enkele jaren oud maar in prima staat en 't is topspul.
Pm bij interesse.

Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: Goedkoop of goed investeren?
« Reactie #14 Gepost op: 28-01-2012, 10:01 »

Als ik de potten en pannen en tent mee neem zit ik ongeveer op 15-20kg.
Met zijn tweeën blijft dat ongeveer het zelfde ondanks de zwaardere tent.
Wij rijden elk op eigen motor.
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player