Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Vervangend vervoer voor een offroad motor  (gelezen 2595 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 56
Vervangend vervoer voor een offroad motor
« Gepost op: 20-08-2018, 15:27 »
Is het normaal om vervangend vervoer te verwachten voor een offroad motor met kenteken binnen de garantie termijn bij een lange reparatie (> 10 dagen bijv.)?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Vervangend vervoer voor een offroad motor
« Reactie #1 Gepost op: 20-08-2018, 16:11 »
Nee. Je mag sowieso in je handjes knijpen dat je recht mag uitoefenen op garantie in arbeidsloon en onderdelen; de meeste OTR-fabrikanten doen alleen onderdelen, arbeid moet je dan zelf betalen! Niet dat ik het er mee eens ben, maar dit is wat het geworden is.

Sent from my CLT-L29 using Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2527
Re: Vervangend vervoer voor een offroad motor
« Reactie #2 Gepost op: 21-08-2018, 23:14 »
offroad motor als in yamaha xt660z  , Husqvarna 701 etc of meer
als in yamahawr450 ktm exc
1e categorie zou ik zeggen , zeker wel
2e categorie vind ik (persoonlijk) het eigenlijk ook wel
maar daar denkt jou dealer dus anders over?

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: Vervangend vervoer voor een offroad motor
« Reactie #3 Gepost op: 22-08-2018, 12:29 »
Lijkt me wel!

Deal is dat er garantie op zit. Wat de algemene opinie is maakt natuurlijk helemaal geen hol uit.
Wat voor soort motor het is doet o
ok niet ter zake.  Als je hem als dagelijks vervoermiddel inzet is het ook heel plausibel om vervangend vervoer te eisen.


Maar, voor de zekerheid (en dat geeft dan ook uitsluitsel) kun je natuurlijk even de garantievoorwaarden raadplegen... ::)
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2527
Re: Vervangend vervoer voor een offroad motor
« Reactie #4 Gepost op: 23-08-2018, 05:43 »
Lijkt me wel!

Deal is dat er garantie op zit. Wat de algemene opinie is maakt natuurlijk helemaal geen hol uit.
Wat voor soort motor het is doet o
ok niet ter zake.  Als je hem als dagelijks vervoermiddel inzet is het ook heel plausibel om vervangend vervoer te eisen.


Maar, voor de zekerheid (en dat geeft dan ook uitsluitsel) kun je natuurlijk even de garantievoorwaarden raadplegen... ::)

het maakt echt wel uit wat voor soort motor het is
op een nieuwe enduro , al dan niet met kenteken, zit geen garantie

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 56
Re: Vervangend vervoer voor een offroad motor
« Reactie #5 Gepost op: 23-08-2018, 13:33 »
offroad motor als in yamaha xt660z  , Husqvarna 701 etc of meer
als in yamahawr450 ktm exc
1e categorie zou ik zeggen , zeker wel
2e categorie vind ik (persoonlijk) het eigenlijk ook wel
maar daar denkt jou dealer dus anders over?
Ik heb nog geen dealer, maar ik heb een vraag over vervangend vervoer aan een Beta dealer gesteld en "nee" gekregen. Nooit garantievoorwaarden gelezen voor de japanners die ik heb gehad, maar Europese merken doen me zorgen. Het wordt natuurlijk geen woon-werk motor, maar als je in het weekend met je nieuwe motor niet kunt rijden, dan is het ook balen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Vervangend vervoer voor een offroad motor
« Reactie #6 Gepost op: 23-08-2018, 13:53 »
Als er een calamiteit was tijdens een 2-daags ritje, dan gaf mijn Beta dealer gewoon vervangend vervoer mee hoor! En idd, was garantie en nooit iets voor hoeven betalen!

Sent from my CLT-L29 using Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 210
Re: Vervangend vervoer voor een offroad motor
« Reactie #7 Gepost op: 24-08-2018, 17:19 »
Ik vind dat wel normaal om te verwachten, je koopt immers een motor om op te rijden en niet om bij een dealer in de werkplaats te stallen.
Maar ik denk dat het niet normaal is om te krijgen in de praktijk.


Ook op enduromotoren zit wel garantie, wel vaak korter dan 'normale' straatmotoren (leuke discussie trouwens wat dan precies een enduromotor is wat dan een normale straatmotor). Heb trouwens wel begrepen dat Beta een langere garantieregeling heeft dan KTM of Yamaha oid.


Denk dat het uiteindelijk afhankelijk is van de servicebeleving van de dealer of je vervangend vervoer krijgt of niet, het recht op vervangend vervoer is volgens mij niet vaak opgenomen in garantievoorwaarden, bij mij in ieder geval niet.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 56
Re: Vervangend vervoer voor een offroad motor
« Reactie #8 Gepost op: 27-08-2018, 08:43 »
Ik vind dat wel normaal om te verwachten, je koopt immers een motor om op te rijden en niet om bij een dealer in de werkplaats te stallen.
Maar ik denk dat het niet normaal is om te krijgen in de praktijk.


Ook op enduromotoren zit wel garantie, wel vaak korter dan 'normale' straatmotoren (leuke discussie trouwens wat dan precies een enduromotor is wat dan een normale straatmotor). Heb trouwens wel begrepen dat Beta een langere garantieregeling heeft dan KTM of Yamaha oid.


Denk dat het uiteindelijk afhankelijk is van de servicebeleving van de dealer of je vervangend vervoer krijgt of niet, het recht op vervangend vervoer is volgens mij niet vaak opgenomen in garantievoorwaarden, bij mij in ieder geval niet.
Beta geeft 6 maanden garantie en vervangend vervoer is er idd niet opgenomen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: Vervangend vervoer voor een offroad motor
« Reactie #9 Gepost op: 27-08-2018, 13:10 »
Was ook wel benieuwd, aangezien ik binnenkort een Husqvarna 701 wil kopen. Dit is wat HQV voor gekentekende motorfietsen biedt:
12 maanden:
VERVANGEND VERVOER Als reparatie van de motorfiets niet mogelijk is op dezelfde dag dat deze naar de geautoriseerde Husqvarna Motorcycles-dealer wordt gesleept, regelt het Husqvarna Motorcycles-ondersteuningscentrum een huurauto (max. categorie B ‘Economy‘), inclusief vrije kilometers en standaardverzekering tot aan de afronding van de reparatie gedurende max. vier werkdagen.*****


Helaas wel een koekblik dus...


Overigens onder deze voorwaarden/dekkingsgebied:
1) ALB, AND, AUT, BEL, BIH, BGR, HRV, CYP, CZE, DNK (inclusief de Faeröer-eilanden), EST, FIN, FRA (Europese gebieden), FYROM, DEU, GRC, HUN, ISL, IRL, ITA, SMR, VAT, LVA, LTU, LUX, MLT, MCO, NLD, NOR, POL, PRT, ROU, SRB, RUS, MNE, Kosovo, SVK, SVN, ESP, SWE, CHE, LIE, TUR en GBR (Europese gebieden, inclusief Gibraltar en de Kanaaleilanden).

2) Voor eencilindervoertuigen: max. 60.000 km of 8 jaar, wat als eerste het geval is;

bron: [size=78%]http://www.husqvarna-motorcycles.com/globalassets/service/mobility/hqv_mobilityservice_folder_nl.pdf[/size]

Offline member

  • *****
  • Berichten: 210
Re: Vervangend vervoer voor een offroad motor
« Reactie #10 Gepost op: 28-08-2018, 11:49 »
Beta geeft 6 maanden garantie en vervangend vervoer is er idd niet opgenomen.


Ik dacht eigenlijk 1 jaar?
https://ready2compete.com/beta/


Ik wil een Beta gaan testen overigens, zit op de testdag te wachten, die is volgens mij elk jaar maar heb er nog niets van gehoord.


SWM heeft 2 jaar garantie, geen vervangend vervoer. Ik heb ontzettend slechte ervaringen zoals je hebt gelezen met de afhandeling van de garantie dus een lange garantietermijn wil ook niet alles zeggen.


Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 56
Re: Vervangend vervoer voor een offroad motor
« Reactie #11 Gepost op: 28-08-2018, 12:17 »
Ik dacht eigenlijk 1 jaar?
https://ready2compete.com/beta/
De informatie over 6 maanden kreeg ik van Femon te horen. Hoewel op R2C site wordt hun demo X-Trainer zelfs met 2 jaar fabrieksgarantie geleverd. Ik weet dus niet welke informatie klopt en of het van de dealer afhankelijk is. Maar garantie is inderdaad niet alles. Ik woon best ver van Beta dealers en werk liever zelf aan mijn motor. Twee uur heen en weer rijden + ter plekke afwachten voor een beurtje heeft voor mij helemaal geen zin. Tenzij de vorkpoten uit elkaar vallen, ga ik weinig tot geen voordeel van de garantie hebben.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Vervangend vervoer voor een offroad motor
« Reactie #12 Gepost op: 28-08-2018, 16:19 »

Ik wil een Beta gaan testen overigens, zit op de testdag te wachten, die is volgens mij elk jaar maar heb er nog niets van gehoord.


Staat bij de Venlo Cross Country niet meestal een Beta dealer met demo's? Da's over een paar weken weer.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Vervangend vervoer voor een offroad motor
« Reactie #13 Gepost op: 28-08-2018, 21:21 »
De informatie over 6 maanden kreeg ik van Femon te horen. Hoewel op R2C site wordt hun demo X-Trainer zelfs met 2 jaar fabrieksgarantie geleverd. Ik weet dus niet welke informatie klopt en of het van de dealer afhankelijk is. Maar garantie is inderdaad niet alles. Ik woon best ver van Beta dealers en werk liever zelf aan mijn motor. Twee uur heen en weer rijden + ter plekke afwachten voor een beurtje heeft voor mij helemaal geen zin. Tenzij de vorkpoten uit elkaar vallen, ga ik weinig tot geen voordeel van de garantie hebben.

Als jij de uren gewoon bijhoudt in een schriftje en keurig registreert wat je precies nagekeken en/of vervangen hebt bij urenstand zoveel, dan is bij Betal je garantie gewoon geldig hoor; ook al heb je nog nooit in twee jaar een dealer bezocht!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 56
Re: Vervangend vervoer voor een offroad motor
« Reactie #14 Gepost op: 29-08-2018, 06:40 »
Als jij de uren gewoon bijhoudt in een schriftje en keurig registreert wat je precies nagekeken en/of vervangen hebt bij urenstand zoveel, dan is bij Betal je garantie gewoon geldig hoor; ook al heb je nog nooit in twee jaar een dealer bezocht!
Goed om te weten!

Post Merge: 29-08-2018, 10:37
Ik wil een Beta gaan testen overigens, zit op de testdag te wachten, die is volgens mij elk jaar maar heb er nog niets van gehoord.
http://www.motocrossplanet.nl/bedrijfsinformatie/67208/Beta-testdag-2019-enduro-modellen