Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Welke GPS in combi met PDA en Ozi???  (gelezen 3134 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 589
Welke GPS in combi met PDA en Ozi???
« Gepost op: 20-07-2005, 16:57 »
Hoi Luitjes,

IK heb op dit moment een PDA met GPS ontvanger op de motor gemonteerd. Hier staat TomTom3 en OziExplorer op. Dit werkt perfect, maar ik kan zo geen tracks terugrijden. IK kan op Ozi alleen de track zien en moet maar gokken waar ik heen moet.

Nu wilde ik gaan kijken naar een "Echte" GPS die dus wel die tracks kan rijden (lees:Aanwijzigen geeft). Maar ik raak een beetje overdonderd door al die GPS-en. De GPS hoeft niet perse kaarten aan boord te hebben.

Volgens mij is een Garmin III+, Gramin 60C en een Garmin V hier goed geschikt voor. Deze kun je volgens koppelen aan je PDA/Ozi.

Dit zijn volgens mij de belangrijkste gegevens:
60III+V60C
  #of Waypoints
 
  500
 
  500
 
  500
 
  1000
 
  Built in Memory
 
  1
 
  1.44
 
  19
 
  56 (MB)
 
  # of Routes/# of waypoints
 
  50/250
 
  20/30
 
  50/254
 
  50/250
 
  # of Tracklog Points
 
  10.000
 
  1900
 
  3000
 
  10.000
 
  Price
 
  $192.84
 
  $364.27
 
  $321.41
 
  $482.13
 

Maar wat zijn nou belangrijke punten waar ik op moet letten?? Iemand advies???

Bvd,


Jochen
P.S. Table doet het niet?!?!?

edit mod: Table doet het wel, alleen [thead ] kent ie nie, en een spatie tussen de brackets ziet hij als tekst en niet als opdracht......
Honda NC700X
KTM 640 Adv '01

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 73
Re: Welke GPS in combi met PDA en Ozi???
« Reactie #1 Gepost op: 20-07-2005, 18:10 »
Volgens mij kan je alleen GPSen met een seriele aansluiting makkelijk op een een PDA aansluiten, als de PDA tenminste ook serieel is. De 3+, V en 60C hebben idd een seriele aansluiting.

Ik snap alleen niet wat je bedoelt met dat je bij Ozie alleen op de track kan rijden en een beetje moet gokken. Zo rijden de meeste ook offroad met een GPS, de track op de kaart laten zien en volgen. Gewoon ver genoeg inzoomen.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Welke GPS in combi met PDA en Ozi???
« Reactie #2 Gepost op: 20-07-2005, 19:18 »
Ik heb een 60C (ja , die van mij blijft het gewoon doen  :P) en de hele Midsummer heb ik op track gereden, zonder ook maar iets van aanwijzingen. Alleen de track in het venster, uitgezoemd tot 300m, af en toe op de lastige stukken (veel bochten achter elkaar) op 200m. Ging hartstikke goed, en volgende keer gaat het gewoon weer zo!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Welke GPS in combi met PDA en Ozi???
« Reactie #3 Gepost op: 20-07-2005, 21:23 »
Een etrex voldoet ook.
Een wat sneller exemplaar is wel prettiger omdat je dan beter track up kunt rijden, itt north up (oei, krijg ik nu commentaar) wat zonder map wel handiger is.
Een etrex doet er wat langer over in de bocht het track in beeld te draaien waardoor je soms bij keuze tussen een paar wegen onder een kleine hoek de verkeerde kiest.

Wat nog ontbreekt in je tabelletje is het aantal opgeslagen tracks en hoeveel punten die mogen zijn.
blauwe etrex  legend 10 tracks van 1000 punten + 10000 punten active log
gele etrex 10? tracks van 125 punten + ? punten active log.

Die gele etrex trekt wel een lekkere dikke streep waar je heen moet door het lage resolutie scherm.

groetjes

Rwin

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Welke GPS in combi met PDA en Ozi???
« Reactie #4 Gepost op: 21-07-2005, 10:52 »
Ik heb een Quest en die werkt alleen met USB. Dus voor de huidige generatie PDA's valt ie af. Die communiceren alleen serieel. :-\

Maar er wordt hard gewerkt aan een nieuwe ontwikkeling en dat heet USB On-the-Go. Zowel Palm als Windows voor Pocket PC zijn daar nu mee bezig. Dat betekent dat je PDA als USB-host kan draaien (net als je PC/Laptop) en met digitale camera's,  GSM's, USB sticks maar ook GPS-en kan communiceren. Voordeel is dat een USB aansluiting veel sneller is, dus als je kaarten wilt laden van je PDA/SD-kaart in je GPS met je zo klaar.

Voorlopig kan ik dus even niets met mijn GPS en PDA maar hoop/gok dus dat het niet te lang meer duurt voordat dat USB On-the-go op de markt komt. :-\

Maarten
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 589
Re: Welke GPS in combi met PDA en Ozi???
« Reactie #5 Gepost op: 23-07-2005, 11:34 »
edit mod: Table doet het wel, alleen [thead ] kent ie nie, en een spatie tussen de brackets ziet hij als tekst en niet als opdracht......

Ok, volgende keer beter ;)

Wat betreft het rijden van tracks met Ozi. Als ik in Ozi een track wil rijden, dan moet ik deze eerst op de kaart laden(wat al slecht te zien is) en dan moet ik zelf kijken waar de afslag komt. Ik meen dat als je Track opnieuw rijd met een "Echte" GPS dat je aanwijzingen krijgt, zo van "Bocht naar Rechts". Of is dit niet zo?!??!?!

Hoe rijden jullie dan een Track op de GPS?? Is het inderdaad een kwestie van ver genoeg inzoomen en dan constant op de GPS kijken, of er een bocht aankomt??
Honda NC700X
KTM 640 Adv '01

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 88
Re: Welke GPS in combi met PDA en Ozi???
« Reactie #6 Gepost op: 23-07-2005, 12:22 »
Nou ik zit niet steeds op mijn gps te loeren...

Ik heb hem ook op 300mtr staan (en bij grote "drukte" wat minder)
En als je een afslag ziet kijk je even of tussendoor gewoon, eigenlijk een beetje roadbook achtig zeg maar...

Overigens heb ik een Garmin Geko 201, heel goedkoop, veel trackpunten (10.000) en voor trackrijden/loggen voldoende.
GEEN KAART!, en een nadeel zijn de batterijen namelijk AAA types (mini penlites) deze gaan niet zo heel lang mee, dus af&toe even vervangen door verse.
Of een externe voeding van de motor eraan hangen.
Oja gps houder zelf knutselen, voor op mijn Suzuki een omgeboude bidonhouder met snelwisselklem (kosten 6,60 Euro)
Voor op mijn Bmw een klem voor hydroliekleidingen, een paar vleugelmoeren en een oud telefoon tasje, kosten NIHIL

Groeten jan Willem
Vallen, opstaan en weer doorgaan
BMW R1150gs Adventure, Suzuki DR350s

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Welke GPS in combi met PDA en Ozi???
« Reactie #7 Gepost op: 23-07-2005, 13:42 »
Citaat
Is het inderdaad een kwestie van ver genoeg inzoomen en dan constant op de GPS kijken, of er een bocht aankomt??

Ik kijk op de gps of de track aangeeft of ik een afslag moet gaan nemen. Constant op de gps kijken is natuurlijk niet echt veilig en ontspannen rijden. Mijn gps mag van mij bij trackrijden geen aanwijzingen geven, is alleen maar verwarrend en lastig. Gewoon kijken wat de tracklijn aangeeft en dat opvolgen. Wel ver genoeg inzoomen, een beetje aanpassen aan je snelheid. Hoe harder je rijdt (rechte stukken) hoe verder je uitgezoomd zou kunnen zijn. Bij lagere snelheden (veel bochtjes bij elkaar) verder ingezoemd. Werkt hartstikke goed :-*

Offline member

  • *****
  • Berichten: 589
Re: Welke GPS in combi met PDA en Ozi???
« Reactie #8 Gepost op: 27-07-2005, 14:40 »
Oh, dat maakt een hoop duidelijk.

Ik dacht dat een GPS ook aanwijzigen gaf mbt de track. Maar het is dus een kwestie van af-en-toe op je GPS kijken.

Als ik het goed begrijp, dan is het belangrijk dat je veel tracklog points moet hebben. Is 3000 voldoende of moet je er 10.000 hebben om een aantal leuke ritjes goed op te slaan???

Want ik had begrepen dat sommige GSP-en de tracks dan vanzelf gaan indikken (lees: punten verwijderen)?!?!?!

Klopt dit??
Honda NC700X
KTM 640 Adv '01

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: Welke GPS in combi met PDA en Ozi???
« Reactie #9 Gepost op: 27-07-2005, 15:01 »
Even uit mijn hoofd: m'n Garmin V heeft dacht ik 2500 tracklog punten. Ik heb straks weer een stuk van ca. 100km gelogd, dit was ongeveer 30procent van de beschikbare tracklog ruimte. Dat zou dus betekenen dat je zo'n 300 km per keer kunt loggen (in de automatische stand, en dan dropt 'ie erg veel trackpoints, dit kan véél zuiniger, heb dit nog nooit ingesteld) Dus meer moet ook kunnen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: Welke GPS in combi met PDA en Ozi???
« Reactie #10 Gepost op: 27-07-2005, 23:30 »
Hoi Jochen
Ik heb enkele weken geleden een kabel gekocht om een Garmin76 aan een PDA (ipaq) te verbinden. Deze kabels worden gemaakt door Rob Smeets (www.icarussolutions.nl). Deze kabel bied ook nog de mogelijkheid om beide apparaten via het boordnet van stroom te voorzien. Werkt perfect, je moet alleen even een 12V-aansluiting op je motorfiets maken. Dit betekent wel dat je in iedergevan een gps moet hebben die 12V aankan, zoals mijn oudje.

Groetjes Marcel


Marcel