Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Herkeuring 690  (gelezen 1293 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3419
Herkeuring 690
« Gepost op: 21-03-2024, 22:16 »
Ik was vorige week op vakantie en heb toen mijn KTM690 uitgeleend aan de achterbuurjongen. Ik ken m al langer,  betrouwbare jongen.
Helaas is hij ermee op de straat gevallen, met zowel aan de bestuurder als de motor schade.

De motor heeft nu een WOK melding, en ik vraag me af waarop wordt gekeurd. Knipperlichten, spiegels etc, natuurlijk, maar moet de originele uitlaat erop, of is een stille aftermarket met e-keur (Wings) ook toegestaan,  kijken ze naar de milieunorm van nu, of is de norm van het bouwjaar van toepassing?

Ik ga dit overigens niet op de bestuurder verhalen. Hij is ondanks goede kleding toch zwaargewond, maar wel met een hersenschudding, verschillende breuken en is blijvend invalide. Hij heeft  wel wat anders aan zijn hoofd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4361
Re: Herkeuring 690
« Reactie #1 Gepost op: 22-03-2024, 07:23 »
Mijn Husaberg 570 heeft in de fik gestaan, combinatie benzine lek met kachel in garage. Kunststof subframe was grotendeels gesmolten. Ik kreeg hierom ook een WOK melding. Ik heb alles geprobeerd om dit te voorkomen ik heb zelfs de expert van mijn verzekering op papier laten zetten dat er geen structurele schade was en dat de WOK melding in zijn ogen overbodig was. Helaas, bleef toch WOK. StenvenD heeft uiteindelijk deze motor van mij overgenomen en naar de keuring gebracht. De motor moet voldoen aan de toelatingseisen, dus geluid licht knippers, spiegels en normen van toen. Een stille vervangingsuitlaat mag, maar dat was een flinke uitdaging om die stil genoeg te krijgen. Steven kan en wil je vast meer vertellen.
Weet je waarom je WOK hebt gekregen, misschien kan je ook protest indienen. Ik denk dat er wel iemand is die nog een originele uitlaat heeft liggen voor weinig.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3419
Re: Herkeuring 690
« Reactie #2 Gepost op: 22-03-2024, 09:07 »
De motor is over de kop gegaan (stuur is omlaag gedraaid en krom), koplamp eraf, lichtschakelaar kapot, koppeling lekt, standaard krom.
De exacte reden staat er niet in.
Ik heb niet zo’n probleem met een keuring, maar als ik de euro5 norm moet halen wordt t lastig.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 199
Re: Herkeuring 690
« Reactie #3 Gepost op: 22-03-2024, 11:41 »
Altijd naar normen van toen het voertuig verkocht werd.
WOK wordt er meestal gekeken naar waarvoor hij afgekeurd was, best mogelijk dat hij niet eens gestart wordt.


Uitlaatje lenen van een forumlid misschien een optie?

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2321
Re: Herkeuring 690
« Reactie #4 Gepost op: 22-03-2024, 18:30 »
Wow, wat een triest verhaal zeg.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3419
Re: Herkeuring 690
« Reactie #5 Gepost op: 22-03-2024, 19:57 »
Altijd naar normen van toen het voertuig verkocht werd.
WOK wordt er meestal gekeken naar waarvoor hij afgekeurd was, best mogelijk dat hij niet eens gestart wordt.


Uitlaatje lenen van een forumlid misschien een optie?
Een uitlaat is wel ergens te vinden, de meesten vervangen die snel. De rest tweedehands, denk ik. 
Ik heb de onderdeelnummers en kijk wat van welk bouwjaar past.

Ik heb r niet zo’n haast mee, als ik die jongen zie liggen, of zijn ouders spreek, is motorrijden echt niet meer zo leuk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 74
Re: Herkeuring 690
« Reactie #6 Gepost op: 22-03-2024, 19:58 »
Ik wil mijn ktm 450 exc uit 2003 op A2 kenteken naar A laten omzetten. De restrictor is eruit. En er zit nu een 530cc big bore op.
Is dat ook een kwestie van een RDW keuring volgens de eisen van toelating destijds? En kan ik maar beter mijn snuit houden over de big bore... ?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4267
Re: Herkeuring 690
« Reactie #7 Gepost op: 22-03-2024, 22:58 »
Toelating eisen als geleverd in modeljaar. Altijd de basis dingen als staat lagers, remmen, geluid bei enige twijfel via de meetapparatuur (bij een 570 dus nagenoeg onmogelijk). En daarboven speciale aandacht aan wok melding punten. Als daar als mogelijke schade frameschade bij zit zal wielbasis, hoek, laspunten en trek worden bekeken. Het is best wel een intensieve keuring dus zorg dat de motor helemaal netjes en origineel is. Tot het reflector the bij de kenteken plaat aan toe.

Sent from my SM-S916B using Tapatalk


Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2321
Re: Herkeuring 690
« Reactie #8 Gepost op: 23-03-2024, 11:26 »
Hoe zit het met het vermogen [mention]StevenD [/mention]?

Een 690 zal op papier een vergelijkbaar vermogen hebben als in de praktijk, maar de lichte enduro’s hebben op papier veel minder vermogen dan in de praktijk.

Is daar op gecontroleerd?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4267
Re: Herkeuring 690
« Reactie #9 Gepost op: 23-03-2024, 19:27 »
Als er geen verdenking is wordt daar niet op gecontroleerd. Bij een motorfiets zal dat dus zelden tot nooit zijn.

Sent from my SM-S916B using Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 199
Re: Herkeuring 690
« Reactie #10 Gepost op: 23-03-2024, 19:33 »
Ik wil mijn ktm 450 exc uit 2003 op A2 kenteken naar A laten omzetten. De restrictor is eruit. En er zit nu een 530cc big bore op.
Is dat ook een kwestie van een RDW keuring volgens de eisen van toelating destijds? En kan ik maar beter mijn snuit houden over de big bore... ?


Je gaat jezelf het leven heel moeilijk maken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 183
Re: Herkeuring 690
« Reactie #11 Gepost op: 23-03-2024, 22:16 »
Een uitlaat is wel ergens te vinden, de meesten vervangen die snel. De rest tweedehands, denk ik. 
Ik heb de onderdeelnummers en kijk wat van welk bouwjaar past.

Ik heb r niet zo’n haast mee, als ik die jongen zie liggen, of zijn ouders spreek, is motorrijden echt niet meer zo leuk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Uitlaat en standaard heb ik sowieso voor je, mag je hebben. Laat maar weten wanneer.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3419
Re: Herkeuring 690
« Reactie #12 Gepost op: 23-03-2024, 23:44 »
Uitlaat en standaard heb ik sowieso voor je, mag je hebben. Laat maar weten wanneer.
Oh serieus? Graag, natuurlijk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 183
Re: Herkeuring 690
« Reactie #13 Gepost op: 24-03-2024, 18:50 »
Excuus voor de dooie mus…Opslag over de kop gehad, geen uitlaat. Uit de berg onderdelen die ooit een poos op MP hebben gestaan blijkbaar toch drie items verkocht. Wel een standaard, die kan over de post naar je toe.
Wie o wie heeft een uitlaat (te leen) voor Steve?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 332
Re: Herkeuring 690
« Reactie #14 Gepost op: 24-03-2024, 20:31 »
Heb ik… en standaard en nog wel wat dingen..
Komen van een 701 uit 2016, maar zal wel passen.
@steve doe maar een pb dan stuur ik het naar je op.