Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Tuareg rally 2019  (gelezen 10220 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Tuareg rally 2019
« Reactie #45 Gepost op: 27-03-2019, 15:47 »
Paar foto's gevonden en al druk bezig met filmpjes.




None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Tuareg rally 2019
« Reactie #46 Gepost op: 31-03-2019, 21:06 »
Oke, hier komen mijn verslag met filmpjes........

Dag 0
Aankomst in Algiers rond 17u. Ik ga sim kaart kopen en zie daarna de Memotours boys niet meer. Samen met een Zwitser die niet wist in welk hotel hij zat met een zwarte taxi naar Ibis. In de taxi kan je tegen een veel betere koers geld wisselen, maar wij krijgen ook al via de orga dinars, dus niet nodig.
In hotel paar biertjes gedronken en de tas op de kamer van Rik (Memotours monteur) gelegd. Ik had in een hotel vlakbij het vliegveld een kamer gereserveerd maar dat was niet handig met transfer naar binnenlandse vlucht in de nacht, dus vandaar deze nacht bij Rik op de kamer. Dan volgt er een uitgebreid buffet met welkomswoorden van Rainer. De minister van touristme komt ook nog langs. Als afsluiting 5 verschillende toetjes en nog een paar bier.
 
Die nacht om 1u de bus naar binnenlandse vlucht, ruim uur vliegen naar Beghar en dan nog 2u met een bus in convooi begeleid door politie en militairen naar Taghit. Na 24u reizen met 4u slaap komen we eindelijk aan in het eerste bivouac. Ontbijt van de Duitse cateraar en na een uur wordt mijn team (EAO) wakker. Registratie en stickers plakken, later nog in de rij voor de Spot tracker. Keuring is er niet, dus op tijd klaar. ‘s Middags ga ik tanken en de duinen uittesten. Doordat de zon hoog staat zie ik het relief slecht en mis een afstapje en val wat ongelukkig, beetje pijn aan m’n schouder, lekker begin. Daarna roadbook plakken en kleuren voor de eerste dag. Om 8u briefing en om 10u ging bij mij het lampje uit.




Dag 1
Le Mans start voor 8km proloog door de hoge duinen achter het bivouac. Duinen gaan redelijk val wel 2x en moet soms flink ploeteren. Moet nog 500m duinen als motor slecht begint te lopen en afslaat, kokende benzine. Kan iedere keer net een duin over totdat ie weer afslaat. Wacht 10min en kan dan in 1x de duinen uitrijden. Daarna volgen wat snellere pistes over glooiend terrein. Dan voel ik de achterkant zwabberen, lekke band. Vind een mooi opstapje en ga aan het werk. Ventiel is afgescheurd dus reserve biba er in. Van een paar Algarijnen leen ik een compressor die wat sneller is dan mijn kleine. Ga weer op pad, sla labirint over om tijd te winnen maar vind m’n eigen doordat ik wat ben afgedwaald. Na wat vage navigatie moeten we kleine duinen velden door. Als ik aan de rand kom zwabbert de achterkant weer. Shit weer lek. Ik vind een rots-opstap en stop een voor-biba in het achterwiel. Pomp em flink hard op en besluit om via asfalt terug te rijden. Weg ligt maar 500m weg, fijn zo’n osm kaart. Behoedzaam rij ik naar huis, lever m’n kaart in en stap over naar expert klasse met minder duinen zodat de motor heel blijft en ik toch leuk kan rijden. Haal de voor-biba uit achterwiel en wissel m’n achterwiel want de bandenklem vertrouw ik niet meer.

https://youtu.be/GtE0fsJpBVI


https://youtu.be/GtE0fsJpBVI





Post Merge: 02-04-2019, 02:44


dag 2
Vandaag naar Beni Abes. Eerst duinenvelden, op een gegeven moment wordt motor heet en ik besluit de duinen te verlaten. Ik weet dat in het Westen de oued ligt de we later ook volgens het roadbook moeten volgen. Ik kom nu dus veel eerder in de oued aan, er liggen veel stenen dus flink zweten. In de schaduw laat ik de motor koelen en eet wat. Daarna volg ik de oued en zie het punt waar je volgens het roadbook de oued in zou moeten. Er volgt 20km snelle oued met rollende duintjes. Kan de meeste springen met m'n verbeterde veering en heb flink plezier. Aan het einde nog 8km hoge duinen die best goed gaan. Het bivouac ligt aan de rand van de hoge duinen. 's Middag wat tanken en bier drinken. 's Nachts zou het flink gaan waaien en komt alles onder het zand.
https://youtu.be/ojw_Dja1Y0I










None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Tuareg rally 2019
« Reactie #47 Gepost op: 02-04-2019, 09:08 »
Wow! Wat een beelden weer  :o ;D :D :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 418
Re: Tuareg rally 2019
« Reactie #48 Gepost op: 02-04-2019, 16:12 »
Mooi!!! :o
KTM 990 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 748
Re: Tuareg rally 2019
« Reactie #49 Gepost op: 02-04-2019, 16:34 »
ja, gaaf!!
Matje
--------------------------------------------------------------
I hate cruise control

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Tuareg rally 2019
« Reactie #50 Gepost op: 03-04-2019, 20:24 »
Dag 3

Vandaag gaan we om een groot duinenveld rijden met wat uitstapjes naar de hoge duinen. We beginnen in de kleine duinen bij Beni Abes, dan snelle pisten en vlaktes totaan het CP met tankstation. Het tweede stuk gaat om het grote duinenveld heen met af en toe uitstapjes in de duinen en een centrale CP op een hoge duin. Een heerlijke probleemloze dag. Motor blijft koel door de afwisseling duinen piste. Bij de centrale cp op een hoge duin kom ik Onno tegen, hij verteld me dat hij een overleden quad rijder heeft gevonden. Ik vraag of hij achter me aan wil rijden. Samen rijden we terug naar het CP bij het tankstation. Een paar km ervoor geeft het roadbook fast plain aan zonder verdere waarschuwingen. Ik kom over een bultje met 70 a 80 en zie een erosiegeul opdoemen. Probeer te springen maar vlieg over het stuur door de rebound. Maak bewust het vliegen mee en maak me klaar voor een perfecte judorol. Gelukkig maakt de motor achter mij een radslag en haald me niet in. Ik sta gelijk weer op mn benen en mep de sterretjes weg. Raap de motor op en waarschuw Onno die net aankomt voor het gat. Alle navi-gear is kapot, stuur krom, achterrem pedaal verbogen en dikke karterplaat van vorm veranderd, maar ik heb zelf gelukkig minimale schade (blauwe bil). Bij het tankstation besluiten we de route te verlaten en 15km over het asfalt naar Beni Abes te rijden. De rest van de dag vervang ik het roadbook en ico door m’n reserve. Helaas blijkt het roadbook de verkeerde kant op te draaien en is de ico overleden dus beetje behelpen. Morgen geen race en tijdens de briefing herdenking van overleden Italiaanse quad rijder Giovanni Stefani.

Veel rijders blijken over hetzelfde gat als ik te zijn gevlogen maar dan met een betere landing, wat met een lichtere motor makkelijker is. ‘s Nachts weer veel wind dus klapperende tent en overal zand in de ochtend.

https://youtu.be/PzQL9H-uwNw







None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Tuareg rally 2019
« Reactie #51 Gepost op: 04-04-2019, 08:30 »
Dag 3

Motor ziet er goed gehavend uit! Maar prachtige beelden weer  :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Tuareg rally 2019
« Reactie #52 Gepost op: 04-04-2019, 10:51 »
Beter de motor dan ik. Het was ook een flinke klap met zo'n 200kg metaal.

Post Merge: 04-04-2019, 23:04

Dag 4

Vanwege ongeval gisteren geen race maar vrij rijden. Vandaag over snelle vlaktes naar de zwarte heuvels in het Zuiden. De meesten rijden in groepjes met een touristisch tempo of blijven in bivouac. Voor mij gewoon hetzelfde tempo. Haal een groepje van 5 in want zij maken veel stof en rijden net iets te langzaam. Helaas knal ik hard op een steen, buts in velg en lekke voorband. Vind een pol opgedroogd kamelengras als steun. Plaats m'n reserve biba en met hulp van een andere rijder krijg ik de as op z'n plek. Ga weer van start maar een paar honderd meter later weer lek. Ben er klaar mee. Heb geen gsm bereik dus druk Spot in. Verkeerde knop dus medische hulp gevraagd ipv mechanische. Probeer te cancelen maar krijg het niet voor elkaar. Een Pools auto team stop en belt de orga met sat phone. Ambulance komt er toch aan en vertrekken overrichte zaken. De bezemwagen zou over een uur komen. Ik klim een heuvel op en krijg bereik. Laat m'n vrouw weten dat ik nog heel ben. In de schaduw naast m'n motor doe ik m'n ogen even dicht. Dan komt de bezemwagen, de zwarte Iveco van Karl Heiz en een paramedic. Met het kraantje hijsen we de dikke naar binnen. We moeten de volledige route afrijden om achterblijvers op te pikken, krijgen nog een lekke band door een stuk hout en komen een keer vast te zitten in kleine duinen en pikken nog wat Duitse studenten op die net hun auto kapot hebben gereden in de duinen. Rond 17u ben ik terug in het bivouac en heb toch de hele route gezien, maar niet op de manier zoals ik had gehoopt. Ik vervang m’n voorwiel door reserve en het onderhoud voor vandaag zit er weer op. Doe de laatste reserve band in m'n tasje en ben klaar voor morgen.

https://youtu.be/V4HsobCUlAI







None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Tuareg rally 2019
« Reactie #53 Gepost op: 07-04-2019, 19:37 »
Dag 5

Via ongeveer dezelfde route als dag 2 weer terug naar Taghit. Eerst wat duinen die erg goed gaan, blijkbaar heb ik weer wat bijgeleerd of zijn deze duinen gewoon makkelijker dan in het begin van de week. In Igli zouden we kunnen tanken maar helaas heeft het tankstation geen peut meer. Ik zoek nog op m’n gps of er stations in de buurt zijn maar helaas. Ik heb nog 8l voor 60km en er zouden nog flink wat duinen komen, dus dat wordt erg krap. Ik probeer zo soepel mogelijk te rijden door de duinen met zoveel mogelijk ronde opstapjes om zo min mogelijk benzine te verstoken. In de oued rij ik langzaam en besluit een duinenveld over te slaan omdat ik het anders niet ga halen. De finish is in een mooie vallei met palmbomen waar ik een mooie wheely maak voor de fotografen. Ik heb geluk want heb nog maar een klein laagje benzine. Op het roadbook staat een tankstation aangegeven dichtbij maar die blijkt niet te bestaan. Taghit is nog 15km en ik val in een dorpje droog. Van een andere motorrijder krijg ik een liter benzine, eindelijk de slang gebruikt die ik altijd bij me had samen met een fles vanuit de berm (lang leve de plastic soep). Wel wat benzine binnen gekregen, bah. Bij tankstation gooit ik er 20l in en rij naar het bivouac. Een bijna perfecte dag.

https://youtu.be/2IDdVZs9lZs
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Tuareg rally 2019
« Reactie #54 Gepost op: 08-04-2019, 09:02 »
Volgende keer met mousse ipv biba?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Tuareg rally 2019
« Reactie #55 Gepost op: 08-04-2019, 10:22 »
Misschien toch maar een keer proberen :)

Post Merge: 09-04-2019, 09:29

Dag 6

Vandaag om het grote duinenveld ten Oosten van Taghit. Het is ín total zo’n 190km en kunnen onderweg 3l benzine krijgen bij een CP. Ik moet dus met een flink volle tank starten en gelijk de duinen in, leuk! We krijgen veel duinenvelden, eerst wat losliggende duinen waar het de truck is om de juiste weg te vinden om de duinen heen, maar gaandeweg steeds meer grotere duinen die goed te doen zijn. Goed kijken en de route uitstippelen gaat steeds beter en ik kan redelijk soepel rijden, maar af en toe ontkom ik niet aan wat duw en trek werk en de motor laten brullen om uit een zacht stuk te komen. Dan een stuk piste om de zwarte berg heen Het laatste veld voor de CP is martelen over kleine, zachte rommelige duinen. Moet de motor even laten koelen en kan dan naar het CP rijden. Heb 16l verbruikt op 110km en vul 3l bij. Na de CP gaan de pro's door de duinen terug en wij rijden op een mooie piste er naast. Soms wat kleine duinen dan weer snelle piste met sprongetjes. Heerlijke dag en jammer dat de piste niet nog eens 100km was! Vlak bij het einde geef ik een Algarijn een liter benzine want ik heb nog 6l over zodat hij weer verder de duinen in kan. We komen in dezelfde mooie vallei aan als gisteren. Dit was de mooiste dag van de rally en hij had nog langer mogen zijn.
Vanavond krijgen we schaap en cous cous aangeboden door de overheid. Acht schapen worden gegaard boven een houtvuur. Het ziet er beter uit dan ze smaken, maar een gegeven paard.....

https://youtu.be/eFgA_hjvbNA
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Tuareg rally 2019
« Reactie #56 Gepost op: 09-04-2019, 17:45 »
Dag 7

De duinenrace, voor ons maar 1.5 ronde van 28km. De eerste CP bovenop een grote duin bereik ik makkelijk. Daarna volgt een heel zacht stuk en begin te twijfelen of ik het wel ga halen maar bijt door. Na de 2e CP wordt het weer mooi surfen. In het zachte stuk ga ik uit de sporen maar dat is nog erger en kom in een pannetje te staan. Met flink zweten en veel gas kom ik eruit. Voordat ik het besef ben ik bij de finish en mag de grote duin op. De eerste poging gaat dat niet goed kom op de verkeerde top uit en val om in een gat. Tweede poging is wel succesvol. Euforisch sta ik op de top, wat een uirzicht, wat een gevoel. Blijf er 15min genieten en zie toppers op hun achterwiel omhoogrijden.

Na de finish van de grote duin af en de laatste duinen over richting het bivouac. Ik kom de Algarijn die ik gisteren benzine heb gegeven nog tegen en hij steekt zn duim op. Onder de finishboog door, een burnout veel felicitatie en dan tijd voor bier.

https://youtu.be/JaNB184zRgw

None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1982
Re: Tuareg rally 2019
« Reactie #57 Gepost op: 13-04-2019, 10:32 »
Dank voor de video's. Wat een ongelooflijke bak zand daar!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Tuareg rally 2019
« Reactie #58 Gepost op: 17-04-2019, 10:07 »
Ja, dit is andere koek als Marokko. Vond nog een paar mooie plaatjes:

Bivouac van Beni Abes


Hoogste duin bij Beni Abes


De oase van Taghit


Bivouac Taghit

None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Tuareg rally 2019
« Reactie #59 Gepost op: 17-04-2019, 16:27 »
Die foto's doen 't bij mij niet.