Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Wereldreis op de motor  (gelezen 36880 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #45 Gepost op: 31-12-2009, 16:20 »
Misschien vergis ik me, maar nog niemand heeft het over over de WR250 gehad....  http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=4953.0
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt


Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #47 Gepost op: 31-12-2009, 16:57 »
Om nog maar even op de TT600RE terug te komen,

wij hebben die gekozen om de volgende redenen:

(ok, eerst kies je natuurlijk gewoon een motor die je leuk vindt en dan verzin je de redenen erbij)

Ruim 3 liter olie aan boord waardoor grote wisselintervallen. Wij hadden ze in het begin wat te warm lopen en hebben daardoor toch vrij vroeg al olie gewisseld.
Geen USD vork, eerder genoemd bij lekkage gewoon doorrijden met een lapje om de vork.
(sommige TT's zijn voorzien van USD, TT600S en TT600E meen ik)
Transmissiedempers waardoor ketting, tandwielen en achterband langer meegaan. (blok en versnellingsbak ook bij weggebruik)
Zwaar genoeg om met bagage achterop het voorwiel nog op de grond te hebben (alhoewel je toch al wel merkt dat je voor duidelijk minder druk en daardoor minder grip hebt, maar voor reistempo prima)
Luchtkoeling, onbeperkt laten omvallen zonder risico van lekke radiateur.
Licht genoeg om op te tillen incl. bagage (voor mij in ieder geval), In ieder geval van je af kunnen duwen als je eronder ligt
Redelijk recent (alleen 2004-2005) te vinden met lage km's en meestal niet mishandeld in zwaar terrein voor redelijke prijs. In 2007 voor net geen 4000, inmiddels nog minder.
Redelijk zuinig, maar hier wint een moderne injectiefiets echt wel. Afhankelijk van hoe je overnacht en eet kunnen de benzinekosten zomaar het grootste deel van het budget pakken.
Lijkt op een XT, Irene zou in eerste instantie met de XT gaan en dat scheelt reserve onderdelen.

Staat eigenlijk ook wel allemaal in verhaaltje bij voorbereiding.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 140
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #48 Gepost op: 31-12-2009, 21:22 »
Ik zou gewoon op een xt660r gaan  :D  de mijne kope ?? ;)  die is reisklaar.
 
Ik heb in Maroc een tijdje staan praten met een verhuurder die 2 xt660r verhuurde, na 2 jaar gingen ze uit de verhuur en hadden dan tussen 60 en 80.000 km gelopen zonder mankementen!, alleen normaal onderhoud, blok in 80 k km nooit open geweest
En als iedereen reed als wij  8)
XT660r is gewoon een goed ding voor normaal rijden en rustig off road werk.
Er staan hier en daar wat overjarige type.
 
 
einde van een tijdperk

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 15
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #49 Gepost op: 02-01-2010, 11:44 »
Heb ook het boek van Lois gelezen , hieruit kan je opmaken dat een 250 veel te licht is ; constant volgas rijden is niet fijn en het blokje is versleten voor je het weet .
Een 500 2 cil . loopt lekker soepel , is trillingsvrij , je hebt vermogen over als het nodig is en is niet te zwaar ( 178 kg )

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #50 Gepost op: 02-01-2010, 11:56 »
De ideale reismotor is dus...

...een KLE500?

http://www.motorfreaks.nl/2005/kawasaki-kle-500-2005-9.html

Zithoogte 83.5 cm, 15 liter benzine, dus iets minder dan 300 km actieradius?

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #51 Gepost op: 02-01-2010, 11:57 »
Heb ook het boek van Lois gelezen , hieruit kan je opmaken dat een 250 veel te licht is ; constant volgas rijden is niet fijn en het blokje is versleten voor je het weet .
Een 500 2 cil . loopt lekker soepel , is trillingsvrij , je hebt vermogen over als het nodig is en is niet te zwaar ( 178 kg )

Veel onderdelen voor, makkelijk te fixen?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #52 Gepost op: 02-01-2010, 12:01 »
Volgens mij rijdt Dutchy een KLE500, misschien kan hij zeggen hoe toegankelijk en betrouwbaar die machine is?

Wel weer een gewicht van 180 kg dus als hij omvalt met bagege, dan krijg je 'm in je eentje niet snel meer omhoog!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #53 Gepost op: 02-01-2010, 14:41 »
Na alle vergelijkingen in het draadje van WR250R ben ik toch op WR250R gekomen. Ik moet nog proefrijden. Met een cylinder heb ik ervaring met F650 Scarver (nerveus) en XT 250 off the road (te hoog en geen bagage).
 
Vele info heb ik al van ADVrider verzameld, pas 30% doorgenomen. Ik Amerika worden ze veel gebruikt.
 
Ik ben niet van plan om het vermogen met de Fazer te vergelijken en de snelheid van max. 120km/h is mooi genoeg. Maar als het vermogen kan worden opgevoerd zonder nadelige gevolgen zal mooi zijn.
Motortje kan je op 2 manieren opvoeren
- Bigbore kit 290 cc ? PK twee mogelijkheden ?
- Turbo WRX250 http://www.mpfab.com/galleries.htm Vragen : Kunnen ze ook voor de R doen,54 HP, maar hoe bescherm je de luchtfilter
 
Ik heb al een 2e hands fiets van 2009 gevonden, maar er is nog geen grotere benzine tank. Voor 2009 is slechts 14.1 l
Leuk en leerzaam project. Fiets voldoet aan toekomstige eisen, kan altijd in de Spaanse bergkammen worden gebruikt of op mijn oude dag achter of in mijn reisbusje.
 
Verder nog een verlanglijst. Ik moet verder uitzoeken en prioriteiten geven. Zeker Nederlandse kenteken

Aanpassing zithoogte
Wielen aanpassen ?
Banden ?
Power opvoeren
Grotere benzine tank - Aqualine safari wr250r
FMF Power Programmer
Bagage drager
Windscherm
Tassen/koffers
Bagage Roller bevestigen
Zadel Corbin
Benzine en Water tank bevestigen
Hoesjes om de voorvork plaatsen – soort voorvork
Radiator beschermer
Grote kettingslot
Benzine filter
Carterplaat
Verhoogde stuur en stuurdemper
Transmissiedempers kan worden toegepast ?
Uitlaat demper
Handvatverwarming
Handkappen
Elek. Aansluiting – Bevestiging Navigatie
Valbeugel zijkant
Noodsignaal – Alarm
Koplamp uitschakelen
Kenteken licht - ook remlicht ?


 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 751
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #54 Gepost op: 02-01-2010, 15:52 »
Na alle vergelijkingen in het draadje van WR250R ben ik toch op WR250R gekomen. Ik moet nog proefrijden. Met een cylinder heb ik ervaring met F650 Scarver (nerveus) en XT 250 off the road (te hoog en geen bagage).
 
Vele info heb ik al van ADVrider verzameld, pas 30% doorgenomen. Ik Amerika worden ze veel gebruikt.
 
Ik ben niet van plan om het vermogen met de Fazer te vergelijken en de snelheid van max. 120km/h is mooi genoeg. Maar als het vermogen kan worden opgevoerd zonder nadelige gevolgen zal mooi zijn.
Motortje kan je op 2 manieren opvoeren
- Bigbore kit 290 cc ? PK twee mogelijkheden ?
- Turbo WRX250 http://www.mpfab.com/galleries.htm Vragen : Kunnen ze ook voor de R doen,54 HP, maar hoe bescherm je de luchtfilter
 
Ik heb al een 2e hands fiets van 2009 gevonden, maar er is nog geen grotere benzine tank. Voor 2009 is slechts 14.1 l
Leuk en leerzaam project. Fiets voldoet aan toekomstige eisen, kan altijd in de Spaanse bergkammen worden gebruikt of op mijn oude dag achter of in mijn reisbusje.
 
Verder nog een verlanglijst. Ik moet verder uitzoeken en prioriteiten geven. Zeker Nederlandse kenteken

Aanpassing zithoogte
Wielen aanpassen ?
Banden ?
Power opvoeren
Grotere benzine tank - Aqualine safari wr250r
FMF Power Programmer
Bagage drager
Windscherm
Tassen/koffers
Bagage Roller bevestigen
Zadel Corbin
Benzine en Water tank bevestigen
Hoesjes om de voorvork plaatsen – soort voorvork
Radiator beschermer
Grote kettingslot
Benzine filter
Carterplaat
Verhoogde stuur en stuurdemper
Transmissiedempers kan worden toegepast ?
Uitlaat demper
Handvatverwarming
Handkappen
Elek. Aansluiting – Bevestiging Navigatie
Valbeugel zijkant
Noodsignaal – Alarm
Koplamp uitschakelen
Kenteken licht - ook remlicht ?


 
 


WR250r...

Volgens mij is dit de beste keus. En opvoeren is echt niet nodig. Zo'n blok heeft genoeg koppel en vermogen en max 120 km/h haalt ie gemakkelijk. Lekker licht ding en betrouwbaar. Steven heeft er nog eentje te koop staan. Bij mij in de schuur ligt nog een 24l Acerbis tank. Soft bagage tassen en je bent bulletproof. Aan alle accesoires zou ik me nu nog niet hechten. Eers maar is een reisje maken dan kom je er wel achter wat er mist of voor verbetering vatbaar is.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 15
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #55 Gepost op: 02-01-2010, 16:00 »
Wat ik vind van een WR ; te veel crosser , is heel geschikt voor offroad , maar de meeste kilometers ( 90 % ) zal je op asfalt afleggen bij een wereldreis .
Daarom zou ik kiezen voor een allroad , rijd prima op de weg en is bruikbaar in het terrein .
Je wilt je keuze lijkt mij toch afstemmen op de meest te rijden wegen . ::)

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #56 Gepost op: 02-01-2010, 16:36 »
Wat ik vind van een WR ; te veel crosser , is heel geschikt voor offroad , maar de meeste kilometers ( 90 % ) zal je op asfalt afleggen bij een wereldreis .
Daarom zou ik kiezen voor een allroad , rijd prima op de weg en is bruikbaar in het terrein .
Je wilt je keuze lijkt mij toch afstemmen op de meest te rijden wegen . ::)
ja en dan gewoon de laatste 10% niet doen?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 15
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #57 Gepost op: 02-01-2010, 16:45 »
Heel goed begrepen , vooral als het komkommer-tijd is !! :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #58 Gepost op: 02-01-2010, 17:15 »
Wat ik vind van een WR ; te veel crosser , is heel geschikt voor offroad , maar de meeste kilometers ( 90 % ) zal je op asfalt afleggen bij een wereldreis .
Daarom zou ik kiezen voor een allroad , rijd prima op de weg en is bruikbaar in het terrein .
Je wilt je keuze lijkt mij toch afstemmen op de meest te rijden wegen . ::)
Dan bedoel je toch zeker de WR250F ipv de R....

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #59 Gepost op: 02-01-2010, 17:34 »
WR250r...

Volgens mij is dit de beste keus. En opvoeren is echt niet nodig. Zo'n blok heeft genoeg koppel en vermogen en max 120 km/h haalt ie gemakkelijk. Lekker licht ding en betrouwbaar. Steven heeft er nog eentje te koop staan. Bij mij in de schuur ligt nog een 24l Acerbis tank. Soft bagage tassen en je bent bulletproof. Aan alle accesoires zou ik me nu nog niet hechten. Eers maar is een reisje maken dan kom je er wel achter wat er mist of voor verbetering vatbaar is.
Tja, ik ben van een dealer afh. omdat ik die aanpassingen niet zelf kan doen en evt. mijn Fazer in ruil. Ik heb vandaag Termaat gebeld en reageerde eentje onvriendelijk....kom u met uw man ???? Nee, ik ben alleen.
Lekker discriminerend voor de zoveelste keer zoals met het aankopen van een auto en keuken, terwijl ik mijn hele huis de casco verbouwing zelf hebt geregeld en zoveel mogelijk zelf afgewerkt.
Het proefrijden gebeurt alleen als wij met de prijs eens zijn ???
Hij zag niet zitten met de zithoogte verlaging als de Fazer is verlaagd. Hij is zelf 1.70m lang en kon net met de punten van zijn tenen de grond aanraken.
Die aanpassingen wil ik meteen doen, omdat met de Fazer een hele lange weg was bewandeld.
 
Die van Steven is wit van kleur...blauw vind ik mooier, ook ivm modder. Mijn Fazer kan ik niet inruilen evt. de financiering. Ik heb hem gevraagd over die aanpassingen voor achtergrond info, maar kreeg geen antwoord.
 
Die grote benzinetanks zijn alleen voor t/m 2006 geschikt.
 
Nou, maar verder kijken.

Post Merge: 02-01-2010, 17:38
Wat ik vind van een WR ; te veel crosser , is heel geschikt voor offroad , maar de meeste kilometers ( 90 % ) zal je op asfalt afleggen bij een wereldreis .
Daarom zou ik kiezen voor een allroad , rijd prima op de weg en is bruikbaar in het terrein .
Je wilt je keuze lijkt mij toch afstemmen op de meest te rijden wegen . ::)
Ik kan ook met mijn Fazer lekker rijden en die offroad met gehuurde lokaal motoren of Sjaak informeren over de rijtechniek. De R1 is lichter dan de Fazer.