Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Nieuwe regels voor Rally's  (gelezen 1527 keer)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Nieuwe regels voor Rally's
« Gepost op: 14-04-2005, 17:43 »
Ik kwam onderstaande vertaling tegen op een ander forum:
In de "FuoriStrada" (Italiaans off road blad) van april staat een leuk artikel over de toekomst van Rally Raids zoals Dakar. De organisatoren zitten met de FIM om de tafel.

Over één ding is men het eens, de snelheid moet naar beneden. Lijkt Formule 1 wel. Wat zijn ze van plan?

Minder GPS punten zodat er meer genavigeerd moet worden op roadbook.
Dit gaat in 2005 met de rallye van Marokko en Farao rallye al in.

De technische beperkingen gaan in 2006 in zodat de teams tijd hebben zich aan te passen.

Maximale motorinhoud: 450 cc. (Blijkbaar ook voor één cilinders)
Maximale actieradius van 200 km. (Meer tank pauzes, meer rust)
Verbod op gebruik van bip mousse. (Risico op lekke banden moet rijders dwingen tot rustiger en slimmer rijden)


Met bovenstaande veranderingen zullen ze voor de motoren wel een wat kortere route mogen plannen denk ik. Anders komen die altijd na het avondeten binnen :-\

Ben benieuwd of er ook nog iets aan de snelheid van vrachtwagens en auto's gedaan gaat worden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Nieuwe regels voor Ralleys
« Reactie #1 Gepost op: 14-04-2005, 17:54 »
Jeetje, wat een beperkingen............ :-\

De motors worden zo wel lichter en goedkoper denk ik.
Voor 200 km hoeven ze die enorme buffeltanken niet meer aan te schaffen / vol te gooien.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Nieuwe regels voor Ralleys
« Reactie #2 Gepost op: 14-04-2005, 19:41 »
maak de kansen voor een amateur om een keer mee te doen wel groter. Alleen of de snelheid veel omlaag gaat door 450's te nemen weet ik nog niet zo met dit soort leuke dingen:



met >80PS moet dat in een rallyombouw toch ook snel richting 200 kunnen gaan denk ik.

Ik ben nog steeds van mening dat ze gewoon het sleutelen ook door de rijder moeten laten doen: Dan kan je kiezen tussen hard rijden en veel sleutelen en dus te moe worden, OF behoudend rijden en je materiaal sparen en dus voldoende slaap krijgen om goed te rijden. Mooie balance lijkt me.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Nieuwe regels voor Ralleys
« Reactie #3 Gepost op: 14-04-2005, 19:47 »
Het is natuurlijk de vraag in hoeverre de beperking van Bipmousse het tempo gaat drukken. Gaan ze voorzichtiger rijden om lekke banden te voorkomen, of nemen ze twintig spuitbussen mee, en tegen de tijd dat ze in het bivak aankomen is de band weer net zo gevuld als een bipmousse.

De amateurs gaan natuurlijk gewoon aan de kant van de weg de banden plakken, da's een deel van het avontuur. Maar hoe de prof's het op willen pikken is natuurlijk nog de vraag.

Het lijkt mij trouwens wel dat de luchtbanden het tempo gaan drukken, en dan heb je aan de 80 pk ook alleen maar wat op de lange vlakke rechtere einden.

Ziet er trouwens wel leuk uit die Aprillia. Gaat BMW ook niet zoiets ontwikkelen met deze als basis?

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Nieuwe regels voor Ralleys
« Reactie #4 Gepost op: 18-04-2005, 15:46 »
Met dat zelf sleutelen ben ik het ook wel eens: als je wat kapot rijdt, en je kunt het niet vervangen: helaas pindakaas: Gewoon zelf maken die handel! en meer navigeren hoort er ook bij, dat geeft mindere rijders ook weer wat meer kans.

Afstanden moeten dan ook kleiner: als het langer duurt (bv. door bandje plakken of een tankstop) gaan volgens mij alleen maar meer mensen harder rijden om nog op tijd binnen te zijn: lijkt mij een ongewenst effect. Een lichte motor kan ook heel hard: dat hangt niet alleen van het vermogen af, dus vraag me af of dat de oplossing is: grote motoren verbruiken ook meer, dus misschien moeten ze dat juist doen, kunnen ze vaker tanken  :P

De bibfabrikant zal ook wel blij zijn  :-X, net als KTM die dan dus kan stoppen met 660's te maken....
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)