Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Eigen roadbook maken.  (gelezen 13267 keer)

de_neus

  • Gast
Re: Eigen roadbook maken.
« Reactie #15 Gepost op: 29-01-2005, 18:05 »
Vraag aan alle techneuten hier op het forum:

De xr650r heeft geen accu, is het dan toch op de een of andere manier mogelijk een electrisch roadbook te monteren ?

LEO

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: Eigen roadbook maken.
« Reactie #16 Gepost op: 29-01-2005, 18:27 »
Een accu monteren ;D
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2397
Re: Eigen roadbook maken.
« Reactie #17 Gepost op: 29-01-2005, 18:56 »
even het buddysit  oplichten en daar de voeding opzoeken
effe starten en met een proeflampje de juiste bedrading zoeken
kom je er niet uit
gewoon bellen
06-20248894
gr peet

Offline member

  • *****
  • Berichten: 167
Re: Eigen roadbook maken.
« Reactie #18 Gepost op: 29-01-2005, 19:37 »
Vraag aan alle techneuten hier op het forum:

De xr650r heeft geen accu, is het dan toch op de een of andere manier mogelijk een electrisch roadbook te monteren ?

LEO

 8)
Moet je een 24V elec. motortje nemen, en die direct aansluiten op je stroomspoel, zonder knopje.
Hoe harder je dan rijdt hoe sneller je roadbook draait :)
Of hoe sneller je roadbook draait hoe harder je moet rijden ;D
Ben je altijd voor donker thuis ;D ;D

Hans

Big Bigger Tiger en Big again

Offline member

  • *****
  • Berichten: 914
Re: Eigen roadbook maken.
« Reactie #19 Gepost op: 29-01-2005, 20:00 »
Hoi Leo,

Gewoon  even meten hoeveel volt je XR geeft dit kun je meten bij je koplamp, multiemeter aansluiten en een paar keer gas geven om te kijken of het voltage oploopt. Vermoedelijk zit er al een spanning regelaar in. Ik heb op mijn TTR ook geen accu als ik hiervan de spanning meet lever hij of zij 14,5 volt. Ik heb voor mijn roadbook een elektromotortje gemonteerd met een voltage van 6 tot 15 volt en deze werkt perfect.
Als je nooit valt, ga je niet hard genoeg!’

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Eigen roadbook maken.
« Reactie #20 Gepost op: 30-01-2005, 00:51 »
Dat even meten kan wel tegenvallen. Ik weet niet hoe het bij een XR650 zit, maar bij een XR600 zit de koplamp op wisselstroom (dus direkt van de spoel, niet gelijk gericht). Achterlampje e.d. zit wel na een gelijkrichter, maar dannoch is het absoluut geen 'vlakke' gelijkspanning. (omdat zo'n ding een zogenaamde kortsluitregelaar heeft). In de werkelijkheid zitten er vaak pieken tot 30Volt in; Alleen de effectieve spanning is 12V.
De meest emultimeters meten dit ook niet correct en gevende raarste dingen aan.

diode en dikke elco opnemen kan een oplossing zijn. Accutje moteren is ook een oplossing. Kan heel klein zijn, is dan ook meteen handig en veilig om een gps op aan te sluiten.
grts

Offline member

  • *****
  • Berichten: 914
Re: Eigen roadbook maken.
« Reactie #21 Gepost op: 30-01-2005, 12:48 »
Op mijn TTR heb ik heb ik een gelijkrichter zitten en deze levert 14,5 volt, heb het roadbook en GPS erop aangesloten en geen problemen gehad. De GPS kan stroom hebben van 6 tot 40 volt heb hierover gebeld met de Notter GPS schop. Ik gebruik een GPS 5 en een Streetpilot 3.
Als je nooit valt, ga je niet hard genoeg!’

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Eigen roadbook maken.
« Reactie #22 Gepost op: 30-01-2005, 13:14 »
Zeg, maar al die gasten op XR's in de Dakar hebben er ook allemaal een GPS en een electrisch Roadbook op zitten. Hoe doen die dat dan?
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 914
Re: Eigen roadbook maken.
« Reactie #23 Gepost op: 30-01-2005, 15:34 »
Ik denk een kleine accu.
Als je nooit valt, ga je niet hard genoeg!’

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Eigen roadbook maken.
« Reactie #24 Gepost op: 30-01-2005, 23:35 »
idd vaak een klein accutje (daar heb ik ook al wel eens over gedacht).
Anderzijds zijn GPSen tegenwoordig meestal 40V tolerant, dus dat gaat goed.
Roadbook: Tja, motortje zal er niet meteen stuk aan gaan, elektronica misschien wel.... zoals dat Sentinel systeem bijv he....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: Eigen roadbook maken.
« Reactie #25 Gepost op: 31-01-2005, 09:49 »
Ik zou zeggen,  neem een

* gelijkrichter
* LM7812 (TO220 behuizing)
* condensatortje

je input varierende wisselspanning word nu een mooie gelijkspanning van constant 12V met 0,5A - 1A output wat wel genoeg moet zijn (meten is weten)... Wel een veilig idee dat je spanning richting je GPS constant is en beveiligd tegen spanningspieken...

Datasheet

http://www.national.com/pf/LM/LM78M12.html


Kost je misschien 5 euro bij elkaar...... Simpel toch?  ;)

Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1381
Re: Eigen roadbook maken.
« Reactie #26 Gepost op: 31-01-2005, 12:12 »
Voor XR600 zijn er complete kits te koop met een accu, gelijkrichter, knipperlichten en de hele mikmak.
Atic#1007,  TCN#397

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Eigen roadbook maken.
« Reactie #27 Gepost op: 31-01-2005, 14:10 »
Velleman (een bouwpakketenboer voor elektronica) heeft een gelijkrichter en spanningsdeler op een printje gebouwd. Alle componenten krijg je erbij, en de spanning is goed af te regelen Maximale stroom 1,5 A, kosten iets van €10,--

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Eigen roadbook maken.
« Reactie #28 Gepost op: 31-01-2005, 20:47 »

de_neus

  • Gast
Re: Eigen roadbook maken.
« Reactie #29 Gepost op: 01-02-2005, 10:40 »
beuhheee!

I kwoot:
-gelijkrichter-spanningsdeler-Maximale stroom 1,5 A,- condensatortje-spanningspieken-wisselstroom-effectieve spanning-emultimeters-diode en dikke elco.

Ik ben meer van de:
-SVW-Basis loonheffing-IPpremie-OP-premie-LB-Bijz.tar%-netto bruto component-WWfranchise-MSVmeldingen-bruto uurloon-sofinummer-pensioengrondslag en dikke CAO`s.

En ik weiger vooralsnog om een TT setje aan te schaffen ( met een extra kabelboom voor motoren zonder accu ) omdat ik dat "ietsjes" te duur vind. Vandaar mijn vraag.

Het is dus te doen maar mijn electrische huishouding moet ingrijpend gehackt worden op zoek naar de juiste stroomvoorziening voor de motoortjes van het electr. roadbook zodat ze niet doorfikken. Klopt het zo ?


LEO