Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Kleppen revisie 2018 KTM EXC-f 450?  (gelezen 1955 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Kleppen revisie 2018 KTM EXC-f 450?
« Gepost op: 28-12-2019, 18:05 »
Ik had niet verwacht dat de kleppen van mijn 2018 EXC-f 450 na 120 uur al aan de beurt zouden zijn, maar de lekkage test vertoont een fors percentage drukverlies en dat is hoorbaar in de in- en uitlaat.

Olie verbruikt hij niet maar met de lekkage test kan ik niet horen of de druk ook via de zuigerveren weg lekt. Eerst maar eens met die kleppen aan de gang. Ben geen expert. Eerste keer dat ik een lekkage test doe maar wel redelijk zeker dat ik het goed gedaan heb. Zuiger in TDC, vastgezet en met een Motion Pro leak down tester druk op de cilinder gezet en de lekkage gemeten en die was 40%, veel te hoog. Vervolgens luisteren/kijken... uitlaat, inlaat, luchtbellen in de radiator koelvloeistof etc.


Anyway, ik zoek een betrouwbaar adres om de cilinderkop naar toe te brengen voor controle/revisie. Suggesties zijn welkom en als ik een uurtje moet rijden vanuit Amsterdam vind ik dat niet erg.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Kleppen revisie 2018 KTM EXC-f 450?
« Reactie #1 Gepost op: 28-12-2019, 19:14 »
weet ik wel...
betrouwbaarheidtuning of zo..


deze dus:
 http://crossblokrevisie.mvsracing.nl/portfolio/betrouwbaarheidstuning/
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Kleppen revisie 2018 KTM EXC-f 450?
« Reactie #2 Gepost op: 28-12-2019, 19:35 »
Waarom heb je een ldt gedaan? Indicatie van problemen? Vermogensverlies?

Verloopt je klepspeling?

Bij een koude motor en enkele zuigerveer verlies je daar al best wel veel. Loopt dit drukverlies voornamelijk bij je kleppen uit de verbranding kamer?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Kleppen revisie 2018 KTM EXC-f 450?
« Reactie #3 Gepost op: 28-12-2019, 19:37 »
En je zegt luchtbellen radiator? Dan ligt de koppakking er uit. Als het open gaat, altijd zuigerveren vervangen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: Kleppen revisie 2018 KTM EXC-f 450?
« Reactie #4 Gepost op: 28-12-2019, 19:39 »
Zuiger in TDC kan op twee manieren, 1 met alle kleppen dicht of met alle kleppen net open. Dus probeer het nog maar eens. ;)
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Kleppen revisie 2018 KTM EXC-f 450?
« Reactie #5 Gepost op: 28-12-2019, 19:41 »
In Ermelo zit een 1 manszaak die crossblokken reviseert.
Verder geen ervaring mee.
Denk wel dat de man hetzelf doet.
Heb het idee dat veel motorzaken dit werk uitbesteden aan revisie bedrijven.

In Zwartebroek zit Brouwer.
Ktm en husaberg.

Heb je stalen of titanium kleppen?

Heb mijn kop van de 690 vacuum laten testen na zelf de kleppen geslepen te hebben.
Bij motorenrevisie Amersfoort
5minuutjes werk en kan je de kop niet kosten.
Ik heb ze betaald met een kratje bier en dat was prima.
Had wat tips nodig hoe te leppen en alles eromheen.
Beetje spannend voor de 1ste keer. En dan is wat advies altijd welkom.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Kleppen revisie 2018 KTM EXC-f 450?
« Reactie #6 Gepost op: 28-12-2019, 21:08 »
Waarom heb je een ldt gedaan? Indicatie van problemen? Vermogensverlies?

Verloopt je klepspeling?

Bij een koude motor en enkele zuigerveer verlies je daar al best wel veel. Loopt dit drukverlies voornamelijk bij je kleppen uit de verbranding kamer?

Moest sowieso klepspeling meten dus goed moment.

Hij startte een tikje minder makkelijk.

Zoals gezegd is het drukverlies hoorbaar in de uitlaat maar ook in de inlaat.

Post Merge: 28-12-2019, 21:09

En je zegt luchtbellen radiator? Dan ligt de koppakking er uit. Als het open gaat, altijd zuigerveren vervangen.

Nee, ik zei niet luchtbellen. Ik zei dat ik daar ook naar keek/luisterde, oftewel de procedure die ik volgde, niet het gevolg.

Post Merge: 28-12-2019, 21:14

Zuiger in TDC kan op twee manieren, 1 met alle kleppen dicht of met alle kleppen net open. Dus probeer het nog maar eens. ;)

Dan heb jij zeker een nieuwe soort motor ontworpen?

Post Merge: 28-12-2019, 21:16

In Ermelo zit een 1 manszaak die crossblokken reviseert.
Verder geen ervaring mee.
Denk wel dat de man hetzelf doet.
Heb het idee dat veel motorzaken dit werk uitbesteden aan revisie bedrijven.

In Zwartebroek zit Brouwer.
Ktm en husaberg.

Heb je stalen of titanium kleppen?

Heb mijn kop van de 690 vacuum laten testen na zelf de kleppen geslepen te hebben.
Bij motorenrevisie Amersfoort
5minuutjes werk en kan je de kop niet kosten.
Ik heb ze betaald met een kratje bier en dat was prima.
Had wat tips nodig hoe te leppen en alles eromheen.
Beetje spannend voor de 1ste keer. En dan is wat advies altijd welkom.

Brouwer ken ik want daar komt mijn 701 vandaan. Dat vacuum testen klinkt aantrekkelijk, ga ik eens naar kijken.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: Kleppen revisie 2018 KTM EXC-f 450?
« Reactie #7 Gepost op: 28-12-2019, 21:42 »
Sappig verhaal
Wat zegt die test?
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Kleppen revisie 2018 KTM EXC-f 450?
« Reactie #8 Gepost op: 28-12-2019, 21:48 »
Sappig verhaal
Wat zegt die test?

Bedoel je de lekkage test of Propjes vacuum test? Die van mij, oftewel de lekkage test is een modernere variant van de compressie test die je een hele goede indicatie moet geven wat het probleem is. Hier een video
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: Kleppen revisie 2018 KTM EXC-f 450?
« Reactie #9 Gepost op: 28-12-2019, 22:09 »
Nee, ik heb geen nieuwe motor uitgevonden, het bestaat echt en het heet:    Klepoverlap     De klepoverlap is de periode, waarbij de uitlaatklep nog niet gesloten is terwijl de inlaatklep al open staat.
 Bij een goed functionerende motor worden de verbrandingsgassen na afloop van de uitlaatslag door de 'verse' stroom brandstofluchtmengsel als het ware uit de verbrandingsruimte weggeduwd. Het is daarbij onvermijdelijk, dat ook het voorste beetje van het 'duwende' brandstofluchtmengsel ongebruikt door de uitlaatklep wegslipt.
 Bij slecht gestelde kleppen functioneert dit systeem niet meer, waardoor de motor slechter kan gaan lopen en meer brandstof gaat gebruiken.


bron https://www.bovag.nl/techneutentaal/termen/k/klepoverlap


Denk er maar eens over na  ;)
   

Baydudwee, ik gebruik ook de lektest als indicatie.
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Kleppen revisie 2018 KTM EXC-f 450?
« Reactie #10 Gepost op: 29-12-2019, 08:27 »
Nee, ik heb geen nieuwe motor uitgevonden, het bestaat echt en het heet:    Klepoverlap     De klepoverlap is de periode, waarbij de uitlaatklep nog niet gesloten is terwijl de inlaatklep al open staat.
 Bij een goed functionerende motor worden de verbrandingsgassen na afloop van de uitlaatslag door de 'verse' stroom brandstofluchtmengsel als het ware uit de verbrandingsruimte weggeduwd. Het is daarbij onvermijdelijk, dat ook het voorste beetje van het 'duwende' brandstofluchtmengsel ongebruikt door de uitlaatklep wegslipt.
 Bij slecht gestelde kleppen functioneert dit systeem niet meer, waardoor de motor slechter kan gaan lopen en meer brandstof gaat gebruiken.


bron https://www.bovag.nl/techneutentaal/termen/k/klepoverlap


Denk er maar eens over na  ;)
   

Baydudwee, ik gebruik ook de lektest als indicatie.

I stand corrected :-) Weer wat geleerd. Het is ook logisch nu ik er over nadenk.

Jammer genoeg is mijn onwetendheid niet de oorzaak van de lekkage test resultaten. althans dat denk ik :-)

De krukas is namelijk tijdens de lekkage test volgens het boekje gefixeerd met de speciale fixeerbout aan de koppelingszijde van het blok door het koperen ringetje te verwijderen. Op de nokkenas is ook een punt aanduiding die uitgelijnd is met het juiste TDC punt.

In andere woorden, dit is de situatie waarin je de speling van de in en uitlaatkleppen meet en dat betekent natuurlijk dat de tuimelaars speling hebben en de kleppen helemaal dicht zijn. Ik heb de test ook gedaan met de uitlaat tuimelaar helemaal verwijderd. (was shims aan het wisselen).
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: Kleppen revisie 2018 KTM EXC-f 450?
« Reactie #11 Gepost op: 29-12-2019, 10:50 »
Dan is het idd sleutelen geblazen.
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 748
Re: Kleppen revisie 2018 KTM EXC-f 450?
« Reactie #12 Gepost op: 30-12-2019, 14:03 »

Een paar jaar geleden heb ik ook zo'n tester gekocht en mee gespeeld.
Ik ben er nog steeds niet achter wat die procenten nu voorstellen. In principe is het een flowmeter, die ook geijkt zou kunnen worden in liters per seconde. Dat lijkt me een veel handigere eenheid.
Het is dus geen variant van de compressietest, en erg nieuw is het ook niet.
Wat ik uit diverse verhalen opmaak, is dat het vooral een indicatieve meting is en dat de resultaten alleen iets zeggen als je ze vergelijkt met metingen aan dezelfde motor of hetzelfde type. En dat je er een compressietest bij moet doen voordat je er conclusies aan verbindt.


Ik ben zeer benieuwd welke waarde jij gaat meten na de voorgenomen aanpassingen aan de motor.
Het zou me niet verbazen als het weinig uitmaakt.

Matje
--------------------------------------------------------------
I hate cruise control

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Kleppen revisie 2018 KTM EXC-f 450?
« Reactie #13 Gepost op: 30-12-2019, 16:24 »
Een paar jaar geleden heb ik ook zo'n tester gekocht en mee gespeeld.
Ik ben er nog steeds niet achter wat die procenten nu voorstellen. In principe is het een flowmeter, die ook geijkt zou kunnen worden in liters per seconde. Dat lijkt me een veel handigere eenheid.
Het is dus geen variant van de compressietest, en erg nieuw is het ook niet.
Wat ik uit diverse verhalen opmaak, is dat het vooral een indicatieve meting is en dat de resultaten alleen iets zeggen als je ze vergelijkt met metingen aan dezelfde motor of hetzelfde type. En dat je er een compressietest bij moet doen voordat je er conclusies aan verbindt.


Ik ben zeer benieuwd welke waarde jij gaat meten na de voorgenomen aanpassingen aan de motor.
Het zou me niet verbazen als het weinig uitmaakt.

Voor mij is dit  nieuw maar ik hecht niet veel waarde aan de getalletjes want dat is een indicatie. Volgens de bijbehorende Motion Pro handleiding lekt een motor in top conditie rond de 5% en heeft een motor boven de 20 procent problemen. Die van mij zit op 40 % er even van uit gaand dat ik de test goed gedaan heb. Dat ga ik nog een paar keer proberen.

Veel belangrijker is mijn gehoor. Ik kan de boel horen lekken in de uitlaat en als ik gas geef ook bij de inlaat. Bij de uitlaat kan ik het zelfs zien als ik een stukje plee papier bij de demper hang. Dan beweegt dat papiertje. Die meting met de lekkage tester heeft me alleen laten zien dat er ergens iets mis is. Omdat je perslucht op de cilinder zet kan je het horen lekken, daar waar het lek zit. Dat is de waarde van die test. Ik volg wat deze gast doet .
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 748
Re: Kleppen revisie 2018 KTM EXC-f 450?
« Reactie #14 Gepost op: 28-04-2020, 08:58 »
Erg benieuwd naar het vervolg op dit verhaal.
Matje
--------------------------------------------------------------
I hate cruise control