Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: SV 650 allroad: the story continues  (gelezen 9469 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 48
SV 650 allroad: the story continues
« Gepost op: 07-08-2016, 11:12 »
Hoi, even voorstellen: Richard en woonachtig op de Veluwe. Een paar weken terug heb ik de SV 650 ombouw allroad gekocht die hier op het forum te koop stond. Ik heb lang op een Transalp rond gereden. Ik deed er alles mee, woon-werk, vakantie en allroad ritjes. De zandpaden liggen hier in de achtertuin :) Hij deed het allemaal maar het was voor mij niet de ideale allroad, te zwaar, vering die te kort schoot ondanks upgrades, weinig vermogen. Hij heeft me wel van oost naar west door de Pyreneeën gebracht en dit voorjaar heb ik er 10.000 km mee gereden naar Marocco. Waarvan 3000 km offroad. Prachtige ervaring, hij is heel gebleven en we hebben het samen zwaar gehad maar gered zonder brokken. Bij thuiskomst is de Transalp helemaal opgeknapt en verkocht en als snel stond de SV in de garage.

Zo kocht ik 'm (nogmaals bedankt steven!):



De motor was goed rijdend en had een grote beurt gehad, maar was nog niet af gemaakt.
Ondertussen is de carterbak er onder uit, te zwaar/lomp en was vastgezet aan het motorblok. Bij een harde klap vangt het blok de krachten op en dat leek me niet handig met het oog op scheuren. Nu zit er een lichtere carterplaat onder die aan het frame vastzit. Verder is de hele achterkant opnieuw opgebouwd, subframe gelast, ktm zadel er op, high mount uitlaat, etc. Onder het zadel is nu mega veel ruimte voor onderdelen, binnenbanden en extra benzine. De electra is weer terug gebouwd naar origineel en uitgerust met een betere mosfet spanningsregelaar. Ook de de digitale teller is nu netjes aangesloten op een originele stekker van de kabelboom ipv allerlei losse draden her en der vandaan. En de cockpit is aangepast met nu een navigatiesteun, etc. Op korte termijn komt er nog een andere achterveer onder.

Qua rijden is het echt een feestje. Heb nu bijna 500 km gereden waarvan de helft offroad. In vergelijking met de Transalp is het een lichte motor met een super wegligging. Heel wendbaar en meer dan voldoende vermogen.
Al met al is dit nu al de perfecte allroad voor mij, licht genoeg (denk 160-170 kilo), goed om er flink offroad mee te kunnen en ook prima om er mee over de snelweg naar een verre bestemming te rijden. Voorlopig ben ik nog tientallen dingen aan het aanpassen en zal af en toe wat er over posten hier.

Zo staat ie er nu bij:



Post Merge: 07-08-2016, 11:17

Offline member

  • *****
  • Berichten: 723
Re: SV 650 allroad: the story continues
« Reactie #1 Gepost op: 07-08-2016, 13:49 »
Gaaf !
Leuk dat je t verhaal hier vervolgd.
De ideale allroad ?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 303
Re: SV 650 allroad: the story continues
« Reactie #2 Gepost op: 07-08-2016, 19:32 »
Gisteren ruim 200 km de achterkant gezien van Richard gaaf ding en power zat onderscheidend ook gaaf ding
Enjoy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 849
Re: SV 650 allroad: the story continues
« Reactie #3 Gepost op: 07-08-2016, 22:08 »
Leuk dat ie verder afgemaakt wordt. Ik heb er ook nog op proefgereden, maar niet gekocht ivm het vele werk wat er nog aan gedaan moest worden. Veel plezier ermee en blijf foto's posten.

Offline member

  • Modder'ator Yamaha TT600E Belgarda + Honda CR250R + GG TXT PRO 300
  • Moderator
  • *
  • Berichten: 4773
Re: SV 650 allroad: the story continues
« Reactie #4 Gepost op: 08-08-2016, 09:21 »
Leuk, doen we volgen. Zal ik hem in het projecten deel zetten?
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: SV 650 allroad: the story continues
« Reactie #5 Gepost op: 08-08-2016, 12:05 »
Leuk dat eraan doorgeknutseld word!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 48
Re: SV 650 allroad: the story continues
« Reactie #6 Gepost op: 08-08-2016, 17:45 »
Vakkundig in elkaar gezet dabit!  Fijne voorvork zit erin, evenals de remmen en wielen.

Wat mij betreft wordt ie verplaatst naar projecten, dan post ik af en toe een update.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: SV 650 allroad: the story continues
« Reactie #7 Gepost op: 08-08-2016, 18:50 »
Het is voor mij een lowbudget-ombouw geweest, gebruiken wat ik tegenkwam. Wielen had ik als 2e setje voor de LC4 Adventure, DR-Z400E poten waren toen nog erg uit de mode want iedereen moest WP USD's hebben en dus waren ze goedkoop terwijl het eigenlijk hele goeie voorpootjes zijn, etc. De poten waar ze van afgeleid zijn, die uit een RM crosser uit '96-'98 zijn hier in NL niet of amper te vinden helaas, maar als je ooit een setje tegenkomt...

Mijn plan destijds was nog bestaand subframe eraf, vervangen door een benzinetank, en een kapje over het luchtfilter zodat het zadel helemaal door kan lopen naar voren en je niet met O-benen hoeft te staan. Accu, startrelais, gereedschap, etc. hadden dan naar de carterplaat gemoeten, vandaar dat die wat lomp was. Lijkt mij nog steeds de beste configuratie; brengt het zwaartepunt omlaag en dat is iets wat die brommer heel goed kan gebruiken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: SV 650 allroad: the story continues
« Reactie #8 Gepost op: 12-08-2016, 20:08 »
Jaaaaaa top!! Het gaat door met de sv!!

Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 623
Re: SV 650 allroad: the story continues
« Reactie #9 Gepost op: 16-08-2016, 21:31 »
Het blijf een leuk ding en hij wordt alleen maar leuker zo. ;)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 48
Re: SV 650 allroad: the story continues
« Reactie #10 Gepost op: 19-11-2016, 21:55 »
hij rijdt nog steeds!!! En hoe, ik stap er telkens weer af met een dikke smile  :D

Veel gereden en weinig gesleuteld dus.

Ondertussen heb ik de kabelboom helemaal opgefrist, een nieuwe bevestiging gemaakt voor de koplamp en de digitale teller en nog wat kleine klusjes. Dit weekend ben ik aan het experimenteren geweest met een andere achterveer/schokker. De oude was niet instelbaar maar deed het best redelijk. De nieuwe demper heeft instelbare in+uitgaande demping en meer veerweg. Toch vindt ik m er niet echt beter mee rijden, het wiel lijkt veel te stuiteren. Als ik de demping op z'n zachts zet, gaat het nog redelijk. Moet er we bij zeggen dat ik de veer veel voorspanning heb gegeven, wellicht dat het daar aan ligt. Maar goed, ik ga daarom maar weer verder in de zoektocht naar wat meer veerweg en betere demping. Stiekem heb ik wel heerlijk gereden hier door het bos, dikke blubber en diepe plassen en de SV gaar er zo lekker makkelijk door heen.

Binnenkort ga ik nog bezig met de ophanging van de voetsteunen en het rem-schakelpedaal. Ik wil alles wat verder naar achteren hebben en ga daarvoor een nieuw frame lassen, dat aan het hoofdframe gebout kan worden. Nu zijn alle bevestigingen wat kwetsbaar en dat wil ik nog wat handiger maken. Als ik tijd over heb dit jaar dan spuit ik de motor nog in 1 kleur, het is nu een pipo verschijning met zwart, grijs, blauw, rood, oranje en geel  ;D Wordt vervolgd dus!

Offline member

  • Modder'ator Yamaha TT600E Belgarda + Honda CR250R + GG TXT PRO 300
  • Moderator
  • *
  • Berichten: 4773
Re: SV 650 allroad: the story continues
« Reactie #11 Gepost op: 27-12-2016, 20:34 »
Leuk leuk. Hou rekening met het maken van je voetsteunen projectje dat je dat niet té stevig maakt. Iets anders krijgt dan de klap te verduren bij een val of crash. O.a trial motoren hebben daar last van. Bij aankoop van chique (en dure) voetsteunen vergeten mensen dat vaak. Vooral bij Honda, maar ook bv Gas Gas gescheurde frames gezien omdat de voetsteunen/houders niet meegeven. Nu raak je wellicht met een trial motor wat vaker grote keien/rotsen/opstakels.
ARM facebook HIER

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 48
Re: SV 650 allroad: the story continues
« Reactie #12 Gepost op: 27-12-2016, 20:41 »
Thanks voor de tip! Heb er al rekening mee gehouden, bij een zware val is het nu zo gemaakt dat de voetsteunen niet alleen wegklapbaar zijn maar ook kunnen verbuigen onder aan het frame. Ik heb expres alles net stevig genoeg gemaakt dat het kan buigen bij een klap.

Ondertussen ook bezig met de koeling, er zat geen ventilator op en die komt er nu wel weer bij voor de zekerheid.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 48
Re: SV 650 allroad: the story continues
« Reactie #13 Gepost op: 16-01-2017, 16:24 »
Dankzij de houtkachel in de schuur lekker veel kunnen sleutelen aan de SV. Er zit weer een zo goed als origineel koelsysteem op. Het oude systeem met de 3 radiateuren werkte goed. Maar met de gedacht om er mee naar marocco te gaan, leek het me wel zo veilig om wat meer inhoud, een ventilator en een waarschuwingslampje voor oververhitten er op te hebben.

Daarnaast de carbs er af gehad en helemaal uit elkaar gehaald voor een grote schoonmaak. Maar goed ook want er zat een chokekabel helemaal vast gekoekt. Daarna alles weer netjes afgesteld, loopt weer mooi. De bedrading nog eens een keer beter neergelegd. Onder de tank is weinig ruimte en het is even vogelen om alle draden netjes zonder geknel er onder te krijgen. Daarnaast de bediening van de koppeling gesmeerd en een nieuwe ketting en voortandwiel gemonteerd. Gisteren weer even een uurtje gereden, heerlijk!!

Zo staat ie er nu bij:


Offline member

  • *****
  • Berichten: 849
Re: SV 650 allroad: the story continues
« Reactie #14 Gepost op: 16-01-2017, 21:47 »
Lekker bezig hoor!
Heb je geen last van het voorwiel dat de radiator raakt bij vol inveren? Er was een reden dat DaBit destijds zoveel moeite gedaan had om de andere radiatoren te maken en te monteren. Weet even niet meer wat die reden was. Is ook al weer 'even' geleden.