Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Banden  (gelezen 32024 keer)

Offline member

  • *****
  • In order to go faster - go slower
Re: Banden
« Reactie #30 Gepost op: 25-12-2013, 18:46 »
Uit Brazilië/Italië komen ook leuke bandjes: de Pirelli 18" XC, DOT approved, met lange priknoppen. Grappig, dus ook een XC, net als Michelin.

Weet nog niet hoe slijtvast ze zijn, maar hij ligt rustig te wachten op zolder totdat de AC10 op is:

http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/motorcycle/sheet/scorpion_xc_mid_hard.html



Volgens mij een tamelijk stijve band die ook prima op bijna 0 bar te rijden is :D





Stevige nop van een CM of 2.

Offline member

Re: Banden
« Reactie #31 Gepost op: 25-12-2013, 19:40 »
Betekent geen DOT dat deze ook niet toegestaan is op de openbare weg?

Offline member

  • *****
  • In order to go faster - go slower
Re: Banden
« Reactie #32 Gepost op: 25-12-2013, 19:51 »
Sorry? Of was dit geen reactie op mijn posting?

Die linkerband is de Pirelli = DOT

De rechterband is de Michelin AC10 = ook DOT.

Je kunt er alleen niet mee meedoen aan wedstrijden die aan FIM gelieerd zijn.

Offline member

Re: Banden
« Reactie #33 Gepost op: 25-12-2013, 20:41 »
Noppy, kan je voor mei nog die pirelies uitproberen? Zat er net aan te denken om die eens te proberen voor een rally. griekenland, dus ik ga uit van voornamelijk gravel/stenen. de XC mid/hard bedoel ik dan. Denk dat jij voor NL de mid/soft hebt gekozen?
Tekst van pireli is wat verwarrend. aan de ene kant rotsen/desert racing. en daaronder schrijven ze: ideaal voor springen?, modder en vegetatie. En eigenlijk elke moeilijke ondergrond??

Post Merge: 25-12-2013, 20:43
oh, sorry overheen gelezen: je linked ook naar de mid/hard.


Offline member

  • *****
  • In order to go faster - go slower
Re: Banden
« Reactie #34 Gepost op: 25-12-2013, 20:50 »
Dat gaat nog wel lukken voor Mei denk ik.

Maar mijn ervaring zal niet helemaal eerlijk zijn; ik sipe de banden ook wanneer ze nog nieuw zijn.

Deze band is wat harder en normaal niet optimaal voor de hollandse blub, maar met wat sipes zijn ze vast prima! Mijn maatstaf is vooral, hoe snel breekt hij uit bij nat weer op asfalt? Dat zal ook wel wat zeggen hoe hij zich houdt op vochtige rotsen e.d.

Ik heb in Roemenië ook met gesipete AC10's gereden waar ook een mix van 30% rots in zat, geen stukje afgescheurd en dat was toen met de RMZ450 dus vermogen zat.

Offline member

Re: Banden
« Reactie #35 Gepost op: 25-12-2013, 22:04 »
Excuus voor de verwarring. Het ging om de S12.

Offline member

Re: Banden
« Reactie #36 Gepost op: 03-01-2014, 21:48 »
Iemand hier ervaring met de Dunlop Geomax MX31? Is heel betaalbaar bij 24mx, maar ik wil wel eerst wat ervaringen van anderen horen.
Daarnaast zit ik nog met wat onduidelijkheid over de bandenmaat. Op mijn yamaha wr250f uit 2007 hoort achter standaard een 130/90-18 en voor een 90/90-21. Kun je daar van afwijken, door er bv setje van 120/90-18 en 80/100-21 op te zetten? Past dat, en wat zijn de dingen waar het daarbij om draait.
Groet,
Jef

Offline member

Re: Banden
« Reactie #37 Gepost op: 03-01-2014, 22:14 »
En nu ik toch bezig ben met vragen, iemand ervaring met de Metzeler mce 6-days extreme? Ook die is redelijk betaalbaar (achterband in mijn maat 130/90-18 bij banden-pneus-online voor 77 euro).

Offline member

  • *****
  • fly boy
Re: Banden
« Reactie #38 Gepost op: 03-01-2014, 22:19 »
Je kan inderdaad een andere banden maat nemen (niet je wielgrote natuurilijk) dit zal wel het rij-gedrag beinvloeden wat zelfs positief kan zijn.


als je goedkope banden wilt kijk eens naar Motoz, daar rijd ik mee en vind de ST tractinators lekker rijden in de nederlandse ondergrond.
If nothing goes right......

go left!

Offline member

  • *****
  • Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
Re: Banden
« Reactie #39 Gepost op: 03-01-2014, 23:22 »
Iemand hier ervaring met de Dunlop Geomax MX31? Is heel betaalbaar bij 24mx, maar ik wil wel eerst wat ervaringen van anderen horen.
Daarnaast zit ik nog met wat onduidelijkheid over de bandenmaat. Op mijn yamaha wr250f uit 2007 hoort achter standaard een 130/90-18 en voor een 90/90-21. Kun je daar van afwijken, door er bv setje van 120/90-18 en 80/100-21 op te zetten? Past dat, en wat zijn de dingen waar het daarbij om draait.
Groet,
Jef

Kies een achterband voor een 250 niet te breed, wat wielspin is gemakkelijk om snel door de bocht te komen en om de motor op toeren te houden.
Als je wedstrijden gaat rijden (Enduro) moet er een FIM goegekeurde band op :13mm max nop hoogte.
Rijd je alleen OTR (Offroad ritten) dan moet er minimaal een band op met een DOT code.

Bij het ene merk gebruiken ze de wang als breedte, bij het andere merk de totale breedte.
Michelin maakt het ook spannend. Ik heb een  Michelin AC10 120 band die in totaliteit breder is dan de Michelin Comp III 130  ??? .

450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • Modder'ator Yamaha TT600E Belgarda + Honda CR250R + Honda XBR + GG TXT PRO 300
  • *
Re: Banden
« Reactie #40 Gepost op: 03-01-2014, 23:50 »
Bij AC's is die maten een beetje verwarrend. Had dit nog in mijn mail staan:

 nieuw 100/100-18 is oud 120/90-18
nieuw 110/100-18 is oud 130/80-18
nieuw 120/90-18 is oud 140/80-18
nieuw 100/90-19 is oud 120/80-19
nieuw 110/90-19 is oud 130/70-19
nieuw 80/100-21 is oud 90/90-21''
ARM facebook HIER

Offline member

Re: Banden
« Reactie #41 Gepost op: 04-01-2014, 00:27 »
Hm, dus die 120/90 AC10 die ik op mijn DRZ gelegd heb slaat eigenlijk nergens op begrijp ik nu? ???

Offline member

  • *****
  • In order to go faster - go slower
Re: Banden
« Reactie #42 Gepost op: 04-01-2014, 09:26 »
Ik had ook altijd de breedste AC10 op mijn DRZ en in de winter met modderige omstandigheden werkt dat prima hoor! Niets meer aan doen. Maar wil je heel veel druk per nop, dan is smaller beter.

Online member

  • hell yeah!
  • *****
Re: Banden
« Reactie #43 Gepost op: 04-01-2014, 11:40 »
Bij AC's is die maten een beetje verwarrend. Had dit nog in mijn mail staan:

 nieuw 100/100-18 is oud 120/90-18
nieuw 110/100-18 is oud 130/80-18
nieuw 120/90-18 is oud 140/80-18
nieuw 100/90-19 is oud 120/80-19
nieuw 110/90-19 is oud 130/70-19
nieuw 80/100-21 is oud 90/90-21''

want?

banden worden anders gemeten?
voor mij zou achter 140/80 18 goed zijn...

en geldt alleen voor michelin?

"everywhere is within walking distance if you have the time..."
pain is the feeling of fear leaving your body

Offline member

Banden
« Reactie #44 Gepost op: 04-01-2014, 23:33 »
Ben weer een stukkie wijzer over bandenmaten. Hoewel? ;) Best verwarrend als verschillende merken verschillende maataanduidingen gaan gebruiken.
O ja, dit is mijn WR trouwens.



Advertentie: