Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Onbekend rubbertje  (gelezen 6628 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 767
Onbekend rubbertje
« Gepost op: 12-04-2015, 22:14 »
Nee, niet wat jullie denken  :P


Ik ben met onderhoud aan de 530 bezig en zag op de linker veerpoot een rubberen ring onderaan.
Gekeken aan de andere kant : daar zat ie niet. Ook gekeken of ik ergens iets zou missen op de linker veerpoot, maar zie (nog) niets.


Iemand van jullie een idee???


Greetz, Hans
BMW R1150RT

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Onbekend rubbertje
« Reactie #1 Gepost op: 12-04-2015, 22:27 »
Bij een fiets zit deze er op om makkelijk je statische shag te zien en je ziet er aan hoever je vering  in geveerd is geweest.
Of dat hier ook zo is weet ik niet..
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2078
Re: Onbekend rubbertje
« Reactie #2 Gepost op: 12-04-2015, 22:28 »
Yep! daar is ie idd voor bedoeld.
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Onbekend rubbertje
« Reactie #3 Gepost op: 12-04-2015, 22:42 »
*met shag wordt bedoeld de statische doorhang onder eigen gewicht van de motor maar ook de dynamische doorhang van de motor met jou en je pak erop. Met dat rubbertje kun je dus je veervoorspanning in de poten controleren?

Daarnaast, naast dus die veervoorspanning, kun je de demping controleren, namelijk inderdaad, hoe diep was de diepste invering. Dat wordt naast de veervoorspanning, ook door de ingaande demping (compressie) bepaald.


Zoiets is het dacht ik, die shag  :)
Avonturier!

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Onbekend rubbertje
« Reactie #4 Gepost op: 12-04-2015, 22:52 »


Zoiets is het dacht ik, die shag  :)

sag

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Onbekend rubbertje
« Reactie #5 Gepost op: 12-04-2015, 23:25 »
Als je veel "shag" bij je hebt, heb je ook een grotere "sag"...............
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 767
Re: Onbekend rubbertje
« Reactie #6 Gepost op: 12-04-2015, 23:54 »
Er is me weer een duidelijk geworden  ;D
Een mens blijft leren!
Greetz, Hans
BMW R1150RT

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Onbekend rubbertje
« Reactie #7 Gepost op: 13-04-2015, 00:37 »
statische shag

shag  :)


Is geen standaard methode met die o-ring om de vorkpoot, meer een slimmigheidje van een voorgaande eigenaar.

De diepste invering van een rit kun je simpelweg zien aan de mate van glans op de binnenpoot (chromen gedeelte).


Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4367
Re: Onbekend rubbertje
« Reactie #8 Gepost op: 13-04-2015, 07:43 »
Maar hoe doe je dit nu bij de achterkant vraag ik me al lang af. Bandensporen in het spatbord zegt dat genoeg :P
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Onbekend rubbertje
« Reactie #9 Gepost op: 13-04-2015, 09:36 »
Met banden sporen in het achterspatbord is de slag van de demper te groot, lijkt me.

Ook om de zuigerstang van de achterdemper kan je een O-ringetje doen.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Onbekend rubbertje
« Reactie #10 Gepost op: 13-04-2015, 09:45 »
Met banden sporen in het achterspatbord is de slag van de demper te groot, lijkt me.
Of, je hebt een band gemonteerd welk niet origineel volgens het boekje voorgeschreven zijn. Zeg een hogere band, dit is mij al eens verweten bij een nieuwe allroad, waarbij ik de filterbak aan gort trok.
Of, je hebt nieuwe ketting gemonteerd, een schakel te kort eraf gehaald, nu staat de as in de aller voorste positie, ook niet volgens eerste montage, wat bij mij niet het geval was.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Onbekend rubbertje
« Reactie #11 Gepost op: 13-04-2015, 10:27 »
In al dat soort gevallen zou je dus de slag van de demper in moeten korten.

De demper zonder veer monteren en effe uit testen.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: Onbekend rubbertje
« Reactie #12 Gepost op: 13-04-2015, 10:46 »
Of stuggere veer en demping, zodat je het schadelijke deel niet bereikt. maar dat alleen natuurlijk als hij nu tever doorslaat.
ARM facebook HIER

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Onbekend rubbertje
« Reactie #13 Gepost op: 13-04-2015, 11:02 »
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....