Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: GPS voor allroad gebruik  (gelezen 12095 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 418
GPS voor allroad gebruik
« Gepost op: 22-05-2017, 16:48 »
Al menig topic gelezen plus allerlei reviews van verschillende GPSen maar ik kan eigenlijk nog steeds geen keuze maken. Ik ben op zoek naar een GPS voor allroad gebruik. Belangrijkste punten voor mij zijn het navigeren van A naar B (onroad), het kunnen volgen van een GPX track door middel van een kruimelspoor en het gebruik kunnen maken van eigen/ander kaartmateriaal zoals bijvoorbeeld OSM.

TomTom Rider: heeft geen ondersteuning voor GPX tracks. Maakt daar automatisch een route van voor zover ik heb kunnen vinden.
Tripy: kan niet navigeren van A naar B.
Garmin Zumo: Kan deze nu echt tracks tonen of wordt er nog steeds een route van gemaakt? Kan daar geen eenduidig antwoord op vinden.
Garmin Montana: Offroad het beste denk ik alleen onroad weer wat minder. Geen handige onroad features zoals rijstrookadvies en snelheid etc

Mijn gevoel zegt dat je het beste twee GPSen kunt kopen. 1 voor onroad en 1 voor offroad maar helaas laat het budget dat niet toe. Wat is jullie advies of welke GPS gebruiken jullie voor allroad ritten?

Michel
KTM 990 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7960
Re: GPS voor allroad gebruik
« Reactie #1 Gepost op: 22-05-2017, 17:46 »
Ben happy met montana.
En ja rijbaan assistentie is prettig.
Zo is er altijd iets te wensen.

En de nwe zumo 590 595 dan ??

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: GPS voor allroad gebruik
« Reactie #2 Gepost op: 22-05-2017, 18:02 »
Je kan ze allemaal huren bij Waypoint voor 'n tientje of zo.
Gratis advies.
Als je wilt krijg je er 3 mee.
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: GPS voor allroad gebruik
« Reactie #3 Gepost op: 22-05-2017, 18:20 »
Trippy kan "wel" navigeren van A naar B. Maar het is niet echt wat.

Het beste is idd twee van die dingen.

Ik heb een Trippy en een Monterra.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: GPS voor allroad gebruik
« Reactie #4 Gepost op: 22-05-2017, 21:07 »
Dat is gek...op mijn montana heb ik wel rijstrookassistentie. Hangt misschien af van het kaartmateriaal wat erop staat?
In elk geval mag mijn Montana de deur uit omdat ik een Tripy wil kopen. Alle beugels etc erbij, zeer volledig kaartmateriaal. Ook volledige carkit erbij want ik gebruikte die dagelijks in de wagen.
Indien hier geen reactie, zet ik hem gerust in het juiste topic, ik ben gewoon lui. ;-)

Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 137
Re: GPS voor allroad gebruik
« Reactie #5 Gepost op: 22-05-2017, 21:14 »
Mijn gevoel zegt dat je het beste twee GPSen kunt kopen. 1 voor onroad en 1 voor offroad maar helaas laat het budget dat niet toe. Wat is jullie advies of welke GPS gebruiken jullie voor allroad ritten?

Herkenbaar verhaal. Ik heb 't opgelost met twee GPSen: een Tripy (onverslaanbaar in gpx tracks rijden) en een Garmin Zumo (werkt prima met routeerbare kaarten).

Een Garmin Montana lijkt inderdaad een aardige tussenoplossing. Zoals Jos schreef is huren (om uit te proberen) wellicht interessant: https://www.gps.nl/verhuur/

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2120
Re: GPS voor allroad gebruik
« Reactie #6 Gepost op: 22-05-2017, 21:59 »
Hangt misschien af van het kaartmateriaal wat erop staat?
Dat. Én van het geselecteerde dashboard bij "kaartinstellingen": "nuvi" moet je hebben.

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: GPS voor allroad gebruik
« Reactie #7 Gepost op: 22-05-2017, 23:06 »
Een goeie app op je (android) telefoon is de goedkoopste oplossing. Rij zo al 5 jaar (met Osmand, staat een lang topic over). Je kan ook een gps voor offroad (garmin) en de telefoon op de weg gebruiken. Er zijn genoeg a-b navigatieapps om uit te kiezen.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 148
Re: GPS voor allroad gebruik
« Reactie #8 Gepost op: 22-05-2017, 23:20 »
Garmin Zumo: Kan deze nu echt tracks tonen of wordt er nog steeds een route van gemaakt? Kan daar geen eenduidig antwoord op vinden.
De nieuwere (590, 350...) kunnen dat perfect.
En je kan er ook vlot OSM topokaarten op zetten.
Ik heb mijn 590 gebruikt tijdens de HardAlpiTour in '14, tijdens onze drieweekse off- en onroadreis doorheen Finland en Noorwegen in '15, tijdens Paris-Dunkerque in '16 en verder quasi elke dag met muziek en om te bellen op weg naar en van het werk.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space - No Fear

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1533
Re: GPS voor allroad gebruik
« Reactie #9 Gepost op: 22-05-2017, 23:43 »
Montana, geen twijfel over. Robuust, regelmatige software updates, kan osm routable aan. Tracks als routes navigeren, makkelijk in het gebruik. Topper!
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: GPS voor allroad gebruik
« Reactie #10 Gepost op: 22-05-2017, 23:47 »
Montana is in grote lijnen gelijk aan de Monterra.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2120
Re: GPS voor allroad gebruik
« Reactie #11 Gepost op: 22-05-2017, 23:59 »
Tracks als routes navigeren
Je bedoelt dus met richtingsaanwijzingen, afstanden tot de eerstvolgende aanwijzing, enz.?
Mag ik vragen hoe je dat doet?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1564
Re: GPS voor allroad gebruik
« Reactie #12 Gepost op: 23-05-2017, 00:53 »
Met Lenzwerf, lees dit maar eens door: http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/28115226#28115226


Kijk ook vooral naar de laatste bijdrage: http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/420691/19/De-MT-5001-Android-GPS-voor-je-Motor-20.html


Wij kiezen dus van alle Apps de beste, meeste bij ons passend.
Voor mij is dat: A->B en asfaltroutes: TomTom Go Mobile en voor Allroad en OffRoad: Osmand.

BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 382
Re: GPS voor allroad gebruik
« Reactie #13 Gepost op: 23-05-2017, 09:04 »
De nieuwere (590, 350...) kunnen dat perfect.
En je kan er ook vlot OSM topokaarten op zetten.
Ik heb mijn 590 gebruikt tijdens de HardAlpiTour in '14, tijdens onze drieweekse off- en onroadreis doorheen Finland en Noorwegen in '15, tijdens Paris-Dunkerque in '16 en verder quasi elke dag met muziek en om te bellen op weg naar en van het werk.

Ik vind de tracklijn op de 3/590 veel te dun en daardoor moeilijk te volgen. Ik ben daarom overgestapt naar de Montana. Iets minder overzichtelijk bij onroad navigeren, maar veel beter voor het volgen van een track.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: GPS voor allroad gebruik
« Reactie #14 Gepost op: 23-05-2017, 09:16 »
Montana is in grote lijnen gelijk aan de Monterra.

Enige overeenkomst is de vorm, verder is het compleet anders. Ik heb door een fout bij Garmin een keer een Monterra mogen proberen tijdens een Midsummer, was blijk dat ik mijn oude 60Csx mee had, die zat er na een halve dag op (ja, ik ben eigenwijs en bleef het een hele ochtend proberen om de vastlopers van de Monterra te omzeilen)

Monterra is één van de producten van Garmin die ze nooit hadden mogen maken, laat staan op de markt zetten.