Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 530 hoeveelheid olie / loopt slecht na afspuiten  (gelezen 6646 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: Blok / Bak olie ktm 530
« Reactie #15 Gepost op: 24-09-2017, 10:38 »
Huidige EXC KTM's hebben geen gedeeld carter/transmissie meer, zegt ook iets.
Gedeelde smering is prima als het goed werkt, zie Honda CRF450, daar heb ik nog nooit iets over de smering gehoord. Kan ook zijn omdat ik wat meer een oranje gekleurde bril op heb  ;)

member
, als je blok toch open hebt , conrtroleer meteen of de gaten in het kickstartertandwiel uitlgelijnd zijn. Dit gat wordt gebruikt voor de beluchting. Er zijn types waarbij dit niet goed zat en die motoren begonnen olie te spugen uit de beluchtingsslang. Lager eruit persen en weer goed erin was de remedie.
 
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 226
Re: Blok / Bak olie ktm 530
« Reactie #16 Gepost op: 24-09-2017, 17:21 »
lassen liever niet .
M12 stelbout met binnen zeskant is inderdaad een betere oplossing ( als er genoeg "vlees " is ) wanddikte van het Alu.
Lassen geeft allerlei nare bijwerkingen trekken en materiaal verandering .

 

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 9
Re: Blok / Bak olie ktm 530
« Reactie #17 Gepost op: 02-10-2017, 19:23 »
Het volgende heeft zich voorgedaan :

Gat in het blok is gedicht. Blok is gereviseerd en opgebouwd. Nu liep de olie alsnog door elkaar en blijkt er nog een kanaal te zijn gemaakt tussen de helften. Deze kan niet dicht gemaakt worden,  daarom heeft de monteur ervoor gekozen om weer het blok los te maken en het gat weer open te maken.

Nu stelt hij voor om met totaal 1 liter olie te gaan rijden. Heeft iemand van jullie ervaringen met deze modificatie, en is dit te vertrouwen met de komende off road ritten? 

Graag jullie ervaringen hiermee, alvast bedankt


Post Merge: 02-10-2017, 19:24
Monteur is er trouwens achter gekomen dat het een blok uit 2008 is. Met een frame van 2009.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2120
Re: Blok / Bak olie ktm 530
« Reactie #18 Gepost op: 02-10-2017, 22:01 »
Logisch vind ik het niet klinken: ik heb ook een (450) EXC-R uit 2008, waarbij er 600cc olie in het blok moet en 900cc in de bak, dus in totaal 1,5l.
Wat zeggen ze daarover in dat advriders-topic waar op de vorige pagina naar gerefereerd wordt?

Op welke argumenten/berekening is die 1l van jouw monteur op gebaseerd?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Blok / Bak olie ktm 530
« Reactie #19 Gepost op: 02-10-2017, 23:03 »
Schuimvorming en dat de pomp chocolademousse gaat aanzuigen?

Verstuurd vanaf mijn SAMSUNG-SM-G891A met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: Blok / Bak olie ktm 530
« Reactie #20 Gepost op: 03-10-2017, 06:08 »
als hij een revisie heeft gedaan is t zijn feestje
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Blok / Bak olie ktm 530
« Reactie #21 Gepost op: 03-10-2017, 09:18 »
Als je kijkt bij een Beta (en die Italianen hebben alles heus goed afgekeken van de Oostenrijkers) dan is het 800ml links en 800 rechts. Dus zo over de duim zit je met 1.5L goed, maar 1L lijkt me, ook kijkend naar vervuiling van de olie, echt te weinig!

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 9
Re: Blok / Bak olie ktm 530
« Reactie #22 Gepost op: 03-10-2017, 09:52 »
Bedankt, ik ga waarschijnlijk donderdag de motor ophalen en dan ga ik hem na 8 uur rijden vervangen en afvullen met 1,5.

En dan ga ik er maar vanuit dat het blok weer goed is, en dat de vorige eigenaar deze modificatie niet voor niets heeft uitgevoerd. En dat hoop ik dat ik met optijd olie/oliefilter vervangen en na elke keer rijden de Luchtfilter vervangen het wil blijven lopen.

Post Merge: 03-10-2017, 22:18
Motor is klaar, gaat nu 1200 ml totaal in dus 2/3 van pijlglas.
Er zat een extra kanaal tussen de aftap pluggen, er is nu gekozen om de olie modificatie te laten zitten. Ook zitten er nieuwe olie tandwielen op van een nieuwe type.

Voor de rest is die gereviseerd dus weer vers voor de ritten.

Mochten er nog mensen zijn die ervaring hebben met z'n systeem hoor ik het graag.

Bedankt voor jullie info.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 9
Re: Blok / Bak olie ktm 530
« Reactie #24 Gepost op: 13-10-2017, 08:48 »
Bedankt,


Motor heeft nu 3 uur gelopen, na afspuiten van de motor heb ik het volgende probleem:


Hij start moeilijk, als hij loopt slaat hij gelijk weer af.
Mocht ik hem aan de praat krijgen, kan ik er 1,5 km mee rijden met moeite en veel gepruttel, Daarna slaat hij weer af en krijg ik hem erg lastig weer aan de gang.


Ik vermoed zelf iets met de brandstof toevoer, en wil de tank/carburateur gaan reinigen, hebben jullie ook ervaring met dit probleem?


Het blok is gereviseerd, ook heb ik een grote prop papier in de luchtfilterbuis gehad met het afspuiten + een origineel afspuit kapje. Na het afspuiten heb ik de vlotterbak laten aflopen. Maar dicht is niet voldoende.


alvast bedankt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: KTM 530 hoeveelheid olie / loopt slecht na afspuiten
« Reactie #25 Gepost op: 13-10-2017, 12:53 »
Bougiedop , afwateringsgat bougie , beluchtingsslangen carburateur , carburateur even aftappen zijn de standaard dingen
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 9
Re: KTM 530 hoeveelheid olie / loopt slecht na afspuiten
« Reactie #26 Gepost op: 13-10-2017, 14:09 »
Carburateur heb ik af laten lopen. Ik heb gister ook nog ongeveer 2 km kunnen rijden, maar daarna kon ik lopen..
Na 5 min kon ik hem weer starten, waarna ik 250m kon rijden, ( waarschijnlijk een vlotterbakje benzine:p)


Maar ik zal vanavond de tank er eens afhalen en alles controleren.
En anders gaat de carburateur in de ultrasoon.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: KTM 530 hoeveelheid olie / loopt slecht na afspuiten
« Reactie #27 Gepost op: 13-10-2017, 16:48 »
Bougiedop , afwateringsgat bougie , beluchtingsslangen carburateur , carburateur even aftappen zijn de standaard dingen
benzinekraan demonteren, tankdopontluchting, ouwe meuk in je tank,
tis net 'n schoolboek
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: KTM 530 hoeveelheid olie / loopt slecht na afspuiten
« Reactie #28 Gepost op: 14-10-2017, 22:52 »
benzinekraan demonteren, tankdopontluchting, ouwe meuk in je tank,
tis net 'n schoolboek

idd, pagina 2 vergeten  ;)
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 303
Re: KTM 530 hoeveelheid olie / loopt slecht na afspuiten
« Reactie #29 Gepost op: 23-12-2017, 01:18 »
Oliebad:
Hier in Noord Amerika trekken heel veel mensen de keerring eruit, vooral de vroege 530's hadden veel gedonder dat het gescheiden bad vanzelf een grote oliepoel werd omdat die keerring ging lekken. Preventief verwijderen wordt gedaan omdat 0.6L nogal weinig is voor een sterk blok.
Volgens mij halen ze gewoon de seal eruit en laten ze de olie door het lager vloeien; geen gaten boren.


Ik had een 2011 530 en dat ging goed, altijd gescheiden gebleven. Maar wel een oliezuiper met 7000km op de klok (een heel pijlglas op een dagje rijden, onze 450 EXC (2009 met 6000km) verbruikt een half glaasje op 'n dag)
Onze 450 heeft ook zo'n extern tankje waardoor het carter 1.2 Liter heeft.

KTM is niet voor niets weer terug gegaan naar 1 "groot" oliebad in 2012.


Afspuiten: die 450/530's zijn een grote gatenkaas als je ze afblaast met de hogedrukspuit. KTM verkoopt een plastic geval in de vorm van je luchtfilter om de boek af te sluiten (i.p.v. je luchtfilter dus). onderdeelnummer KTM-59006098100


Wij passen de carterbeluchting ook altijd aan, los van alle smog-troep die eraf gaat gooi ik de slangetjes naar boven met een goedkoop benzinefiltertje erop zodat er nooit troep naar binnen gezogen kan worden. Op ebay koop je 10 benzinefiltertjes voor 2 euro.