Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Draaibank iemand?  (gelezen 3575 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 226
Re: Draaibank iemand?
« Reactie #15 Gepost op: 02-10-2017, 07:18 »
Zoveel technische kennis en oplossend vermogen en  een tekort aan vakmensen in NL.
Hoe kan dat ?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 36
Re: Draaibank iemand?
« Reactie #16 Gepost op: 02-10-2017, 12:29 »


Reden, op mijn G650X wordt de M12 imbussleutel ( meestal de grootste uit het gebruikelijke HT&K setje) vaker toegepast; achterbrug, schokbreker, balhoofd, zijstandaard en de TT carterplug, en alleen voor de M10 bout van het voortandwiel, heb ik de maat kleiner óók bij me, lijkt me dus handig om een daar een naar M10 afgedraaide M12 te hebben, kan er weer een zwaar stukje gereedschap thuisblijven.




Is het misschien een optie om een afgezaagd stompje van een M10 inbussleutel op het lange deel van een bestaande M12 inbussleutel te lassen?
(in haakvorm zoals je ook wel ziet bij die éénmalige IKEA inbus sleuteltjes)
Heb je 2 volwaardige "inbus doppen" op één steel.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Draaibank iemand?
« Reactie #17 Gepost op: 02-10-2017, 16:32 »
member, aan dat uitfrezen ook gedacht, maar worden de hoekjes dan niet kritisch dun?

Diameter kop van een normale M10 binnenzeskantbout (DIN912) is 16mm. Over het breedste punt is een SW10 zeskant 11,6mm. Daar komt nog wel wat bij (freesjes zijn rond, dus je moet in de hoeken iets naar buiten om de inbussleutel te laten passen), maar voor 30Nm kan dat volgens mij wel. Dat het er niet degelijker op word moge duidelijk zijn, maar dat geld voor draad snijden ipv rollen ook.

member: je hebt gelijk; kerndiameter M12 bout is groter dan 10mm.

Zoveel technische kennis en oplossend vermogen en  een tekort aan vakmensen in NL.
Hoe kan dat ?

Mooi zo houden, da's goed voor de positie op de arbeidsmarkt van de techneuten die niet bang zijn voor vieze vingertjes  ;D

Is het misschien een optie om een afgezaagd stompje van een M10 inbussleutel op het lange deel van een bestaande M12 inbussleutel te lassen?

Als je aan zo'n inbussleutel last dan is of de las bros, of de hardheid van het metaal is weg en dan draai je het stuk als je een keer kracht moet zetten.  Ik zou dan die 12mm inbussleutel in de freesbank zetten en die zeskant terugfrezen naar 10mm.
Iets wat met wat nauwkeurig werken, een slijptol en veel koelen ook best met de hand kan.

Ik heb zelf trouwens geen grote inbussleutels in het boordgereedschap. Dopje 10 heb ik toch al nodig voor diverse bouten bijvoorbeeld, dus een klein stompje inbussleutel is voldoende. Moet in de dop en in de bout passen. Misschien ook nog een idee.
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 229
Re: Draaibank iemand?
« Reactie #18 Gepost op: 02-10-2017, 20:01 »
Zeker een idee, ware het niet dat voor de diep in de achterbrug verstopte onderste bout van de schokbreker je de lange kant nodig hebt (zonder bolkopje of verlengstukjes oid, je moet de bout door de sleutel te verkanten eruit wiebelen (regelmatig dus doen en dun smeren))


( ik heb dus zo`n afgekort stompje liggen wat een stukje teruggeslepen zou kunnen worden  (de grootste imbussleutel paste origineel niet lekker in de gereedschapsrol, en langer dan nodig is voor onderweg ook niks)
Alleen om daarmee met sleuteltje 10 die bout lossen van het vtw  :-\
SRTTRXXXBETA

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Draaibank iemand?
« Reactie #19 Gepost op: 02-10-2017, 20:39 »
Stukje papier, stof of plastic tussen dop en inbus-stompje doet wonderen; dan klemt het wel. En datzelfde werkt ook tussen inbus en bout.
Zo doe ik die bout in de brug van de LC8 ook.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Draaibank iemand?
« Reactie #20 Gepost op: 02-10-2017, 20:58 »
Stukje wc papier of keukenrol met drupje sec. Lijm.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 229
Re: Draaibank iemand?
« Reactie #21 Gepost op: 04-10-2017, 15:06 »
Wie riep er titanium?  :o
SRTTRXXXBETA