member, aan dat uitfrezen ook gedacht, maar worden de hoekjes dan niet kritisch dun?
Diameter kop van een normale M10 binnenzeskantbout (DIN912) is 16mm. Over het breedste punt is een SW10 zeskant 11,6mm. Daar komt nog wel wat bij (freesjes zijn rond, dus je moet in de hoeken iets naar buiten om de inbussleutel te laten passen), maar voor 30Nm kan dat volgens mij wel. Dat het er niet degelijker op word moge duidelijk zijn, maar dat geld voor draad snijden ipv rollen ook.
member: je hebt gelijk; kerndiameter M12 bout is groter dan 10mm.
Zoveel technische kennis en oplossend vermogen en een tekort aan vakmensen in NL.
Hoe kan dat ?
Mooi zo houden, da's goed voor de positie op de arbeidsmarkt van de techneuten die niet bang zijn voor vieze vingertjes
Is het misschien een optie om een afgezaagd stompje van een M10 inbussleutel op het lange deel van een bestaande M12 inbussleutel te lassen?
Als je aan zo'n inbussleutel last dan is of de las bros, of de hardheid van het metaal is weg en dan draai je het stuk als je een keer kracht moet zetten. Ik zou dan die 12mm inbussleutel in de freesbank zetten en die zeskant terugfrezen naar 10mm.
Iets wat met wat nauwkeurig werken, een slijptol en veel koelen ook best met de hand kan.
Ik heb zelf trouwens geen grote inbussleutels in het boordgereedschap. Dopje 10 heb ik toch al nodig voor diverse bouten bijvoorbeeld, dus een klein stompje inbussleutel is voldoende. Moet in de dop en in de bout passen. Misschien ook nog een idee.