Och, het zal ook niet altijd nodig of zinnig zijn. Als je je brommer niet op slot zet word-ie ook niet altijd gestolen, maar dat wil niet zeggen dat dat dan onzin is.
Mijn LC4 met FCR39 was er destijds extreem gevoelig voor. Week stil laten staan met benzine in de carb, en amper aan de gang te krijgen. De KLX650R met TM40 had dat ook enigzins.
Remedie was simpel: het spul wegzetten met de vlotterbakken ver leeg. Hoeft niet tot op de laatste druppel, als er maar weer verse benzine bij kan. Da's ook makkelijk zat voor elkaar te krijgen; aan het einde van de straat de benzinekraan dicht of als ik dat vergeet de kraan dicht voor de deur en een paar keer gas geven.
Ik heb verder ook nul komma niks aan vervuiling in de carbs. Toen ik mijn 950 kocht, een jaar of 5-6 terug, heb ik de carbs een keer onder handen genomen met reiniger en toen kwam er een hoop bruingroenige zooi uit diverse kanalen. Een halfjaartje terug had ik een gescheurd CV-membraan, maar voor ik erachter was dat dat het euvel was had ik de carbs al op de werkbank. Toen ook onder andere alle kanalen doorgespoeld met carbreiniger: niks te vinden van enige viezigheid, ook niet in de vlotterbakken.
Dus ach, ik vind het wegzetten met lege vlotterbakken wel een goede gewoonte. Al zal het vast 9 van de 10x onnodig zijn.