Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?  (gelezen 11312 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 539
Re: Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?
« Reactie #15 Gepost op: 11-10-2017, 22:09 »
Ik heb nog wel een demo neckbrace liggen als je goedkoper wil


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?
« Reactie #16 Gepost op: 13-10-2017, 12:18 »
Hallo heren en misschien ook wel dames,

Ik wil beginnen mij heel kort voor te stellen en daarna te beginnen met het dilemma waarmee ik op het moment zit.

Ik ben dus Ronald, 25 jaartjes oud en kom uit het mooie Groningen,  toen ik een jaar of 16 was croste ik altijd op een chinees namaak crosser bij een zandzuigerij in de buurt. De motor was een merkloze 150 cc 4 takt. Op een gegeven moment waren we met een vast clubje van ongeveer 6 man waarvan 3 motor en 3 op een quad. Erg veel plezier mee beleeft en ons netjes gedragen dus ook nooit problemen gehad met de autoriteiten of buurt bewoners. Echter door samenloop van omstandigheden is iedereen gestopt met de hobby en heeft bijna niemand van het clubje nog een motor.

2 weken terug bij een maat van mij op een crosser gestapt, een Honda cr 125 om precies te zijn. Dit is zeker een heel ander beest dan de Chinese crosser die ik altijd heb gehad, maar ik reed hier zo op weg en heb een super middag gehad. Sinds die middag kan ik het niet meer uit mijn hoofd krijgen en is de kriebel om de hobby weer op te pakken omgezet tot een besluit dat ik echt weer moet gaan rijden. ;)

Mijn  crosspak en helm inmiddels verkocht ( niet dat deze nu zouden passen) dus die moet ik zeker weer nieuw gaan halen. Daarnaast heb ik ook besloten dat ik geen Chinees namaak troep wil maar een fatsoenlijk merk.

Beetje aan het kijken op marktplaats voor een crosser (want nieuw is toch ff te duur) en natuurlijk de forums afstruinen voor advies. Langzamerhand weet ik niet zo goed naar welke motor ik op zoek moet gaan en wat verstandig is om als extra spullen er bij te kopen.

Het crossen wat de jongens veelal doen en ik ook wil gaan doen is enduro, langer tochten rijden lekker door de blubber over heuvels en paden.. af en toe ook een heuveltje met vol gas pakken om een mooie sprong te maken als de omstandigheden dit toe laten

Zoals eerder gezegd wil ik weer een volledig pak en helm gaan kopen, daaronder versta ik:
Helm (duh)
Crossbril
Crossbroek
Crossshirt
Crosshandschoenen
Crosslaarzen (motor laarzen)

Waar ik nog over twijfel of het handig is om een bodyprotector toe te voegen, of niergordel of iets dergelijks?
Is een milieu mat aan te raden? Kan ook gemakkelijk een bak onder de motor zetten om vloeistof op te vangen.

Daarnaast is een motor natuurlijk ook een belangrijk iets  ;D

De Honda waarop ik gereden heb is een tweetakt, erg leuk ding. Ook lees ik overal dat een tweetakt gemakkelijker is om te onderhouden (kosten) en ook kunnen mijn maten me natuurlijk mee helpen want ze hebben zelf allemaal 2 takt motoren. Daarom dat ik toch naar een 2 takt neig ondanks ik altijd 4 takt heb gereden. Omdat mij kameraden op 125cc rijden lijkt mij het leukst om ook op 125 te gaan rijden. Anders ben ik de enige die overal zonder moeite langs banjert als ik een 250, of zwaarder neem. (als ik 1 of meerdere maten kan overtuigen een 250 te nemen wil ik denk ik wel voor een 250 cc gaan)

Maar goed, er zijn redelijk veel opties betreffende 125 cc 2takt motoren, en ik denk dat de techniek en essentie achter de verschillende merken ook gelijk is. Echter schijnen er van elk merk en type toch iets mindere exemplaren te zijn. Zo heb ik gehoord dat de cr 125 van 1999-2003 iets teleurstellende prestatie levert doordat Honda iets nieuws geprobeerd heeft met het blok en dit niet goed uitpakte, tevens zou het frame (eerste type aluminium) niet zo stevig zijn?

Ik wil jullie hulp vragen om van deze mythes en hoor zeggen de waarheid uit te filteren, wat zijn over het algemeen goede motoren (onderhoud na gelaten) ik weet dat onderhoud altijd de grootste factor is betreffende de kwaliteit, power en levensduur van een motor.

Wat is een goed adres om kleding te kopen? Redelijk/ goede kwaliteit voor een redelijke prijs?  Een helm van €800,- kan ik financieel niet opbrengen. Het kan wel maar dan zal de motor nog een tijdje moeten wachten. (jaartje oid)

Ik wil proberen voor 2500 te rijden, dus aankoop kleding en motor (van uit gaande dat de motor in goede staat verkeerd)

Hoi Ronald,


Je zit tegen het cross en enduro aan kwa interesse, dus ik zou geen "dual sport" zoals een DRZ400 nemen.. Dat is echt veel logger en trager en minder "CR125" - achtig.

Als ik jou was zou ik een KTM 450 exc kopen met het RFS blok... Dat zijn de blokken rond 2006-2007.. (net zoals een KTM 525 exc heeft).

Daar kun je werkelijk alles mee, en ze gaan zomaar 300 uur mee zonder revisie bij "offroad" gebruik. Ze hebben twee olie filters en oliepompen en voldoende olie volume.

Een 450 heeft onderin wat minder koppel waardoor je optimaal tractie hebt, en bovenin lopen ze wat langer door zodat je na een bocht wat langer op het gas kunt blijven.

De modellen boven de 450cc zijn vaak hetzelfde alleen lange slag, dus de vermogens afgifte is meer op koppel onderin gericht en minder bovenin en dus een "sleur ding". Leuk, maar minder praktisch.

Een 450 exc is perfect voor roadbook ritjes, buitenland, offroad ritten, dagje crossbaan en technisch rijden. Je kunt er zowel rustig mee rijden als volle bak.

Ze zullen tweedehands ongeveer 2500 euro kosten schat ik...

Ride the world!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
Re: Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?
« Reactie #17 Gepost op: 17-10-2017, 09:57 »

ja het off the road en enduro aspect van de sport liggen wel mijn interesse, maar een keer een leuk weekend op de crossbaan moet ook kunnen  ;)

denk wel dat een 450cc 2t beetje te veel van het goede is, tevens een 450 4t.
Dat vermogen krijg ik niet 100% onder controle en ben ik meer bezig met het zorgen dat ik op de motor blijf zitten dan leuk rijden.


ik ben wel van mening dat een 125cc 2t te licht is voor wat klim werk ect. maar een 200-250-300 ktm exc al genoeg vermogen en koppel heeft voor de klim werkzaamheden die we hier in Nederland zullen tegen komen.


Daarnaast heb ik 6 jaar geleden op een 125 cc 4t gereden en recentelijk op een 125cc 2t. Hier zit al een berg van verschil in betreffende het vermogen. Nu heb ik geen ervaring met 250 cc 2t of groter maar ik kan mij alleen indenken dat je steeds meer aan het worstelen bent met de motor, het moet natuurlijk wel leuk blijven en ik doe het hobby matig dus hoef niet de snelste te zijn op de baan of offroad

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2120
Re: Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?
« Reactie #18 Gepost op: 17-10-2017, 10:06 »
ik volg je vergelijking niet helemaal.
Een 450 2t bestaat niet, 300cc 2t is de zwaarste vandaag de dag.
En die is heel veel bruter dan een 450 4t, denk dat die laatste een veel logischer keuze is.
Zeker als je een allround enduro wilt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?
« Reactie #19 Gepost op: 17-10-2017, 10:21 »
Hoi Ronald,


Het verschil tussen 2t en 4t is behoorlijk.


je geeft aan een 300 2t naar verwachting wel aan te kunnen, maar een 450 4t niet. Daar zit een denkfout.


Een 2t is veelal "piekeriger" in het vermogen. MAW.. Het vermogen komt er redelijk abrupt in als je eenmaal de powerband (ideale toerentalgebied) te pakken hebt. Daaronder gebeurt er niet zoveel.


Een 4t is wat geleidelijker met het vermogen. Het aantal pk in relatie tot het toerental loopt redelijk lineair en zodoende is het makkelijker om het vermogen onder controle te houden.


Daarmee is een 450 4t over het algemeen makkelijker te rijden dan een 300 2t...


Feitelijke pk verschillen zijn er weinig.


ktm 300 2t 2010: 51pk (volgens wikipedia)
ktm 450 4t 2010: 51pk (volgens wikpedia)




note: ik heb me laten vertellen dat met het afstellen van powervalves, andere uitlaten en aanpassen van de jetting in de carburateur het karakter van een 2t wel aan te passen is, maar dat vraagt enige kennis van zaken. grote temperatuur/weer verschillen hebben ook invloed op het rijgedrag van een 2t..


note 2: het 2017 model 300 2t moet enorm soepel en lineair vermogen hebben (volgens mijn broer die er een heeft). Maar da's denk ik een te dure optie. ;)


Uiteindelijk blijft er maar een ding over: TEST RIJDEN! en da's altijd een leuke optie..

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
Re: Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?
« Reactie #20 Gepost op: 17-10-2017, 10:37 »
denk dat een 300 2t ook te veel power heeft. mijn eerste keuze was dan ook een 200 exc.
even meer koppel dan een 125cc maar top moet niet zo veel verschil in zitten heb ik mij laten vertellen.


echter gisteren met een maat van mij gesproken die samen met mij ook het motorrijbewijs wil gaan halen zodat we samen aan otr ritten mee kunnen doen, maar hij zegt dat een 200cc 2t voor deze ritten te licht is.


Nu kan je eerst een 125cc- 200cc 2t kopen om zo te beginnen en na een jaar een 300 te kopen, maar denk dat dit allemaal erg veel geld gaat kosten wat in deze korte periode niet echt haalbaar is.


dus zit ik nu te kijken naar een 250 of 300 exc, maar twijfel wel erg of het vermogen niet te veel wordt omdat ik een 125cc 2t gewend ben en al redelijk vlot vind gaan.


een 4T is voor mij niet echt haalbaar gezien de kosten van het onderhoud, het onderhouden van een 2T lukt mij nog net zelf.. Een 4T is toch net ff te ingewikkeld en zal daarom steeds mensen er bij moeten halen en dat is op den duur niet meer te doen.


Tevens spreekt mij het lichte gewicht karakter van de 125cc 2t mij heel erg aan, daarom lijkt mij ook beter om op een 2T te blijven rijden.




alles samen gevat, iedereen die ik spreek heeft een erg andere mening en ik weet nog niet goed wat ik moet gaan doen  ??? ::)  het test rijden lijkt mij wel een hele goede optie alleen weet ik niet waar dit mogelijk is...

daarnaast vraag ik mij af of er een upgrade bestaat voor de exc 200 om er een 250 of iets dergelijks van te maken.

weet dat je van een exc 250 een 300 kan maken

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?
« Reactie #21 Gepost op: 17-10-2017, 11:52 »
Niet verder zoeken mijn 300exc overnemen is van 2009.
En het leuke van de 300 2t jij bepaald wanneer je wil dat hij sleurt.
Veertje van powervalve kan je verwisselen maar ik rij standaard met gele veer en de motor is prima te doseren.

Post Merge: 17-10-2017, 11:53
Niet verder zoeken mijn 300exc overnemen is van 2009.
En het leuke van de 300 2t jij bepaald wanneer je wil dat hij sleurt.
Veertje van powervalve kan je verwisselen maar ik rij standaard met gele veer en de motor is prima te doseren.


Waar woon je ?
Zit in Amersfoort

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?
« Reactie #22 Gepost op: 17-10-2017, 12:44 »
Vermogen went snel hoor... ;)
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?
« Reactie #23 Gepost op: 17-10-2017, 12:58 »
Een EXC 300 kan je ook uitermate goed terugtunen door er een lagedrukkop (bestaan die dan? Ja!) op te monteren. Vooral in Roemenie met stenen ondergrond kom je die tegen; ze rijden ineens zuiniger, tot wel 1:15 haalbaar in de heuvels daar. Maar het belangrijkste is veel minder gesleur aan je armen...

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
Re: Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?
« Reactie #24 Gepost op: 17-10-2017, 16:14 »
Een EXC 300 kan je ook uitermate goed terugtunen door er een lagedrukkop (bestaan die dan? Ja!) op te monteren. Vooral in Roemenie met stenen ondergrond kom je die tegen; ze rijden ineens zuiniger, tot wel 1:15 haalbaar in de heuvels daar. Maar het belangrijkste is veel minder gesleur aan je armen...


dit is nog wel een aantrekkelijke optie omdat het compressie verlagen eenvoudig gedaan kan worden volgens mij.




maar het lijkt mij het beste dat ik op een paar motoren ga proefrijden...  dus als iemand wat weet in provincie groningen waar dit mogelijk is hoor ik het graag

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
Re: Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?
« Reactie #25 Gepost op: 20-10-2017, 10:58 »
Hoe vaak stellen jullie een carburateur af van een 2 takt  ???


na veel lezen is dat nog het enige nadeel dat ik bij een 2 takt heb

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?
« Reactie #26 Gepost op: 20-10-2017, 17:44 »
Nooit.
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?
« Reactie #27 Gepost op: 21-10-2017, 09:11 »
Volgens mijn dealer zit je bij een 2tact de hele dag op je knieën, te schroeven aan je sproeiers!
Deze uitspraak kwam omdat ik bij 9C met regen een bijna nieuwe 300 opblies op de tankbaan. Volgens hem had ik bij zo'n weerswisseling een andere jetting moeten toepassen voor volgasbelasting met weerstand.
Vraag 1: als je niet weet wat je doet, is veranderen dan wel verstandig?
Vraag 2: en wat doe je dan 's middags als het zonnetje gaat schijnen en de luchtdruk stijgt?
Dat was het dan, direct weer overgestapt naar 4tact! Ik had nog garantie dus de 300 is onder volledige garantie gerepareerd. Einde experiment. Heeft me slechts €1000 gekost dus dat viel mee. Maar zo'n KTM 2tact met directe injectie trekt me nog steeds erg aan!

Verstuurd vanaf mijn SAMSUNG-SM-G891A met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?
« Reactie #28 Gepost op: 21-10-2017, 10:10 »
Hangt ook wat van je carburateur af. De Mikuni TM38 die origineel op mijn WR360 zat was redelijk gevoelig voor weer/hoogteverandering, de Lectron die er nu op zit amper tot niet. Verbruik is ook van nog geen 1:10 naar 1:12-1:15 gegaan.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
Re: Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?
« Reactie #29 Gepost op: 21-10-2017, 16:24 »
oke, ja ik ben begaan te twijfelen doordat ik sommige mensen ook heb horen zeggen dat met elke 2 graden temperatuur verschil je de boel weer opnieuw moet afstellen.


dus als de motor sochtends goed loopt, smiddag waarschijnlijk al niet meer. Ik neem dit wel met een korreltje zout want zo ver ik weet hoeft mijn maat (waarvan ik op de CR 125 heb gereden) zijn carb bijna nooit af te stellen.


zijn er ook nog verdere problemen bekend met de EXC 300 BJ 2003-2009 ??


online vind ik steeds dat het geen goeie motor is voor op de baan en voor hoge sprongen, maar dat staat ook niet op mijn agenda