Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 950 ADV mods  (gelezen 334 keer)

Offline member

KTM 950 ADV mods
« Gepost op: 12-10-2017, 13:50 »
Sinds kort een KTM 950 adventure uit 2005 aangeschaft wat toch wel al een aantal jaar een droom van me was. :-)
50.000km op de teller, volledig origineel.

PS: WAT EEN SUPERFIJNE BROMMER!!

Uiteraard kan ik geen flikker origineel laten en zijn er al een aantal dingen aangepast.

-De originele dempers worden loei heet..
-Er zit een SAS systeem op (extra lucht via luchtfilterbox de uitlaatpoort en dus uitlaat in om de verbrandingstemperatuur in de uitlaat te verhogen)
-Er zit een EPC systeem op, begrenzing van vermogen in de eerste twee/drie versnellingen.
-De standaard luchtfilterbox is nogal een gedrocht en verschrikkelijk om mee te werken. Ook kun je het filter niet gemakkelijk reinigen bij offroad gebruik en is deze niet geolied.

Dus hier gaan we maar wat aan doen...  ;)






De-catten van originele dempers:

De 950 heeft catalysators in de originele demper. Deze werken icm het SAS systeem bij 500-800 graden en zorgen dus voor een soort mini-hel onder je bagage.

Ze zijn makkelijk te verwijderen door de originele dempers net achter de flens door te slijpen, en daarna weer terug te lassen. Het is RVS dus vrij makkelijk met een TIG apparaat.










Resultaat is een minder hete, iets beter flowende uitlaat demper met minimale geluids toename. De demper klinkt vooral stationair en op tokkel stand iets meer V-twin maar bij het gas open melken nog steeds erg beschaafd en kruipdoor-sluipdoor proof.

EPC sensor - begrenzing 1e-2e versnelling
Wanneer de 950 in de eerste of tweede versnelling staat, wordt deze stand gedetecteerd door een sensor. Het gevolg is dat er een lucht klep open gaat welke aangesloten zit op de membraan kamers van de carburateurs.

Effectief betekend dit dat er extra lucht in de membraan kamers kan stromen waardoor de gas schuiven niet volledig open kunnen gaan wanneer het EPC systeem is geactiveerd.

Het doel van dit systeem is wellicht geluid of emissies minimaliseren in de eerste versnellingen of misschien een anti-wheelie systeem...

Er zijn twee manieren om het systeem uit te schakelen:
-Een draadje doorknippen aan de linkerzijde van de accu bak, waardoor de klep niet meer open gaat. Hier kun je met een beetje gepruts bij zonder iets van de motor te verwijderen... kijk voor een how to op ktm950.info.
-Het systeem compleet verwijderen en de aansluitingen op de carburateurs afdoppen.

Hier is de aansluiting te zien op een van de carburateurs


De EPC klep en de stekker.. deze komt na verwijderen EPC systeem gewoon los te hangen.


Het resultaat van het de-activeren is dat het middengebied wat minder aarzelt in de eerste versnellingen... origineel zit daar een beetje een dip in.


Verwijderen SAS systeem

Het SAS systeem bestaat uit twee kleppen welke aangesloten zitten op de luchtfilterkast en de Cylinders. In de cylinders zit een membraam wat lucht aanzuigt met de uitlaatpulsen en op die manier extra verse lucht de uitlaat in trekt.








Resultaat na verwijderen zijn VEEL koelere uitlaatdempers. Je brommer ruikt wel iets meer tijdens het warmdraaien als gevolg van een mindere naverbranding in de uitlaat..

Luchtkast verwijderen en vervangen voor een foam-filter

De firma Rottweiler in de US heeft hier een mooie kit voor gemaakt... echter deze is vrij prijzig en met import kosten erbij kost het je wel een 350-400 euro..

Rottweiler maakt gebruik van het ITG-filter systeem. Dit is een foam-kooi filter op universele grondplaat welke voor autos en motoren pasgemaakt kan worden. De filters zijn in verschillende LxBxHxCylinders te koop.

Rottweiler claimt 10% meer koppel en vermogen over het hele toeren gebied. (via een dyno sheet op de pagina)

**Een goedkoper alternatief voor Rottweiler is het ITG JC-30/65 filter bestellen bij de Merlinsports webshop in de UK en een universeel past te maken basisplaat, en dan deze basisplaat zelf pas maken met behulp van een frees bankje.

Op ADV-rider zit ook een griek die deze basisplaten verkoopt voor 950/990 voor 45 euro.. en ook SAS afblok plaatjes voor 5 euro.. (deze zijn natuurlijk ook zeer eenvoudig zelf te maken). Dit heb ik zelf dan ook gedaan.

Andere voordelen zijn:
-Ingeolied filter
-Makkelijk te verwijderen voor reiniging door het zadel te verwijderen en het handschoenen vakje los te schroeven.
-Met pre-filter sok over het kooi filter is reinigen helemaal een fluitje van een cent.
-Carburateurs zijn gemakkelijk te bereiken met afstellen
-Bereikbaarheid voorste en achterste cylinders / bougie
-Extra ruimte rondom het filter.
-Het geluid
-Makkelijker om iets bij de carburateurs te doen langs de weg wanneer je op reis bent.
-1.6kg minder..


Nadelen:
-Carburateurs zijn niet meer omsloten door een luchtfilter box en kunnen dus vies worden
-"Duikboot modus diepte" is lager (onderzijde filter) terwijl met de originele luchtfilterbox het aanzuigpunt van de snorkel de doorwadingshoogte is, ongeveer 20cm hoger...
-Meer herrie? (indien je jezelf eraan stoort) Het maakt minder geluid dan een 70*graden husaberg in ieder geval... ;-)
-Het basis filter zelf is niet super makkelijk te reinigen aangezien er een plastic kooi in zit verwerkt.
(Met sok filter erover is dit probleem natuurlijk opgelost.)

-De aansluiting van de bodemplaat op de carburateurs is niet fantastisch, potentieel aanzuigpunt van stof mits je het goed opsluit of verlijmd met vloeibare pakking.

























Het verbruik neemt wel een beetje toe..(bij mij in ieder geval)

Afstelling:
-Stationair sproeiers: standaard
-Luchtsproeiers:Standaard
-Hoofdsproeiers: 175/180 (origineel 155/160)
-Gasnaald: Pos 3 (origineel Pos 2)

Ik heb Pos 2 ook geprobeerd, in principe werkt dat ook alleen je onder gebied (tot 50% gas geven) is dan wel wat zwakker door het schrale mengsel.

To Be Continued...  :D
For maximum safety, use good rubber!
...Metzler 6days... ;-)

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • voor (V) rede vatbaar
Re: KTM 950 ADV mods
« Reactie #1 Gepost op: 12-10-2017, 15:40 »
Lekker bezig... :stupid:
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

Re: KTM 950 ADV mods
« Reactie #2 Gepost op: 12-10-2017, 20:52 »
Ride Red heeft het veld moeten ruimen ?

Offline member

  • *****
  • CB500X; FE570; 950SE
Re: KTM 950 ADV mods
« Reactie #3 Gepost op: 13-10-2017, 07:56 »
Lekker bezig, nu dus op naar de waterpomp  :D . Ik zag na mijn laatste rit sliertjes wit in het kijkglas (ADV helaas geen kijkglas) dus maar vervangen samen met lagers en as.

Wat ga je verder nog doen: 1 schijf in voorwiel, contactpuntjes brandstofpomp vervangen (Dr Bean)



None of us is as strong as all of us.

Offline member

Re: KTM 950 ADV mods
« Reactie #4 Gepost op: 13-10-2017, 09:32 »
Ride Red heeft het veld moeten ruimen ?

Haha nee de XR staat er nog... alleen ik vond het wel een stuk minder leuk om op te rijden nadat ik de 950 had gekocht omdat het bij straat gebruik en zandwegen elkaar teveel overlapt wat betreft gewicht en stuurgedrag.
Alleen een 950 rijdt natuurlijk 10x zo comfortabel en heeft twee keer zoveel vermogen.

Maar de XR is leuk voor een toekomstig project... Rally xr650r turbo, en daar offroad/roadbook ritten mee rijden.  :D
650cc met alu frame, geen accu en enkel een carburateur worden niet meer gemaakt met die euro normen..  :-)

Ik heb ook nog een husaberg 450 voor "technisch" rijden.


Post Merge: 13-10-2017, 09:44

Lekker bezig, nu dus op naar de waterpomp  :D . Ik zag na mijn laatste rit sliertjes wit in het kijkglas (ADV helaas geen kijkglas) dus maar vervangen samen met lagers en as.

Wat ga je verder nog doen: 1 schijf in voorwiel, contactpuntjes brandstofpomp vervangen (Dr Bean)





Was dit dan ook niet jouw oliedruk probleem van een tijdje geleden? Ik heb nu dus iets vergelijkbaars. :-X


Bij mij blijft nu het olielampje veel langer aan met starten.
Na 20 seconden gaat hij wel uit, maar weer aan als ik een beetje gas geef.
Vervolgens gaan de nokkenas ketting spanners ook nog mee rammelen totdat het blok op temperatuur is.

Scary shit... normaal lopen motorblokken meteen in puin bij gebrek aan oliedruk.. alle glijlagers, nokkenassen en tuimelaars gaan er dan aan.

Schijnbaar zwelt het oliefilter dus op wanneer de waterpomp lekt, en daardoor wordt de olie aanvoer belemmerd... of in ieder geval dat verhaal is overal terug te lezen.


Ik heb in ieder geval een zwik onderdelen besteld om de waterpomp te fixen, (en olie+oliefilter natuurlijk) dus zodra het binnen is zal ik hier wel even rapporteren wat ik aan heb getroffen.  ;)

Filmpje:
https://www.youtube.com/embed/ov71LR-8ImY
For maximum safety, use good rubber!
...Metzler 6days... ;-)

Offline member

  • *****
  • CB500X; FE570; 950SE
Re: KTM 950 ADV mods
« Reactie #5 Gepost op: 13-10-2017, 13:02 »
Weet niet wat het bij mij was. Oliedruk schakelaar lekte ook en heb ik dus vervangen. In Marokko had ik op een gegeven moment ook een ratelende nokkenas ketting bij stationair. Maar niet echt een hobbelige oliefilter. Ik heb de motor nu nog uit elkaar liggen, maar neem aan dat mijn probleem nu wel verholpen is.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

Re: KTM 950 ADV mods
« Reactie #6 Gepost op: 13-10-2017, 13:08 »
Misschien komt het doordat de viscositeit van je olie te laag wordt wanneer er KVS in komt..en daardoor de oliedruk dus te laag.

Van de andere kant zou het dan vrij snel een mayonaise emulsie moeten worden zou je zeggen.... zoals wanneer je een lekke kop pakking hebt.  :D

Post Merge: 13-10-2017, 13:13

Mooi kuipruitje besteld....  :D 8)








For maximum safety, use good rubber!
...Metzler 6days... ;-)

Offline member

Re: KTM 950 ADV mods
« Reactie #7 Gepost op: 13-10-2017, 17:34 »
Mooi project!

Offline member

  • *****
  • KTM 950 Adv / Husqvarna WR360
Re: KTM 950 ADV mods
« Reactie #8 Gepost op: 13-10-2017, 20:25 »
Was dit dan ook niet jouw oliedruk probleem van een tijdje geleden? Ik heb nu dus iets vergelijkbaars. :-X
Bij mij blijft nu het olielampje veel langer aan met starten.
Na 20 seconden gaat hij wel uit, maar weer aan als ik een beetje gas geef.


Goeie kans dat het de oliedrukregelaar is. Die was bij mij toen ik 'm kocht ook aardig lam.
http://ktm950.info/how/Orange%20Garage/Engine/Lubrication%20System/replacing_opr.html

Je kunt ook van onderaf een vers veertje erin wurmelen zonder de boel uit elkaar te trekken, maar dat is een klusje waarbij je nog wel wat krachttermen gaat gebruiken. Even googelen voor die methode.

Verder scheelt in ieder geval bij Adventures het goed doorspoelen van je koelsysteem waterpompkeringen. Bij de mijne zat er ook nog een restant gietzand (van die zwarte drab) in het systeem. Dat komt na verloop van tijd los van de wanden van de gietdelen. Als je toch aan de waterpomp begint dus ook even de tuinslang op die gaten zetten en je overstort-tankje schoonmaken.
Ik heb 1x die kering+as vervangen en verder nooit meer.


Jouw luchtfilter is wel leuk

Offline member

Re: KTM 950 ADV mods
« Reactie #9 Gepost op: 14-10-2017, 09:32 »
Leuk topic!
Heb twee 950's gehad en dat was en is nog steeds mijn droomfiets!
Wel beetje pech gehad.
De eerste was een glimmend zwarte maar die had een olie lekkage.
Bleek uiteindelijk een giet galletje in het carter te zijn.
Die kon ik bij de dealer omruilen met geld mee voor een oranje.
Daar ook fijn mee gereden maar wel het bekende benzine pomp probleem gehad.
Mijn vrouw moest hem naar huis duwen nadat ze er net een kilometer mee weg was ??? ???
De Dr Bean modificatie heeft dat wel weer opgelost.
En hij sloeg steeds af bij stoplicht.
Dat was waarschijnlijk ook wel te verhelpen,
De rammelende nokkenasketting ken ik ook van beide motoren. Heb mij laten vertellen dat het geen kwaad kan maar is een vreselijk geluid.
Uiteindelijk reed ik steeds minder en heb hem geruild met een collega voor een Husaberg.
Als iemand een ruil wil doen met een Tiger 1050 laat maar weten! Sta er altijd voor open.



Advertentie: