Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Stampende 1-cilinders en carb-afstellingen  (gelezen 6429 keer)

Offline member

  • R1150GS
  • *****
  • Berichten: 327
Stampende 1-cilinders en carb-afstellingen
« Gepost op: 17-10-2006, 22:20 »
Is het mogelijk dat de afstelling van een carburateur "verloopt" als gevolg van het getril en gestamp van een 1-cilinder op noppenbanden?
Hedenmorgen begon mijn XT600 heel slecht te lopen en wilde eigenlijk alleen nog maar vooruit op de volle choke. Na wat online leermomenten over hoe zo'n carb eigenlijk werkt, de "leerlaufgemischschraube" gevonden en slagje ingedraaid.

Resultaat: probleem weg  ::)

Dus

of ik begin te snappen hoe een carb werkt

of ik heb het probleem verdoezeld door aan heel iets verkeerds te draaien...

Vreemde dingen, die motoren ;)

Big bad Bill is sweet William now

Offline member

  • *****
  • Berichten: 276
Re: Stampende 1-cilinders en carb-afstellingen
« Reactie #1 Gepost op: 18-10-2006, 08:34 »
Je zal niet de eerste zijn waarbij door trilling een mengselschroef verdraait maar het is waarschijnlijker dat er ergens een vuiltje zit waardoor hij ineens minder benzine krijgt.
2008 KTM 450 EXR-R | 1980 Yamaha XT 500 | 1997 BMW R1100GS

Offline member

  • R1150GS
  • *****
  • Berichten: 327
Re: Stampende 1-cilinders en carb-afstellingen
« Reactie #2 Gepost op: 18-10-2006, 09:44 »
Dat geeft de burger weer moed  :)
Als het vuiltje weg is dan draai ik het schroefje gewoon weer wat terug ;)

Big bad Bill is sweet William now

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Stampende 1-cilinders en carb-afstellingen
« Reactie #3 Gepost op: 18-10-2006, 11:26 »
Ik weet niks van schroefjes etc...
Maar het euvel ken ik nog wel van de winterperiode, waarin hij na een paar weken stilstaan, moeilijk wilde starten en dan alleen op vol choke aan wilde blijven......

Bij mij werkte het om er wat Carbarateur reiniger in te gooien (zo'n flesje, evt maar een half flesje, bij de benzinepomp wat je bij de benzine gooit), ff schudden met de tank (of erin gooien voor je verse benzine erbij gooit) en het probleem was direct verholpen.......

Ik dacht (maar ben geen kenner) dat er ergens misschien vocht bij was gekomen, want die carb reiniger hecht waterdeeltjes aan de benzine zodat het mee verbrand., maar misschien doet die carb reiniger nog veel meer...... dat de oorzaak dus ook ergens anders kan hebben gelegen.

Is mij in de hele winter trouwens maar 2 keer gebeurd (bij heeeeel weinig gebruik), dus je hoeft denk ik niet bang te zijn dat je elke week zo'n fles moet kopen..

(staat hij bij jou trouwens buiten of binnen?)

Offline member

  • R1150GS
  • *****
  • Berichten: 327
Re: Stampende 1-cilinders en carb-afstellingen
« Reactie #4 Gepost op: 18-10-2006, 12:42 »
Hij staat lekker binnen en ik gebruik hem zeker 4 dagen per week (woonwerk, 3e setje Pirelli's net besteld, bijna 48k op de teller ;) ).
Maar zo'n flesje kost me de kop niet dus ik zal er eens eentje bij gooien. Nu rijdt ie trouwens wel weer prima.
Big bad Bill is sweet William now

Offline member

  • *****
  • Berichten: 476
Re: Stampende 1-cilinders en carb-afstellingen
« Reactie #5 Gepost op: 21-10-2006, 14:52 »
Dat probleem bestaat inderdaad.Ook bij die Dominators 650 blijf je de carb afstellen. Verloopt waarschijnlijk door de trillingen.
Ik ben zelfs al een keer de schroef ondeweg verloren. Meestal draai ik de schroef dan helemaal in, vervolgens 3.5 omwentelingen uit en dan staat ie weer ff goed.

Jeroen.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Stampende 1-cilinders en carb-afstellingen
« Reactie #6 Gepost op: 21-10-2006, 14:56 »
FF vastzetten met die blauwe schroevenlijm?
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 476
Re: Stampende 1-cilinders en carb-afstellingen
« Reactie #7 Gepost op: 21-10-2006, 20:29 »
ook al geprobeerd, geen resultaat.

Offline member

  • R1150GS
  • *****
  • Berichten: 327
Re: Stampende 1-cilinders en carb-afstellingen
« Reactie #8 Gepost op: 22-10-2006, 15:25 »
Mijn oplossing tot nu toe: een klein schroevendraaiertje in de stuurbeschermerschuimrol.
Big bad Bill is sweet William now

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 23
Re: Stampende 1-cilinders en carb-afstellingen
« Reactie #9 Gepost op: 11-11-2006, 19:28 »
Mijn oplossing tot nu toe: een klein schroevendraaiertje in de stuurbeschermerschuimrol.
Heb zelf ook een xt maar geen idee waar dat schroefje zit,
wil je dat misschien in begrijpelijke taal aan mij uitleggen ?

Offline member

  • R1150GS
  • *****
  • Berichten: 327
Re: Stampende 1-cilinders en carb-afstellingen
« Reactie #10 Gepost op: 12-11-2006, 11:46 »
Het zou volgens mij nummertje 12 moeten zijn:



Ik kan het echter niet meer checken want mijn XT is verkocht.

Veel meer info op: http://www.xt600.de/xt_werkstatt/+special/-special-vergaser/vergaser.htm
Big bad Bill is sweet William now

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 23
Re: Stampende 1-cilinders en carb-afstellingen
« Reactie #11 Gepost op: 12-11-2006, 17:27 »
Keb hem gevonden en eerst maar eens helemaal ingedraaid (een slag of 5) en toen 2 1/2 slag uitgedraaid.
Morgen maar eens kijken wat dat doet.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1453
Re: Stampende 1-cilinders en carb-afstellingen
« Reactie #12 Gepost op: 15-11-2006, 17:14 »
Indraaien is armere afstelling, dus uitdraaien rijker. Mijn ervaring met XT's is ca. 3 a 3.5 slag uitdraaien. Kun je evt. een CO% uitlezen stel dan gemiddeld af op ca. 1.5 %. Rijden en uitproberen. Succes!

Offline member

  • Noppe hef moor vun
  • *****
  • Berichten: 1304
Re: Stampende 1-cilinders en carb-afstellingen
« Reactie #13 Gepost op: 17-11-2006, 21:16 »
Indraaien is armere afstelling, dus uitdraaien rijker. Mijn ervaring met XT's is ca. 3 a 3.5 slag uitdraaien. Kun je evt. een CO% uitlezen stel dan gemiddeld af op ca. 1.5 %. Rijden en uitproberen. Succes!
:stupid:
3,25 omwenteling is standaard.
Het allerbeste blijft de testbank, verbluffende resultaten gezien met een onwillige XTZ.