Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: toeren zaken langzaam..  (gelezen 6581 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: toeren zaken langzaam..
« Reactie #15 Gepost op: 10-12-2007, 09:42 »
Na 70dkm zijn de naalden en naaldgeleinders toch zowieso zo ver ovaal uitgesleten dat fatsoelijk afstellen meestal niet meer lukt.
Vervang het hele spul voor 2 tientjes en je zult zien dat de  fabrieksafstellinge weer heel redleijk kloppen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: toeren zaken langzaam..
« Reactie #16 Gepost op: 10-12-2007, 17:16 »
He DR Bean, klopt als een bus, maar aangezien van de oude set carbs de luchtstelschroefen vast zitten en iemand die heeft proberen uit te boren en daar bij het draad heeft beschadigt wou ik proberen de '97 set er op te hangen..

Bij die '97 carbs was de linker gasnaaldgeleider in gevreten en ook de linker 'leerlaufduse' zat verstopt..
geleider uit oude carbs gebruikt, en 'duse' geopent..
Dirty heeft nu weer flink wat kopel, loopt weer regelmatig stationaire en slaat niet meer af, en ook de toeren vallen normaal terug.. :)
loopt nog niet zo bruut als Shiny maar een heel stuk beter, ik ben tevreden ;)
kan ik hem nu tenminsten voor off-road gaan gebruiken..

geen idee waar de 'leerlaufduse' voor is.. staat niet in m'n engelse of duitse boek vermeld ???

bedankt voor de tips, zappa
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: toeren zaken langzaam..
« Reactie #17 Gepost op: 10-12-2007, 17:19 »
Leerlaufdüse is stationairsproeier.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: toeren zaken langzaam..
« Reactie #18 Gepost op: 10-12-2007, 17:22 »
chips, jij bent snel..
dus om dat ie verstopt zat zakten de toeren zo langzaam?
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: toeren zaken langzaam..
« Reactie #19 Gepost op: 10-12-2007, 17:27 »
Geen idee, maar ik wist toevallig wat het was ;)
Ik gok dat de hij te arm liep bij gas dicht, en daardoor in toeren klom.

Hauptduse is de hoofdsproeier, Schwimmerventil is de vlotternaald/zitting. Maar dat wist je waarschijnlijk al.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: toeren zaken langzaam..
« Reactie #20 Gepost op: 10-12-2007, 21:14 »
hmm, snap ik niet..al eerder zo iets gelezen..
als m'n motor stationaire te weinig toeren draait, stel ik het bij door meer benzine te geven..

maar als ie bij opschakelen hoog in de toeren blijft hangen staat ie te arm.. klinkt tegenstrijdig :confused:
kan iemand uitleggen hoe dat zit?
thanks zappa
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: toeren zaken langzaam..
« Reactie #21 Gepost op: 14-12-2007, 12:22 »
OK: Een poging dan:

Als je motor te langzaam stationair draait, gooi je er benzine bij (rijker), maar het kan ook zijn dat ie juist te rijk staat, dan gaat ie sneller lopen als je hem armer stelt. maw: Der is een optimaal mengsel.

Als je met de motor het gas dichtdraait, dan wordt het mengsel van zichzelf rijker (minder lucht, hogere luchtsnelheid onder de gasschuif => rijker mengsel)

Stel nu dat je motor te arm staat: Nu houdt ie dus eigenlijk iets in omdat ie te arm mengsel krijgt. Draai je nu het gas dicht, dan verrijkt het mengsel en gaat de motor beter lopen: Eigenlijk zou de motor nu moeten afremmen, maar de motor wil dus 'juist doorlopen'!!
Dit komt precies overeen met je beschrijving, vandaar de conclusie: te arm

In welk gebied ie te arm staat is natuurlijk even de vraag: Als ie bij 'stoppen' (gas helemaal dicht) te lang blijft doorlopen, is het dus stationair, of (waarschijnlijker) de 'oppaksproeier': Dit is meestal de CO-mengschroef. Maar wordt ook beinvloed door het dikste deel van de gasnaald.


Als je er last van het bij bijv het inhalen van een auto (op een secundaire weg), Dan is het typisch het middengebied, de naald en evt de hoofdsproeier.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: toeren zaken langzaam..
« Reactie #22 Gepost op: 14-12-2007, 12:55 »
Als ik ff vergelijk met simpele kettingzaagcarburateurtjes is het zo dat een kettingzaag snel en fel oppakt als hij arm staat, en dus ook slecht stationar wil blijven lopen (of heel onstabiel, of niet laagtoerig af te stellen. Tevens geven ze dan nauwelijks vermogen, maar draaien heel makkelijk (te) veel toeren. Is voor een viertaktmotorfiets niet veel anders denk ik, maar daar zitten misschien wat meer sproeiertjes in de carburateur, das al vlug wat geavanceerder.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: toeren zaken langzaam..
« Reactie #23 Gepost op: 15-12-2007, 20:59 »
Heren, ik snap hem 8) thanks voor de uitleg 8)

nog een vraag, het bij stellen van het luchtmengsel doe je door te luisteren na een verhoging van het toerental als je rond een halve slag in/uit draait ten opzichten van de standaard set-up..
doe dit na elke beurt maar hoor niet echt een verhoging, als ik te ver terug ga wel een verlaging..
doe dit bij een hete motor.. kan ik het beter horen bij een koude of warme of hete motor?
Geef nu maar een kwart slag extra om te voorkomen dat ie te heet loopt..

in de hoop op nog meer wijsheid ;)
groeten zappa
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: toeren zaken langzaam..
« Reactie #24 Gepost op: 15-12-2007, 21:24 »
Bij dit stationair afstellen op deze manier moet je wel heel erg opletten dat de motor echt alleen op stationair sproeier blijft draaien => best heel langzaam stationair.

Probeer het dus bij zo laag mogelijk stationair te doen.
Dus: je draait de mensgelschroef zo dat ie sneller gaat lopen, en zodra die iets meer stationair loopt draai je het stationair weer omlaag. (vaak slaat ie me ook wel een paar keer af bij dit afstellen). dit blijf je zo herhalen tot ie lekker en mooi laag stationair loopt. Daarna zet je evt het stationair iets hoger als je dat prettig vind.

overigens zet ik dan meestal de mensgelschroef ook nog een klein beetje rijker: Waarom? Omdat aan de rijke kant het verloop veel kleiner is dan aan de arme kant.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: toeren zaken langzaam..
« Reactie #25 Gepost op: 15-12-2007, 22:07 »
En weer bedankt ;) 8)
ga het zo maar proberen [ deze keer maar niet bij echt hete motor, hand nu wel genoeg geroosterd ;)]
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl