OK: Een poging dan:
Als je motor te langzaam stationair draait, gooi je er benzine bij (rijker), maar het kan ook zijn dat ie juist te rijk staat, dan gaat ie sneller lopen als je hem armer stelt. maw: Der is een optimaal mengsel.
Als je met de motor het gas dichtdraait, dan wordt het mengsel van zichzelf rijker (minder lucht, hogere luchtsnelheid onder de gasschuif => rijker mengsel)
Stel nu dat je motor te arm staat: Nu houdt ie dus eigenlijk iets in omdat ie te arm mengsel krijgt. Draai je nu het gas dicht, dan verrijkt het mengsel en gaat de motor beter lopen: Eigenlijk zou de motor nu moeten afremmen, maar de motor wil dus 'juist doorlopen'!!
Dit komt precies overeen met je beschrijving, vandaar de conclusie: te arm
In welk gebied ie te arm staat is natuurlijk even de vraag: Als ie bij 'stoppen' (gas helemaal dicht) te lang blijft doorlopen, is het dus stationair, of (waarschijnlijker) de 'oppaksproeier': Dit is meestal de CO-mengschroef. Maar wordt ook beinvloed door het dikste deel van de gasnaald.
Als je er last van het bij bijv het inhalen van een auto (op een secundaire weg), Dan is het typisch het middengebied, de naald en evt de hoofdsproeier.