Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Accu laad niet meer bij: hoe eenvoudig de oorzaak bepalen?  (gelezen 5720 keer)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Haai,

De accu van de XT van marianne lijkt niet meer bij te laden: na het rijden is-ie steevast leeg of bijna leeg. Ze heeft wel een nieuwe accu gekocht, maar ik betwijfel of het de accu is. Ik zit zelf te denken aan:
  • Gelijkrichter
  • dynamo

Hoe kan ik op een eenvoudige manier (dus zonder de hele kabelboom uit elkaar te halen) bepalen of de fout in het laadsysteem zit of in de accu en of het de gelijkrichter is of de dynamo? Waar kan ik het beste beginnen met meten?

Voor de gelijkrichter dacht ik aan het meten van de laadstroom op de kabel (+) tussen gelijkrichter en de accu. Die stroom zou bije en constant toerental niet teveel mogen fluctueren, toch?

Voor de dynamo (zundspüle in duits?) dacht ik aan het meten van de uitgaande stroom tussen de dynamo en de gelijkrichter. Volgens mij mag die stroom wel fluctueren, toch?

Heeft iemand toevallig nog een digitaal plaatje van de laadstroomkring van een XT (type 3TB) liggen?

Nou, kom maar met die tips.

Doei,
corné
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Accu laad niet meer bij: hoe eenvoudig de oorzaak bepalen?
« Reactie #1 Gepost op: 19-09-2005, 21:05 »
Je zou ook de laadspanning eerst kunnen meten. Even een verhoogd toerental en je spanning moet boven de 14 volt zijn. Daarna zou je de stroom kunnen meten. Als je spanning teveel flucueerd dan zou je problemen moeten hebben met de gelijkrichter.
Schema heb ik niet voor je (heb niets met XT-tjes 8))

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 73
Re: Accu laad niet meer bij: hoe eenvoudig de oorzaak bepalen?
« Reactie #2 Gepost op: 19-09-2005, 21:20 »
Hier staat je schema:

http://www.xt600.de/xt_werkstatt/+technische-referenz/-schaltplan/index.htm

Op de 3 witte draden die je gelijkrichter ingaan moet een wisselspanning staan. Ik weet het niet zeker voor de XT maar zal iets van 50-70 moeten zijn, die wordt hoger als je meer toeren maakt.
De rode draad die uit de gelijkrchter komt moet boven de 12 volt zijn als je motor draait, 13-14 volt ofzo.

Check of massa verbindingen een beetje OK zijn...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: Accu laad niet meer bij: hoe eenvoudig de oorzaak bepalen?
« Reactie #3 Gepost op: 20-09-2005, 19:47 »
Je begint met een multimeter te pakken. Die zet je op DC (gelijkspanning) en je meet de spanning van de accu (die moet meer dan 12 volt zijn, is ie lager dan eerst laden). Dan druk je de startknop in en kijk je hoeveel spanning je over houdt (zakt ie onder de 9 volt met een volledig geladen accu, kun je beter een verse accu halen).

Het laadsysteem testen, doe je met een goede volgeladen accu.
Om het laadsysteem te testen moet je weer de accu spanning meten, maar nu ook met draaiende motor. Zowel met licht aan als met licht uit, moet er bij ongeveer 3000 tpm ongeveer 14,5 volt gelijkspanning gemeten worden. Over het hele toerenbereik mag de spanning niet hoger worden als 15 volt of lager dan 13,2 volt (behalve stationair)
Wordt ie hoger dan 15 volt, is je spannings regelaar defect, lager dan 14 bij 3000 tpm, is of de regelaar of de dynamo naar god.

Dynamo japanse motor met vaste magneet controleren:
de 3 uitkomende draden (meestal geel) moeten allemaal evenveel wisselspanning leveren. Dat meet je door de multimeter op twee van de drie draden te zetten en zo het kruisje door te meten. Doe dit met de stekker van de spanningsregelaar los! Er moet bij 3000 tpm meer dan 30 volt AC (wisselspanning) op staan. (het max. wat ik tot nu toe gemeten heb was iets van 70 volt AC) Bovendien moeten alle drie de waardes van de metingen dicht bij elkaar liggen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Accu laad niet meer bij: hoe eenvoudig de oorzaak bepalen?
« Reactie #4 Gepost op: 21-09-2005, 21:54 »
mja.. alles is wel al verteld hier  :o  ::)

Idd kijk effe de massadraden na; de massa van de spanningsregelaar was geloof ik nogal eens een probleem bij die dingen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Accu laad niet meer bij: hoe eenvoudig de oorzaak bepalen?
« Reactie #5 Gepost op: 21-09-2005, 22:06 »
Corne,
Vergeet die zundspüle maar want dat is een bobine...
en een dynamo noemen ze daarginds volgens mij Lichtmaschine.

Beter uitleggen dan de Zot is nauwelijks mogelijk (zo'n Zot is 't niet).
Maar volgens mij zijn de drie draden die van de dynamo komen bij jou niet geel maar wit.
Mocht deze idd kapot zijn dan is hij waarschijnlijk wel opnieuw te wikkelen.
Niet weggooien in ieder geval!
Bij de XT club (ff googlen) zullen ze je eventueel ook nog kunnen helpen.

Succes,

Fr@venture
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Accu laad niet meer bij: hoe eenvoudig de oorzaak bepalen?
« Reactie #6 Gepost op: 21-09-2005, 22:13 »
Maar volgens mij zijn de drie draden die van de dynamo komen bij jou niet geel maar wit.

Klopt!

Jungs, dank voor de tips!
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)