Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Offset in voorvork EXC  (gelezen 6428 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Offset in voorvork EXC
« Reactie #15 Gepost op: 19-03-2009, 00:15 »
........ het wiel verder naar voren kunnen plaatsen. Daar zijn excentrische assen voor te koop. 
As naar voren verplaatsen maakt de naloop kleiner en daarmee het gedrag nerveuzer  ???

Overigens zie je op de ktm-sites dat ze de offset juist kleiner willen maken (van 20 naar 18 mm) om het gedrag in korte bochten te verbeteren.....

Die laatste 8 woorden staan denk ik niet op de KTM-site (ik moet nog kijken) want een kleinere offset vergroot de naloop en maakt de motor juist rustiger.  ::)   Ofwel, prima geschikt voor rally.
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1191
Re: Offset in voorvork EXC
« Reactie #16 Gepost op: 19-03-2009, 06:31 »
Overigens heeft rekluse een as, waarmee je wat kunt spelen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1982
Re: Offset in voorvork EXC
« Reactie #17 Gepost op: 19-03-2009, 10:15 »
Schudden in het stuur is een bekend probleem bij de EXC dat vaak wordt veroorzaakt door een te hoge veervoorspanning op de ..achterveer.. Hierdoor staat ie teveel op de kop en gaat ie in het stuur schudden. Probeer voordat je aan de (dure) stuurdempers gaat eens je dynamische doorzak (dus met volle gewicht op de motor) naar 115-120mm te zetten. Let wel op dat je statische doorzak (dus zonder belasting) rond de 40-45mm zit. Krijg je dat niet voorelkaar nadat je de dynamische doorzak hebt ingesteld dan is je achterveer te licht of te zwaar voor jouw gewicht.

De manual adviseerd een dynamische doorzak van 90mm ofzoiets maar dat is veels te hard voor off-road gebruik (vooral op rally pistes).

Mijn EXC had dit probleem in het begin ook maar is nu zo stabiel als een trein na dit veranderd te hebben.
Ga ik proberen. Ik heb de vering nu volgens het manual afgesteld, en de ingaande demping veel zachter gemaakt, en dat loste al iets van het probleem op, dus dit biedt wel perspectief.

@fr@dventure; de as naar achteren verplaatsen, dat bedoelde ik (bij nader inzien..., thnx voor de correctie)
Dat van die ofsett Ik denk dit te snappen:
Je verandert de naloop als je de bovenste kroonplaat van 20 naar 18 (of zelfs 14 mm zie hier) brengt, maar als je de onderste kroonplaat mee verandert blijft de naloop in principe gelijk, en wordt de motor alleen korter. Toch?  ???

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1453
Re: Offset in voorvork EXC
« Reactie #18 Gepost op: 19-03-2009, 11:56 »
Een hele goedkope stuurdemper is gewoon je balhoofd strakker aandraaien (misschien niet permanent, maar wel even om op het zelfde stukje te experimenteren). Ik ken iemand die redelijk hoog SM reed en ook de KNMV off-roadritjes. Voor hem werkte dat.
Die heeft Nilzz op z'n R60 uit "62 ;D ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Offset in voorvork EXC
« Reactie #19 Gepost op: 19-03-2009, 18:35 »
......maar als je de onderste kroonplaat mee verandert blijft de naloop in principe gelijk, en wordt de motor alleen korter. Toch?  ???

Eh nee.
Zie onderstaande vereenvoudigde plaatje.


Hierin is N de naloop en S de Sprong of Offset.
Als je in dit plaatje alleen de balhoofdhoek verandert, verandert ook de naloop.
Als je de Offset verandert, zie je dat je meteen ook de naloop verandert.
Plaatje spreekt eigenlijk ook voor zich, denk ik.

By the way, interessante link.
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Offset in voorvork EXC
« Reactie #20 Gepost op: 19-03-2009, 20:09 »

By the way, interessante link.

Ja ik zag hem gister voorbij komen en wilde gelijk roepen: 'Hey Fr@ kom 'ns kijken ::)
 
Ik ga ga een bak koffie maken en het nog een keer of zes lezen. Wortel klonk ook wel heel zinvol..
 
 ;)
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1982
Re: Offset in voorvork EXC
« Reactie #21 Gepost op: 19-03-2009, 22:08 »
Mijn kronkel is dat ik dacht dat de naloop werd bepaald door de hoek tussen het verlengde van de vorkpoten en de verticale lijn uit de as naar beneden. Das dus niet juist. Leerzaam draadje dit.
Maar hoe noem je nu de "voorloop" die ontstaat als je in je tekeningetje de offset van de bovenste kroonplaat naar 5 mm brengt, en die van de onderste naar 25 mm? Bij choppers wordt dit nog wel eens gedaan (om het ding goed onbestuurbaar te maken ongetwijfeld)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Offset in voorvork EXC
« Reactie #22 Gepost op: 19-03-2009, 22:11 »
die noem je gewoon "gevaarlijk"
 ;)

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Offset in voorvork EXC
« Reactie #23 Gepost op: 19-03-2009, 22:38 »
Die naloop hè, waarde 'N' in de tekening..
 
Wordt die uitgedrukt in:
 
de hoek die de denkbeeldige lijn van de stuurpen naar de grond met de verticale lijn door de as maakt, of
 
de afstand tussen de stuurpen-lijn op de grond en de verticale lijn door de as, gemeten over de grond?
 
 
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: Offset in voorvork EXC
« Reactie #24 Gepost op: 19-03-2009, 22:51 »
Bedenk me net dat je naloop groter wordt als je je bandspanning omhoog brengt... ::)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 47
Re: Offset in voorvork EXC
« Reactie #25 Gepost op: 19-03-2009, 23:12 »
Bedenk me net dat je naloop groter wordt als je je bandspanning omhoog brengt... ::)
Misschien rijdt het daarom zo beroerd met en lekke voorband :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Offset in voorvork EXC
« Reactie #26 Gepost op: 20-03-2009, 00:21 »
Maar hoe noem je nu de "voorloop" die ontstaat als je in je tekeningetje de offset van de bovenste kroonplaat naar 5 mm brengt, en die van de onderste naar 25 mm? Bij choppers wordt dit nog wel eens gedaan (om het ding goed onbestuurbaar te maken ongetwijfeld)

Als je inderdaad bedoelt dat de denkbeeldige lijn door het balhoofd dan aan de andere kant van het wiel de grond raakt, dan heb je idd voorloop.
En zoals Erwin al zegt, da's gevaarlijk.

Er zullen ongetwijfeld chopper rijders zijn die niet weten wat ze doen en dan met voorloop eindigen, maar dat duurt meestal niet lang.
Dan gaan ze rondvragen waarom die zelfbouw chopper zo beroert stuurt en komen ze op een forum de oplossing tegen ;-)

Het klopt idd dat chopper-rijders vaak een duidelijk verschil in offset hebben tussen de onderste en bovenste kroonplaat.
Dat is het gevolg van de vaak heeeeeeeele lange voorvork die ze hebben.
Dit noodzaakt ze om een veeeeeel minde stijle balhoofdhoek te kiezen.
En om dan toch nog een beetje naloop te hebben moet je rare dingen doen met de voorvork.
En dan kom je meteen op onderstaande plaatje uit.



Zie vooral hoe de onderste kroonplaat een grotere off-set heeft dan de bovenste... (je zou bijna zeggen de "linkse-" en de "rechtse kroonplaat" ;-)

Verder zou ik gewoon het advies van Wortel opvolgen als je lekker wil rijden.
Dat kun je allemaal zelf beinvloeden en is dus veel belangrijker.

@Harm, antwoord B
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Offset in voorvork EXC
« Reactie #27 Gepost op: 20-03-2009, 00:43 »
@Harm, antwoord B

Ja was beetje vragen naar de bekende weg.. (had ik zelf kunnen bedenken..)
 
Ik had laatst ook mn achterveer wat te strak staan en dan wordt-ie vóór heeeel vervelend!
 
Avonturier!