Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Offset in voorvork EXC  (gelezen 6437 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1982
Offset in voorvork EXC
« Gepost op: 18-03-2009, 20:07 »
Mijn EXC is bij hoge snelheden wat nerveus in het stuur. Ik reed iets van 80 op een mul zandpad, ging van het gas af, en was hem bijna kwijt. De BMW heeft daar nog nooit last van gehad.
Nu heb ik de offset (afstand tussen balhoofd en vorkpoten) gemeten en die is zo'n 20 mm. Eigenlijk wil ik er dus een beetje een chopper van maken; de afstand aan de bovenkant kleiner en aan de onderkant groter. Is dat een bekende modificatie, of moet ik toch eerder aan een stuurdemper denken. Of gewoon wat minder gas geven.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: Offset in voorvork EXC
« Reactie #1 Gepost op: 18-03-2009, 20:42 »
Hoeveel offset heeft je bmw?
 
20mm is al aardig wat, als je dit gaat vergroten zal je dat gaan merken in de bochten ben ik bang. Op een dr big zit bv maar 5mm offset, en op de wp usd vork die ik nu heb zit 15mm. Ik heb het op zien lopen tot 25mm.
 
In mul zand kan je 2 dingen doen: (vol) gas of achterrem blokkeren. Iets daartussen is lastiger. 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Offset in voorvork EXC
« Reactie #2 Gepost op: 18-03-2009, 20:46 »
offset is toch de kortste afstand tussen projectie van balhoofd en wielas (niet vorkpoten)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Offset in voorvork EXC
« Reactie #3 Gepost op: 18-03-2009, 21:19 »
Voordat je met dit soort ingrijpende dingen gaat experimenteren, kan je de wegligging in zand al iets verbeteren door het achterwiel zo ver als mogelijk achterin de brug te zetten, bijv. door een iets langere ketting.

Een stuurdemper helpt natuurlijk ook, maar je zou ook kunnen proberen je vering harder in te stellen...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: Offset in voorvork EXC
« Reactie #4 Gepost op: 18-03-2009, 21:20 »
@ Erwin: Oh? Ik dacht de hart afstand tussen hart vorkpoten en stuurpen?
 
 :stupid:  Eerst maar wat proberen met de veren, rebound en compressie.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Offset in voorvork EXC
« Reactie #5 Gepost op: 18-03-2009, 21:50 »
Ik geloof eigenlijk toch dat ik onzin getypt heb.
 
Nu denk ik dat het zo zit:
De offset zit in de kroonplaat en is dan inderdaad hoeveel de vorkpoten voor het centrum van het balhoofd staan.
Wat de stuureigenschappen bepaalt is neit de offset maar de naloop, die wordt behalve door de offset ook bepaald door waar je as aan de poot zit (eronder of ervoor) en dat maakt offset moeilijk vergelijkbaar tussen verschillende motorfietsen.
 
denk ik.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Offset in voorvork EXC
« Reactie #6 Gepost op: 18-03-2009, 21:52 »
de OFFSET (zoals KTM dat benoemd) is de afstand tussen hart-vorkpoten en hart-balhoofdpen. gemeten in het vlak van de kroonplaat (haaks op de balhoofdpen).


Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Offset in voorvork EXC
« Reactie #7 Gepost op: 18-03-2009, 22:04 »
Dus: als ik op mn bovenste kroonplaat, door het hart van de 2 vorkpootgaten een lijntje trek, en dan nog een, evenwijdig aan deze, maar dan door het hart van het stuurpengat in de kroonplaat.
 
En dan meet ik de afstand tussen deze twee lijntjes, toch??
 
Maar als je je stuur kantelt, naar voren of naar achteren, dat beinvloed toch ook de stuur-eigenschappen?
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Offset in voorvork EXC
« Reactie #8 Gepost op: 18-03-2009, 22:14 »
idd: zo opmeten levert op wat KTM de offset noemt.

Nee , je stuur kantelen geeft een ander gevoel en andere controle, maar heeft geen invloed op de rijeigenschap van de motor zelf: Bedenk immers maar dat het voor de motor zonder berijder immer niks zal uitmaken.

Naloop, vorkhoek en offset wel.

ps.: Er zijn andere kroonplaten leverbaar met andere/instelbare offset (zie powerparts boekje).

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Offset in voorvork EXC
« Reactie #9 Gepost op: 18-03-2009, 22:16 »
Ik dacht altijd dat het aantal graden van je balhoofdhoek bepaalden hoe zenuwachtig je motor was in het zand (los van de vering).

Zitten we niet het verkeerde fenomeen voor hem uit ze zoeken?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Offset in voorvork EXC
« Reactie #10 Gepost op: 18-03-2009, 22:23 »
nerveusiteit wordt bepaald door diverse factoren, die zich o.a. vertalen tot een naloop en balhoofdhoek.

Al die parameters doen mee... daarvan is de offset er 1.



Maar idd: Wil je meet stabiliteit op een EXC: monteer dan gewoon een stuurdemper.  (alle rallyfietsen hebben dat)

ps.: Een gewone EXC MOET normaal stabiel zijn , ook bij 120km/h op een zandweg. Instabiliteit is een wisselwerking tussen de rijder en de motor en hangt daarmee dus ook af van de stuurstand...

Met slechte instellingen van stuur, demping etc, of andere gekke dingen (lagers etc) kan je natuurlijk problemen krijgen, die je niet moet gaan oplossen met een stuurdemper of andere offset!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Offset in voorvork EXC
« Reactie #11 Gepost op: 18-03-2009, 22:30 »
Een hele goedkope stuurdemper is gewoon je balhoofd strakker aandraaien (misschien niet permanent, maar wel even om op het zelfde stukje te experimenteren). Ik ken iemand die redelijk hoog SM reed en ook de KNMV off-roadritjes. Voor hem werkte dat.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1191
Re: Offset in voorvork EXC
« Reactie #12 Gepost op: 18-03-2009, 22:31 »
Je moet de oplossing in de vering zoeken, eerst de juiste veervoorspaninng,daarna de demping voor elkaar. Ik vind een exc altijd wel wat nerveus op de kop.

Post Merge: 18-03-2009, 22:32
Idd, je kunt hem iets strakker zetten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1982
Re: Offset in voorvork EXC
« Reactie #13 Gepost op: 18-03-2009, 22:47 »
De BMW rijdt als een chopper; dat komt vooral door de balhoofdhoek. Maar nu is het wat lastig om de balhoofdhoek aan te passen... dus dacht ik aan de kroonplaat. Ik zou ook het wiel verder naar voren kunnen plaatsen. Daar zijn excentrische assen voor te koop.
Ik heb al met de demping zitten rommelen. Ik heb achter in de ingaande demping wat zachter gezet zodat ie wat makkelijker inveert aan de achterkant, en daar wordt ie inderdaad wel rustiger van, maar ik ben nog niet tevreden.
Overigens zie je op de ktm-sites dat ze de offset juist kleiner willen maken (van 20 naar 18 mm) om het gedrag in korte bochten te verbeteren, maar voor het gebruik in rallys en allroad ritten is dat niet echt nodig.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 718
Re: Offset in voorvork EXC
« Reactie #14 Gepost op: 19-03-2009, 00:01 »
Schudden in het stuur is een bekend probleem bij de EXC dat vaak wordt veroorzaakt door een te hoge veervoorspanning op de ..achterveer.. Hierdoor staat ie teveel op de kop en gaat ie in het stuur schudden. Probeer voordat je aan de (dure) stuurdempers gaat eens je dynamische doorzak (dus met volle gewicht op de motor) naar 115-120mm te zetten. Let wel op dat je statische doorzak (dus zonder belasting) rond de 40-45mm zit. Krijg je dat niet voorelkaar nadat je de dynamische doorzak hebt ingesteld dan is je achterveer te licht of te zwaar voor jouw gewicht.

De manual adviseerd een dynamische doorzak van 90mm ofzoiets maar dat is veels te hard voor off-road gebruik (vooral op rally pistes).

Mijn EXC had dit probleem in het begin ook maar is nu zo stabiel als een trein na dit veranderd te hebben.