Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Bermtoerisme  (gelezen 1583 keer)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Bermtoerisme
« Gepost op: 30-11-2004, 17:29 »
Om het All-road karakter van dit forum maar even te onderstrepen heb ik daar een vraagje over.

De laatste tijd is het op de terugweg uit m'n werk gigantisch druk, hier en daar een weg afgesloten, een brug die te vaak opengaat in de weg die nog wel beschikbaar is, je kent het wel.

Nou ligt er naast die weg een gigantisch brede berm (waarschijnlijk voor de extra weghelft die ze eigenlijk gelijk aan hadden moeten leggen).

Ik rij graag voorop, dat weet je en dus rij ik de laatste tijd maar door die berm om vooraan de file te komen.

Hoe is dat wettelijk geregeld? Is de berm een onderdeel van de weg, van de ANWB moet je maar in de berm gaan staan, en om daar te komen moet je er toch doorheen rijden lijkt mij.

Kan je er een bekeuring voor krijgen? Hoe hoog is die dan? En op welke basis? Niet gebruik maken van het asfalt? "Maar meneer, ik heb meer moeite met op het asfalt rijden dan door het zand ;)"

Ben benieuwd of er hier iemand is die er ervaring mee heeft :P Agenten, rijlesleraren en meer van die wetskenners. De mening van het gewone volk stel ik natuurlijk ook op prijs!

Vanmorgen trouwens door het donker langs het talud gereden.....
Het bleek errug glad en nat te zijn, en ik steeds maar denken dat het een mooi graspaadje was! Af en toe een beetje gas bij, de motor werdt lekker in de haarlemmermeer klei vast gezogen ;D Nadeel is alleen dat je met het integraaltje rijd, klep open, anders zie je helemaal niets, en natuurlijk tranen in de ogen (nee, niet van angst, maar van genot ::) )

Groet!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Bermtoerisme
« Reactie #1 Gepost op: 30-11-2004, 19:08 »


Hoe is dat wettelijk geregeld? Is de berm een onderdeel van de weg, van de ANWB moet je maar in de berm gaan staan, en om daar te komen moet je er toch doorheen rijden lijkt mij.

Wegberm is een onderdeel van de weg, dat is zeker.
Parkeer (auto...) je bijvoorbeeld in de wegberm, van een weg waar een parkeerverbod geldt: dan kan je gewoon een fout parkeren bon krijgen.

Of je een bekeuring kan krijgen voor het door de berm rijden ? Ik weet het niet, maar zoals altijd zijn er een paar 'algemene' regels waar ze het op kunnen gooien als ze er zin in hebben: "gevaarlijk weggedrag/in gevaar brengen van andere weggebruiker (die zouden kunnen schrikken)/ links inhalen ?... ome agent vind wel iets.

Er staat ook nergens in de wet dat je met een motor op alle beschikbare wielen moet rijden, maar wheelies van 100 meter, stoppies en bakliften met de zijspan wordt toch niet op prijs gestelt... en je KAN er je rijbewijs voor kwijtraken.

:-)
kwesstie van alleen doen als
- ze je niet zien
- ze je niet kunnen pakken

grts

Offline member

  • Rallyalp Xl600V
  • Member
  • *
  • Berichten: 113
Re: Bermtoerisme
« Reactie #2 Gepost op: 30-11-2004, 23:56 »
Oké ik als kersverse rij-instructeur, zal hier eens antwoord op geven ::) De weg wordt gekenmerkt als; alles tussen gevel en gevel en sloot en sloot. Dus ook de berm!!! De doorgaande rijbaan is bestemd voor bestuurders. De vluchtstrook voor noodgevallen( FF pissen is ook een noodgeval ;D) De berm wordt verder niet omschreven in de wet maar ook hier gelden alle te plaatsen bepaalde bepalingen. Zo mag je dus geen gebruik maken van de vluchtstrook om de file rechts te passeren. Het is tegenwoordig bij wet geregeld dat een motor rijder tussen de file door mag rijden als deze niet sneller rijdt dan 50KM per uur ;) en dan nog tussen de twee uiterste linker rijstroken. Dus wederom niet door de berm. Waarvoor die berm dan welt dient is mij ook een  ???. Dus Ferd ik zou het risico niet nemen, alhoewel ik nog moet zien dat een politie auto je bij houd als je door de berm scheurt.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Bermtoerisme
« Reactie #3 Gepost op: 01-12-2004, 09:10 »
Ik zeg: gaan met die banaan!
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 22
Re: Bermtoerisme
« Reactie #4 Gepost op: 01-12-2004, 10:10 »
Waarvoor die berm dan welt dient is mij ook een  ???.

Parkeren??

Het is (met de auto (+ aanhanger)) soms handig om te weten dat je in de berm mag parkeren, zowel binnen als buiten de bebouwde kom.

Als er geen expliciet stilstaan/parkeer-verbod geldt mag dat toch?

Ook al moet je hiervoor over een verhogingsband (=geen probleem voor mijn auto), toch?

Om bij de berm te kunnen mag je niet over een voetpad rijden of over een fietsstrook met een doorgetrokken streep, lijkt me.
MVG,
Eelco Rem
http://rem.name

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Bermtoerisme
« Reactie #5 Gepost op: 01-12-2004, 10:32 »
Heb van de Wegenwacht begrepen dat je bij pech en achterlaten van je koekblik, die met minimaal twee wielen vanaf de vluchtstrook in de berm moet duwen/zetten. De politie zou je dan niet mogen bekeuren omdat de berm officieel geen openbare weg zou zijn en je niet helemaal op de vluchtstrook staat. En zo zie ik de meeste auto's ook staan.

Klopt dat? Is de berm geen openbare weg maar een ander soort wegdeel? En mag de politie je bekeuren voor je rijgedrag als je niet op de openbare weg rijdt? ???
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1382
Re: Bermtoerisme
« Reactie #6 Gepost op: 01-12-2004, 15:30 »
Ik heb hier in het verleden ook al eens over nagedacht en toen heb ik voor mezelf besloten dat als ik tussen twee wegen een stukje afsnijd over een weiland o.i.d. (kilometertje of wat) dat ik dan nog steeds op de weg rijd.
Of iedereen het daarmee eens is valt nog te bezien, maar zolang die boer alleen met stenen gooit vind ik het niet erg  ;D
Atic#1007,  TCN#397

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 90
Re: Bermtoerisme
« Reactie #7 Gepost op: 02-12-2004, 12:34 »
Hi,

Volgens mij hoort de berm wel bij de weg, maar ik denk dat wij iets te maken hebben met het begrip "rijbaan"... Ook de stoep hoort bij de weg, maar ook daar staat een fijne prent op...

Marko
Kijk 'ns wat vaker op http://www.markoos.nl