Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: welke rally zou ik rijden?  (gelezen 10653 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 733
Re: welke rally zou ik rijden?
« Reactie #15 Gepost op: 09-10-2014, 13:07 »
Tja, alles kan natuurlijk, maar Serres zou ik niet aanbevelen als eerste rally. Hellas is dan iets betere keuze, zeker met de nieuwe opzet waarbij je kan kiezen voor iets minder lange/moeilijke dagen. Een soort light classement.

Best wel nuttig lijkt me om eerst eens in spanje of portugal een weekendje te gaan rijden met gids en huurmotor. Dan heb je alvast wat ervaring met bergen en de harde stenige ondergrond die je tegen gaat komen.

Maarrrrr, dat is zonder info over de vraagsteller. Als je prima kan rijden en je hebt al vele (reis?) kilometers in diverse landen, dan zou ik gewoon kijken naar wat je beste uitkomt qua timing, wat je leuk lijkt qua ondergrond (tankbanen in oost europa, of duinen, etc) en of je vooral wilt afzien door lange dagen, of dat het rijden zelf vooral uitdagend moet zijn.

Dus lastig antwoord geven zo. Reacties hiervoor geven al een aardig beeld van de rally's. Je zal zelf moeten bepalen wat je aantrekt in een rally.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 184
Re: welke rally zou ik rijden?
« Reactie #16 Gepost op: 09-10-2014, 13:32 »
Tja, alles kan natuurlijk, maar Serres zou ik niet aanbevelen als eerste rally. Hellas is dan iets betere keuze, zeker met de nieuwe opzet waarbij je kan kiezen voor iets minder lange/moeilijke dagen. Een soort light classement.

Best wel nuttig lijkt me om eerst eens in spanje of portugal een weekendje te gaan rijden met gids en huurmotor. Dan heb je alvast wat ervaring met bergen en de harde stenige ondergrond die je tegen gaat komen.

Maarrrrr, dat is zonder info over de vraagsteller. Als je prima kan rijden en je hebt al vele (reis?) kilometers in diverse landen, dan zou ik gewoon kijken naar wat je beste uitkomt qua timing, wat je leuk lijkt qua ondergrond (tankbanen in oost europa, of duinen, etc) en of je vooral wilt afzien door lange dagen, of dat het rijden zelf vooral uitdagend moet zijn.

Dus lastig antwoord geven zo. Reacties hiervoor geven al een aardig beeld van de rally's. Je zal zelf moeten bepalen wat je aantrekt in een rally.

Alpen, Vogezen, Morvan, Jura, ... Een jaartje BK enduro en vele enduroritjes. Geen ervaring met zand. Competitie snelheid gedurende 5 jaar. Laatste drie jaar rij ik wat minder door een nieuwbouwwoning en Kindje (is nu 16 maand).

Voorbereiding zal deze winter en voorjaar moeten bestaan uit training op de crossbaan, veel mountainbike, beetje powertraining en een navigatiewedstrijdje/rit, liefst wel meer dan 1. Denk dan oa. aan de Baja300.

 Technisch rijden en navigatie spreken me vooral aan, maar met de XR400R moet ik natuurlijk geen extreme enduro gaan doen ;-)
Wil wel sowieso met het gewone klassement meedoen. Als 34-jarige ben en voel ik me nog te jong om voor light te kiezen haha...


Offline member

  • *****
  • Berichten: 733
Re: welke rally zou ik rijden?
« Reactie #17 Gepost op: 09-10-2014, 16:04 »
Als je de vering op orde hebt kan je serres zeker overwegen. Ik vond het geweldig mooi in ieder geval. Wat ik ervan lees wordt hellas ook iets technische/afwisselender.
Beide mooie rally's.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: welke rally zou ik rijden?
« Reactie #18 Gepost op: 10-10-2014, 00:04 »
<snip> maar met de XR400R moet ik natuurlijk geen extreme enduro gaan doen ;-)
<snip>


Tuurlijk wel:
Hellendoorn 2002:





Met een XR kan toch alles  :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: welke rally zou ik rijden?
« Reactie #19 Gepost op: 10-10-2014, 07:38 »
Alpen, Vogezen, Morvan, Jura, ... Een jaartje BK enduro en vele enduroritjes. Geen ervaring met zand. Competitie snelheid gedurende 5 jaar. Laatste drie jaar rij ik wat minder door een nieuwbouwwoning en Kindje (is nu 16 maand).

Voorbereiding zal deze winter en voorjaar moeten bestaan uit training op de crossbaan, veel mountainbike, beetje powertraining en een navigatiewedstrijdje/rit, liefst wel meer dan 1. Denk dan oa. aan de Baja300.

 Technisch rijden en navigatie spreken me vooral aan, maar met de XR400R moet ik natuurlijk geen extreme enduro gaan doen ;-)
Wil wel sowieso met het gewone klassement meedoen. Als 34-jarige ben en voel ik me nog te jong om voor light te kiezen haha...
Probeer als training ook eens en aantal dagen achter elkaar flink te sporten. Een rally dag is niet zwaar op zich, maar als er 3 achter elkaar volgen komt dat vanzelf  :D . Onthoud dat navigatie belangrijker is dan snelheid. (Oud) crossers komen je soms een paar keer per dag voorbij. Een rit als de Brabo600 of Midsummer1000 zijn ook goed als voorbereiding.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: welke rally zou ik rijden?
« Reactie #20 Gepost op: 10-10-2014, 13:19 »

Met een XR kan toch alles  :)


Zeker te weten  ;)

Gerrit :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1326
Re: welke rally zou ik rijden?
« Reactie #21 Gepost op: 10-10-2014, 17:49 »
Weinig reacties van mensen die effectief de Serres rally hebben gereden...??
Spreekt me meer aan wegens technischer/wat meer nadruk op navigatie.

Hellas rally blijkbaar al veel gereden door leden hier, goede ervaringen, niet duur maar wel "relatief" makkelijke pistes en navigatie, vorig jaar lange ritten.

Albaniƫ rally onbekend en onbemind?

De logische keuze lijkt me wel de Hellas zo lijkt me...

Of vergis ik me?  ::)
Relatief makkelijk? Dat was vorig jaar inderdaad zo. Dit jaar  was het veel zwaarder dan vorig jaar. Van de 100+ deelnemers hebben naar schatting 50  + deelnemers alles gereden. Heb ook geen enkele xr zien rijden in de hellas, maar denk wel dat het daarmee te doen is als je net zo rijdt als erwindob

Offline member

  • *****
  • Berichten: 733
Re: welke rally zou ik rijden?
« Reactie #22 Gepost op: 10-10-2014, 23:21 »
nee makkelijk zou ik hellas niet meer noemen na 2014 editie en de nog wildere plannen voor 2015.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 543
Re: welke rally zou ik rijden?
« Reactie #23 Gepost op: 12-10-2014, 10:15 »
Ha,

Je kunt meteen ver weg gaan maar eind juni komend jaar is de Rallye Breslau in Polen met 8 dagen op roadbook in het cross country klassement. Dat is een prachtige wedstrijd op de zandpaden en bosweggetjes in het grensgebied met Polen en Duitsland. Dat is bekende ondergrond, lekker lange dagen rijden zonder dat het overdreven wordt en een organisatie die het al 20 jaar doet. Dezelfde organisator toverde na regen in Bulgarije na 1 nacht een compleet aangepast roadbook uit z'n hoed, die club weet wat ze doet. Veiligheid is goed geregeld met een helicopter en satelliet tracking, offroad ambulances - start dit jaar is 28/29 juni in Duitsland bij Leipzig.

De sfeer is uitmuntend, je hebt meteen een internationaal veld voor je kiezen en kun goed in Nederland trainen omdat je praktisch ' op de hoge veluwe / op de oirschotse hei '  rijdt. Ik heb 'm zelf met de auto een paar keer gereden toen er nog geen cross country klassement was en toen was het best heftig. Voor de motoren is het nu mogelijk om ook droog te rijden en dat maakt het een unieke race voor een overzichtelijk budget. We hebben een Nederlands serviceteam bereid gevonden om mee te gaan, dus het is motor afgeven en rijden :-)

Meer info: www.rallye-breslau.com, als je meer wilt weten stuur dan vooral even een berichtje.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 857
Re: welke rally zou ik rijden?
« Reactie #24 Gepost op: 14-10-2014, 13:01 »
Ik heb inmiddels meer dan 60 rally's op mijn naam staan als journalist, van Dakar tot de kleinere amateurrally's. Kan je dus van alles vertellen. Bel gerust eens op 06 484 08 035!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 184
Re: welke rally zou ik rijden?
« Reactie #25 Gepost op: 16-10-2014, 22:12 »
Relatief makkelijk? Dat was vorig jaar inderdaad zo. Dit jaar  was het veel zwaarder dan vorig jaar. Van de 100+ deelnemers hebben naar schatting 50  + deelnemers alles gereden. Heb ook geen enkele xr zien rijden in de hellas, maar denk wel dat het daarmee te doen is als je net zo rijdt als erwindob

Hoe rijdt Erwindob dan?  ;D

Post Merge: 16-10-2014, 22:12
Ik heb inmiddels meer dan 60 rally's op mijn naam staan als journalist, van Dakar tot de kleinere amateurrally's. Kan je dus van alles vertellen. Bel gerust eens op 06 484 08 035!

Tof, daar ga ik nog op terugkomen!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: welke rally zou ik rijden?
« Reactie #26 Gepost op: 16-10-2014, 23:57 »
Tsja, bij de laatste rally (Albaniƫ) ben ik lekker gaan zwemmen in de rivier......


(altijd aan de stroomafwaartse kant lopen dan houden je wielen druk op de bodem, of beter, op de steppies blijven staan)


Verder pruts ik ook maar wat aan hoor, ik moet het hebben van de juiste kant op rijden en niet teveel stoppen of afremmen voor het navigeren. 110 op hele snelle paden vind ik (en m'n XR) hard zat.




Offline member

  • *****
  • Berichten: 1717
Re: welke rally zou ik rijden?
« Reactie #27 Gepost op: 17-10-2014, 09:42 »
Hoe rijdt Erwindob dan?  ;D



Kom eens een enduro rijden, de enige manier om echt te vergelijken. Kun je de proeftijden naast elkaar leggen  ;)
KTM 300 EXC TPI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: welke rally zou ik rijden?
« Reactie #28 Gepost op: 17-10-2014, 10:55 »
Enduro en Rally is geen vergelijk als je het mij vraagt een is zelf de weg zoeken en de andere is pijltjes na rijden  ,maar dat Erwin beide kan is wel duidelijk !!!!