Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Hoe rijd Beta 480 of KTM 500. Tis dus een ktm 500 geworden.  (gelezen 53781 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Hoe rijd Beta 480 of KTM 500. Tis dus een ktm 500 geworden.
« Reactie #720 Gepost op: 19-07-2021, 22:42 »
Heb hem er gewoon tussen gezet.
Niet dat dit veel helpt omdat hij volgeladen is hoor.
Want dat is maar een fractie.
De Dynamo moet de spanning leveren niet de condensator.
Maar het werkt.de technische kant vind ik te ingewikkeld.
Het bouwen is leuk en kost je €0,05 ct krimpkous.



Post Merge: 19-07-2021, 22:45
Begin weer langzaam op te krabbelen binnenkort maar eens stukje off road testen.
Vandaag sinds 6 weken volle dag aanwezig geweest op m.n werk.
Tis nog steeds niet over die gekke duizeligheid.
Hoop maar niet dat het blijvend is.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Hoe rijd Beta 480 of KTM 500. Tis dus een ktm 500 geworden.
« Reactie #721 Gepost op: 20-07-2021, 11:45 »
Dit is wat die condensator doet: https://nl.wikipedia.org/wiki/Afvlakking


Normaal doet de accu dat (dat is eigenlijk een heel dikke condensator).
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Hoe rijd Beta 480 of KTM 500. Tis dus een ktm 500 geworden.
« Reactie #722 Gepost op: 20-07-2021, 12:11 »
Hij trekt rimpels weg.
Dus de Botox voor je KTM :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Hoe rijd Beta 480 of KTM 500. Tis dus een ktm 500 geworden.
« Reactie #723 Gepost op: 20-07-2021, 13:44 »
Je kunt 'm er rustig tussen laten zitten als de accu goed is hoor. Bijt niet.
Maar ik vind het maar een ienemieneding voor het doel. Ik zou haast zeggen dat dit formaat alleen maar gewicht toevoegt en verder niks. Ik zou het eerder ergens rond de 22000uF/25V of meer zoeken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Hoe rijd Beta 480 of KTM 500. Tis dus een ktm 500 geworden.
« Reactie #724 Gepost op: 20-07-2021, 14:38 »
Die wilde ik eerst ook erop solderen maar deze werkt ook.
En dan vind ik het goed ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Hoe rijd Beta 480 of KTM 500. Tis dus een ktm 500 geworden.
« Reactie #725 Gepost op: 20-07-2021, 19:34 »
Ik zou toch maar eens controleren hoe stabiel die boordspanning is met enkel dat kleine condensatortje, liefste met een oscilloscoop. Capaciteit van dat frutje is laag, ESR is relatief hoog.
Automotive elektronica kan best een beetje rommel op de voeding hebben, maar langdurig teveel is garantie voor ellende.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Hoe rijd Beta 480 of KTM 500. Tis dus een ktm 500 geworden.
« Reactie #726 Gepost op: 20-07-2021, 20:00 »
Zal die eens aansluiten er staat zo n ding op de slp kmr van zoonlief.
Ik besteed het aansluiten dan ook maar meteen uit. ::)


Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Hoe rijd Beta 480 of KTM 500. Tis dus een ktm 500 geworden.
« Reactie #727 Gepost op: 24-09-2021, 12:19 »
Kom net bij Andre motors vandaan.
Schijnt dat de oudere crossers ook standaard een Condensator aan boord hebben.
€49,95 original ktm.


De reden dat ik bij Andre was.
Dat ik van mezelf vond dat ik heul slim was.
Meestal als je dat denkt moet je gaan stoppen en biertje pakken.
Dat heb ik niet gedaan. ::) ::) ::)






Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Hoe rijd Beta 480 of KTM 500. Tis dus een ktm 500 geworden.
« Reactie #728 Gepost op: 24-09-2021, 14:12 »
Moderne crossers ook. Al weet ik niet of de functie hetzelfde is: Ondersteunen van de accu/ afvlakken van pieken of om energie te geven aan de vonk. Hij hangt iig vlak bij de ontstekingsspoel. En hij is noodzakelijk om 'm te laten lopen, weet ik uit ervaring.


https://pronorthparts.co.nz/250sx-f-250xc-f-13-15-17-19-450sx-f-condensator-condensor-ktm-23/

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Hoe rijd Beta 480 of KTM 500. Tis dus een ktm 500 geworden.
« Reactie #729 Gepost op: 26-09-2021, 12:00 »
Ga er denk ik paar maken(condensators) hiero nog intresse?


Soms heel soms denk je van jezelf wat ben ik toch slim.
Dan in mijn geval moet je heel erg oppassen.
Maar omdat je zo vol van jezelf bent en je fantastische idee.
Vergeet je een beetje om eerst stevig met beide voeten op, de grond te staan en te denken is dit echt slim.

Dat ging dus donderdagavond mis.
De aansluiting van alu connector tank naar benzineslang zat los.(vervang de plastic connector door Alu als je verstandig bent.)
Dit kan je niet al tevast draaien.
Dus mijn geweldig idee was borgdraad.
Door beide moeren.
Die van de brandstof pomp en van de benzineslang.

Het werkt niet :o :)
Half uur met jerrycan op schoot gezeten.
Om klein straaltje op te vangen.
4 ltr en een halve liter op de vloer. :-[



Gelukkig was een nwe. Moer maar €7.50 en los te koop op voorraad.
Dan maar verstandige dingen aanpakken.Kleppen stellen.Shims van Suzuki DRZ,bmw X Challenge,ktm 690.Allemaal dezelfde diameter.Ik hou daarvan gewoon beetje eenheid.Heb dus bij de afgelopen 5 motoren altijd klepjes kunnen stellen.En nu bij de 500exc andere maat :-\ :confused: :'( .
Echt jammer

Post Merge: 26-09-2021, 13:56

Gister wat filmpjes gekeken kleppen stellen 500EXC.
Nergens laten die kerels zien.
Dat als je shims moet wisselen of vervangen
De axiale speling tuimelaar afgesteld moet worden
RTFM.
Doe ik natuurlijk ook pas achteraf.
Maar ben blij dat ik het gedaan heb.










Post Merge: 26-09-2021, 14:00

Wat is het geval de tuimelaaras  van de inlaatkant heeft een Dot.
Belangrijk voor interne spoeling van olie.
Waarom de uitlaatkant het niet heeft is me een raadsel.
Immers die kant wordt thermisch zwaarder belast.
Maar dat gaat m.n pet te boven en ik ben ook geen monteur.
Dus opletten.







Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Hoe rijd Beta 480 of KTM 500. Tis dus een ktm 500 geworden.
« Reactie #730 Gepost op: 28-09-2021, 21:13 »
Bedankt!
De filmpjes die ik gekeken had, zeggen inderdaad niets over het afstellen van de axiale speling van de tuimelaars.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Hoe rijd Beta 480 of KTM 500. Tis dus een ktm 500 geworden.
« Reactie #731 Gepost op: 28-09-2021, 22:17 »
nog wel even een aanvulling  :D
ik ben er nog niet helemaal uit waarom je die axiale speling moet afstellen??
Dacht dat je ze vastzette met de 2 M7 bouten maar na vastzetten van deze 2 M7 op 15NM zit er gewoon axiale speling op.
dus mijn inziens heeft het geen nut.
maar het staat niet voor niets beschreven dus ik ga het aan de monteur vragen als ik weer eens bij Andrè langskom.
je hebt ook het verhaal gelezen over de dot bij tuimelaaras ingaande kleppen?


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Hoe rijd Beta 480 of KTM 500. Tis dus een ktm 500 geworden.
« Reactie #732 Gepost op: 29-09-2021, 09:18 »
Ja, die dot had ik gezien, er zit volgens mij ook een extra olie nozzle in.
Mogelijk alleen aan inlaatkant omdat de lift hoger is en de kleppen groter. Mechanische belasting is daar groter dan aan uitlaatkant.



Ik had ze vastgezet zonder op de axiale speling te letten, en toen zat er ongeveer 0,5mm axiale speling op, dus het scheelt wel. Je kunt 'm vast ook wel helemaal zonder axiale speling monteren, al zal dat niet gauw per ongeluk gebeuren.


Na afstelling had ik ook iets minder klepspeling. Dat vind ik niet logisch, maar wel verklaarbaar  ::)


Als het van levensbelang was, zouden de filmpjes het vast ook wel melden. Maar ik controleerde vooral omdat de kleppen meer geluid maken dan ik verwachtte. Ik zal vanavond even proefdraaien, om te luisteren of dat nu minder is.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Hoe rijd Beta 480 of KTM 500. Tis dus een ktm 500 geworden.
« Reactie #733 Gepost op: 03-10-2021, 21:25 »
Heb de kleppen op 0.10 afgesteld.
Motor heeft goed z.n best gedaan op de brabo.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1563
Re: Hoe rijd Beta 480 of KTM 500. Tis dus een ktm 500 geworden.
« Reactie #734 Gepost op: 03-10-2021, 23:11 »
Vindt ie fijn  :)  zo te zien.
Staat hij nog te koop?  ::)
BMW xChallenge en een Montesa 315R