Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Vrijloop starter KTM LC4  (gelezen 1267 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Vrijloop starter KTM LC4
« Gepost op: 13-03-2018, 16:44 »
Vraagje: Ik heb de startkoppeling vervangen door het nieuwe KTM-onderdeel, maar de starter spint nog steeds door zonder dat de cilinder mee wordt genomen. Ik heb uit een oudere post van Harry gezien dat die startkoppeling moet 'omgedraaid' worden in dat geval. Klopt dit? Want dan mogen ze dat bij KTM toch even zeggen, niet?


Dus als ik de starterskrans met de klok meebeweeg, moet de krukas meegenomen worden en wanneer ik de starterkskrans tegen de klok in beweeg, loopt die vrij?


Ook als ik de dynamo een stukje met de klok meedraai en de startkoppeling tegenhoud met een schroevedraaier, en deze laatste dan loslaat, dan wordt die precies een stukje meegnomen door een soort van veerdruk.


Ik hoop dat iemand hier mee kan uitdenken wat hier precies aan de hand is.


De starter wordt ondertussen nagekeken door een revisiebedrijf om uit te sluiten dat het probleem daar zou zitten.

Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 205
Re: Vrijloop starter KTM LC4
« Reactie #1 Gepost op: 14-03-2018, 10:03 »
Dat klopt inderdaad, maar het hele ding omdraaien kan niet. Toch is het erg simpel.
Het principe bestaat uit kantelblokjes (zien er langs buiten uit als naalden uit een naaldlager), die de ene kant op de as vastgrijpen en de andere kant op vrij lopen.
Wat je moet doen is de veer eraf, blokjes eruit MAAR leg die wel allemaal in dezelfde richting, zodat je ze ook allemaal weer hetzelfde terugsteekt.
Dan alle kantelblokjes omgekeerd terug zetten ("op zijn kop" zeg maar), met een beetje vet blijven ze wel plakken. Veer er terug omheen leggen en hij werkt andersom. Als je het van te voren eens bekijkt zie je de werking wel.


Beetje slordig wel he? Dat KTM je daar niet even op wijst...  ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: Vrijloop starter KTM LC4
« Reactie #2 Gepost op: 14-03-2018, 10:57 »
Ken de constructie alleen uit de 950, maar zal niet veel anders zijn. Welk onderdeel heb je veravangen? Check ook het loopvlak van je vliegwiel, die zal ook versleten zijn. Dan werkt de truc met omdraaien van de blokjes vast even, maar kom je toch weer een keer aan de beurt ..


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: Vrijloop starter KTM LC4
« Reactie #3 Gepost op: 14-03-2018, 20:17 »
Ok, maar kan er hier iemand zeggen naar welke richting de starterskrans moet blokkeren en naar welke richting die krans moet vrijlopen?

Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Vrijloop starter KTM LC4
« Reactie #4 Gepost op: 14-03-2018, 21:28 »
Lang geleden dat ik hem vervangen heb dus niet helder meer maar draairichting staat in het werkplaatshandboek.
Je hebt hem al vervangen toch? als ie dan niet pakt dan zit ie hoogstwaarschijnlijk verkeerd om nu.
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: Vrijloop starter KTM LC4
« Reactie #5 Gepost op: 15-03-2018, 16:12 »
Ik heb net bericht gekregen van het startrevisiebedrijf dat de magneten van de starter omgekeerd waren door de vorige eigenaar. Hierdoor zou de starter de verkeerde kant hebben opgedraaid. Dus ik heb die startkoppeling waarschijnlijk voor niks vervangen.


Straks even monteren en checken!

Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Vrijloop starter KTM LC4
« Reactie #6 Gepost op: 15-03-2018, 19:37 »
De magneten? heb de starmotor een paar x uit elkaar gehad maar nooit losse magneten in mn hand gehad.
Maar hoop dat ie t zo doet!
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: Vrijloop starter KTM LC4
« Reactie #7 Gepost op: 15-03-2018, 19:49 »
De starter werkt nu zoals hij bedoelt is te werken: Perfect! De startkoppeling doet het dus ook perfect en KTM heeft het onderdeel dus geleverd 'in de juiste montagevolgorde'. ;-) Dit weekend gaat het kleine tankje erop en de gekuiste dellorto en dan hoop ik de diepe roffel van het beest te horen!

Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Vrijloop starter KTM LC4
« Reactie #8 Gepost op: 15-03-2018, 23:45 »
 8) Hoop dat ie doet en blijft doen! ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl