Ik denk dat het begrip dual-sport niet overal hetzelfde betekent.
Wat ik ervan begrepen heb, in Europa heb je:
- Cross motoren (zonder kenteken): KTM SX reeks
- Enduro (iets andere versnellingsbak verhoudingen, kenteken maar nog steeds superlicht, Euro 4): KTM EXC reeks, CRF450RX
- Dual sport (wat zwaarder, langere onderhouds intervallen, ook geschikt voor langere afstanden): KTM 690 bijvoorbeeld, DR650, TTR, rally fietsen?
- Allroad (vaak maar niet altijd meerdere cylinders, prima om mee te rijzen): (Super) Tenere, Africa Twin, etc
In de VS zien ze het anders.
- MX: motorcross uiteraard
- Enduro: bestaat in de praktijk eigenlijk niet. Enduro cross wellicht? Geen kenteken iig. Maar wel recreatief gebruik op OHV parken. Dit zie je heel veel hier! Vette aanhanger, vol met motoren en het hele weekend kamperen op het OHV park
- Dual sport: enduro op kenteken. Beta, KTM en Husky voornamelijk. De overige merken zijn nauwelijks of niet op kenteken te krijgen. Dit is de categorie die je overal in de woestijn gebruikt (binnen en buiten OHV parken. Dikke tank erop en gaan!
- Allroad. De rest dus... Ook de KTM 690, XR650R etc
Over het begrip dual sport zijn op Advrider en de diverse FB groepen al verhitte discussies gevoerd. Ik heb me er weleens in gemengd (had ik niet moeten doen lol) en je komt er echt niet uit.
Doe wat je wilt zou ik zeggen!