member: thanks voor de tip !
member: je bent welkom om 'm bij mij even te komen bekijken !
Post Merge: 26-05-2020, 18:15
Je kunt er toch gewoon een SAE dingetje aan solderen. Dat is een stuk compacter?
In de kabel zit een spanningsomvormer. Het gaat van de 12V van de accu naar iets anders.
Deze voeding, ter grootte van een half pakje sigaretten, zit vrij dicht bij de kant van de kabel die naar je accu gaat.
Aan de andere kant zit een piepklein blokje met contactpennetjes dat je in de mount vastschroeft.
Als je nu een oplossing wil waarbij je de mount en voeding over kan zetten van de ene op de andere motor (sommige mensen hebben er meerdere
) dan moet je eigenlijk je kabel aan beide kanten aanpassen: het stuk kabel tussen het contactblokje in de mount en de 'voeding' flink inkorten. En 'na' de voeding een makkelijk loskoppelbare stekkerverbinding maken met een stuk kabel daar weer aan dat naar je accu gaat.
TomTom heeft het wat dat betreft veel eleganter opgelost: daar zet je de mount makkelijk van motor tot motor over en gaat er gewoon 12V in (in die mount in ieder geval). Je hebt dus één (kostbare) mount nodig en per motor alleen nog een relatief goedkoop kabeltje met stekker.
Dat was voor mij, met 3 motoren waar ik navigatie op wilde hebben, een prima oplossing.
(Behalve dan dat je met een TT niet fatsoenlijk tracks kan rijden dus ik had op mijn Transalp nog een tweede mount voor mijn Zumo 660).
Als je niet zelf gaat 'knippen en plakken' aan wat je van Garmin als accessoires bij je XT kan kopen heb je dus per motor een mount van 20 euro en een voedingskabel van 40 euro nodig. Ik heb het nog niet over m'n hart verkregen om mijn XT voedingskabel te gaan verbouwen maar misschien doe ik dat alsnog. Ik vind 60 euro per motor schofterig veel geld en Garmin had dat best wat eleganter kunnen doen (zoals TT bijvoorbeeld).