Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Paklijsten en tips  (gelezen 12963 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Paklijsten en tips
« Gepost op: 15-02-2006, 12:56 »
Hier de paklijsten en tips van een aantal van onze reizende forum-vrienden:


http://www.jeroenopmotorreis.nl/demiddelen/debagage/debagage.html

http://www.motorbikes2africa.nl/voorbereiding/paklijst.htm


Met dank :) Nog iemand een paklijst in de aanbieding ;)
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Paklijsten en tips
« Reactie #1 Gepost op: 15-02-2006, 13:57 »
Ik kom een dezer dagen op de lijn met een paklijst voor de "echte minima" ofwel die van Erik Vegt en mij.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4267
Re: Paklijsten en tips
« Reactie #2 Gepost op: 15-02-2006, 14:16 »
Lijk me niet slim om de motorbikes2africa paklijst aan te houden  ::) lijkt me dat je dan een aanhanger mee mag nemen :)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Paklijsten en tips
« Reactie #3 Gepost op: 15-02-2006, 14:42 »
Lijk me niet slim om de motorbikes2africa paklijst aan te houden  ::) lijkt me dat je dan een aanhanger mee mag nemen :)

Och, maar 15 kilo terug gestuurd onderweg   :D
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Yammie's XT500, XT600Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 259
Re: Paklijsten en tips
« Reactie #4 Gepost op: 15-02-2006, 19:14 »
Ik kon het niet laten en heb een paklijstje gemaakt voor een motorreis door Marokko. Gebaseerd op wat ik zelf bij me had op verschillende reizen door Marokko en verder Afrika in. (Een paar dingen die je moet weten: ik heb geen lenzen, draag geen bril, rij gezapig off-road (meestal op een XT500 en met een gewone intergraalhelm), hou van relatief weinig meensjouwen (al zal Gert het daar niet mee eens zijn ;D ) en ik ben een man:-) En toen ik toch aan het typen was heb ik onderaan ook nog maar wat tips en trucks toegevoegd.

Kamperen:
Warme slaapzak
Lakenzak
Goed isolerend matje
Kleine tent (zie tips)
Benzinebrander (of gasbrander) (zie tips)
Pannetje om in te koken
Bakpannetje (deksel van kookpannetje) en gelijk te gebruiken als bord
Mok
Vork en lepel (en evt. mes als je geen zakmes oid bij je hebt)
Hoofdlampje of zaklampje
Een paar gedroogde maaltijden (zie tips)
Een hoop Sultana’s of andere tussendoortjes
Een rol plasticzakjes (zie tips)
aansteker
zelf schuimend schuursponsje

Kleren speciaal voor op de motor
(gebaseerd op toeristisch off-road rijden)
laarzen
motorbroek/crossbroek
motorjas
Helm
Evt. crossbril
Zonnebril
Handschoenen (dikke en dunne)
Evt. een winddichte (regenjas) als je alleen maar een dunne motor/crossjas hebt.
Crossharnas?
Sjaal/das/kol
Camelback

Kleren rest
Badslippers
Gewone gympen of schoenen (alleen nodig als je denk flinke afstanden te gaan wandelen in de stad of zo. Zie ook bij Tips)
1 lange broek en 1 korte broek (of liefst een combinatie)
2 T-tshirts (evt. 1 met lange mouwen)
1 of 2 sets thermo ondergoed
5 onderbroeken
4 paar sokken (minstens 1 paar hele warme)
1 warme (fleece) trui of jas
1 pet of hoed en muts (tegen de zon en kou)

Verzorging
Handdoekje (zelfdrogende ‘zeem’ van buitensportzaak neemt erg weinig ruimte in)
Shampoo/doucheschuim (flinke bus, ook bruikbaar als glijmiddel bij bandenplakken)
Scheermes (schuim heeft altijd iemand anders wel bij zich:-)
Kam (inderdaad, heb ik al een paar jaar niet meer nodig gehad)
Deodorant
Tandenborstel
Tandpasta
Zonnebrand
Aftersun
Oogdruppels
Oordopjes
WC papier
Desinfecterende zooi om je handen te wassen (naam ???)
lippenspul (labello oid)

Algemeen
Zakmes (multifunctioneel met pincet, schaartje, vijltje, blikopener)
Ruimte reserveren om eten mee te kunnen nemen
Minstens drie liter water op een (valpartij)veilige plek vastgemaakt.
Verbandtrommeltje (zie apart topic op het forum)
Giro/bankpasje
Credit kaart
Paspoort (zes maanden geldig)
Internationaal rijbewijs (bij ANWB, niet verplicht)
Groene kaart geldig voor Marokko
Kentekenbewijs
Kopieën van al je belangrijke papieren
telefoon (met lader)

Gereedschap
Wordt/is een apart draadje op dit forum.

Hoe neem je dat mee?
Als je echt minimaal spullen bij je hebt moet het in een middengrote kanotas achterop je bagagerek passen. Evt. je tent en slaapzak er los bovenop. Met een tanktas voor fototoestel, kaarten, lunchpakket enz.
Zijtassen (bv. Ortlieb) geven een iets betere gewichtsverdeling, maar in combinatie met kanotas nodigen ze uit tot te veel meenemen en je zal er vaak een soort rek voor moeten maken om ze bij je uitlaat weg te houden.
Zijkoffers zijn af te raden (mijn persoonlijke mening, niet boos worden), omdat die erg snel beschadigen, relatief zwaar zijn en je er heel vervelend klem onder kan komen te zitten: je zal niet de eerste zijn die zo zijn enkel breekt. Een topkoffer om spullen relatief veilig en waterdicht op te bergen heeft minder kans op beschadigen bij valpartijen dan zijkoffers.
Maak spullen vast met stevige spanbanden, niet met een elastische spin oid. Een elastisch netje eroverheen om wat losse spullen (een trui of wat eten) vast te houden is handig, maar controleer regelmatig of je niks bent verloren. Spanbanden met ratels (die je gebruikt om vracht op een vrachtauto vast te sjorren) zijn een beetje overkill en zonde van geknakte tentstokken of scheefgetrokken achterframe.

Algemeen tips:
Pannetjes beter van roestvrijstaal dan aluminium. Aluminium geeft namelijk heel erg af als het gaat rammelen.
Als je toch al een (fleece)jas meeneemt voor als het wat kouder is, laat dan de evt. voering van motorjas thuis en gebruik die fleece daarvoor.
Camelback is handig, maar als regelmatig stopt om wat te drinken is het niet noodzakelijk. Regelmatig stoppen om ff te rusten is zoiezo niet onverstandig en zo zie je ook nog eens wat, heb je tijd voor een fotootje en pafke.
Schoenen nemen veel ruimte in. Handiger is om (Teva-achtige) slippers meet te nemen, die je zowel kan gebruiken om een keer mee door de stad te wandelen als om te douchen. En, jawel, ook in het vliegtuig zijn lekkere luchtige slippers niet verkeerd.
Echte die-hards lopen alleen in hun motorbroek en nemen geen extra langebroek mee.
Kleren verkopen ze overal en zijn ook leuke souvenirs
Koepeltentjes die zonder haringen blijven staan zijn heel practisch op harde bodem en snel op te zetten. En je hoeft maar weinig zware haringen mee te sjouwen.
Benzinebranders zijn makkelijk omdat je altijd benzine bij je hebt. Prikgasflesjes zijn niet veel voorkomend in Marokko, gasflesjes met schroefdraad wel, maar die zijn erg zwaar.
Stof komt overal. Zelfs een waterdichte koffer is niet stofdicht. Spullen die daar niet tegen kunnen (fototoestel, telefoon etc) kun je beste in een plasticzak opbergen.
Flessen-water in Marokko zit in vrij slappe plasticflessen, zorg er voor dat je zelf een stevigere container/veldfles hebt. En een fles onder een bagagenetje verlies je gegarandeerd.
Zout, pepe, bakolie, afwasmiddel en zo nemen we wel mee in de auto’s.
Vloeistoffen (shampoo, lenzenvloeistof) in een stevige bus met betrouwbare dop. Hoe ranziger de inhoud hoe groter de kans dat de verpakking openbarst, verpak zulke dingen dus ook altijd in een plastic zak.
Als je gedroogde maaltijden meeneemt hoeft dat niet meteen de dure expeditie maaltijden uit de Bever shop te zijn. AH’s Spagettria of Struik of zo voldoen prima, maar ook hier geldt: verpak ze in plasticzakken: een opengebarste struikmaaltijd geeft een enorme rotzooi.
Neem voldoende fotorolletjes mee. Ze zijn wel te koop in Marokko, maar niet veel en/of betrouwbaar langs onze route.
Neem voldoende geheugenkaartjes voor je fototoestel mee. Er gaat wel een laptop mee, maar die is erg snel vol als 20 man daar foto’s op gaan dumpen.
In het noorden van Marokko kan het behoorlijk regenen en koud zijn. Zorg dat je motoruitrusting daarop aangepast is. Ook op de hoogvlaktes kan het koud en winderig zijn.
In het zuiden kan (zal)  het bloedheet zijn. Hou er dus bij het beladen van je motor rekeningmee dat die extra kleding die je in het noorden nodig had, ook ergens opgeborgen kan worden.
Tanken, overnachtingen en boodschappen zal, zeker in de afgelegen gebieden contant moeten worden betaald. Je creditkaart is daar niet echt nuttig
In de grotere plaatsen zijn pinautomaten. Mocht je onverhoopt zonder geld zitten: Euro’s worden vrijwel overal geaccepteerd, alleen niet tegen de meest gunstige koers.

Dit verhaal is vrij snel in elkaar gedraaid en dus misschien niet kompleet en wordt eventueel verder aangevuld/aangepast als er reacties komen :-)

Peter
"I love to travel, but hate to arrive"  (Albert Einstein)
http://www.peterenhanneke.nl
http://abbekerk.wordpress.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Paklijsten en tips
« Reactie #5 Gepost op: 16-02-2006, 13:57 »
Hoi Peter,

Ik wil een tent meenemen met een binnentent van muskietengaas. Lekker licht en luchtig. Maar dat muskietengaas in natuurlijk niet helemaal stofdicht (de buitentent uiteraard wel en sluit tot op de grond aan ;)).

Is dit een goede keuze? Hoe erg kan het in Marokko zijn met stof/zand bij (wild)kamperen en zelfs zandstormen :-\ Kan ik komplete zandduinen in mijn binnentent verwachten bij slecht weer ::)

Maarten
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • Yammie's XT500, XT600Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 259
Re: Paklijsten en tips
« Reactie #6 Gepost op: 16-02-2006, 14:45 »
Daarom staan er ook oordopjes en oogdruppels op mijn paklijst en kun je natuurlijk ook 's nachts je helm met bril ophouden. ;D
Maar zonder gekheid: de kans op een echte zandstorm is klein en dan helpt een gewone tent ook niet tegen stof en zand. Lekker luchtig is meestal wel een voordeel al zal het rond de tijd dat wij er zijn snachts meestal niet extreem warm zijn.
Wat wel praktisch is is als je binnentent ook zonder buitentent opgezet kan (als het warm is) en je buitentent goed wind en behoorlijk waterdicht is (als het koud, winderig of nat is).

Daarnaast is een tent die bij normaal weer ook zonder (of met weinig) haringen blijft staan erg handig omdat er vaak nogal rotsachtige bodem is.

Peter
"I love to travel, but hate to arrive"  (Albert Einstein)
http://www.peterenhanneke.nl
http://abbekerk.wordpress.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: Paklijsten en tips
« Reactie #7 Gepost op: 18-02-2006, 21:24 »
Lipbalsem (labello of zo) niet vergeten. Vorig jaar gekocht op aanraden, toch vergeten mee te nemen. Ik zag vooraf het nut er niet van in. Dacht nog ben toch geen mietje, ga mijn lippen niet stiften. Was uiteindelijk toch erg pijnlijk, vooral het lachen. Auw!

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Paklijsten en tips
« Reactie #8 Gepost op: 19-02-2006, 11:17 »
Neem dan een potje vaseline mee, kun je ook voor andere dingen gebruiken (nee, deze keer is het serieus bedoeld...)
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Paklijsten en tips
« Reactie #9 Gepost op: 19-02-2006, 11:26 »
Neem dan een potje vaseline mee, kun je ook voor andere dingen gebruiken (nee, deze keer is het serieus bedoeld...)

Zoals een  nieuw laagje langs je luchtfilter om eventuele "stoflekken" tegen te gaan.

Gisteren Patrick (Xtravels) en Johan gesproken. Johan zou een lijstje van Patrick krijgen, ik heb gevraagd of Patrick hem hier wil mailen, hebben meer mensen er iets aan.

Het belangrijkste wat je niet moet vergeten is volgens Patrick antidiaree-middeltjes........ Schijnt je vakantie te kunnen redden ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Paklijsten en tips
« Reactie #10 Gepost op: 19-02-2006, 21:17 »
Gisteren Patrick (Xtravels) en Johan gesproken. Johan zou een lijstje van Patrick krijgen, ik heb gevraagd of Patrick hem hier wil mailen, hebben meer mensen er iets aan.

Yep, dat zei Patrick vandaag ook tegen mij. Zijn stand was overspoeld door AllroadManiacs Marokko gangers ;)

Ben benieuwd naar zijn lijst :o

Het belangrijkste wat je niet moet vergeten is volgens Patrick antidiaree-middeltjes........ Schijnt je vakantie te kunnen redden ::)

Geen rauwe eieren dan maar :-X 8)
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 145
Re: Paklijsten en tips
« Reactie #11 Gepost op: 19-02-2006, 21:41 »
Gisteren Patrick (Xtravels) en Johan gesproken. Johan zou een lijstje van Patrick krijgen, ik heb gevraagd of Patrick hem hier wil mailen, hebben meer mensen er iets aan.

Het belangrijkste wat je niet moet vergeten is volgens Patrick antidiaree-middeltjes........ Schijnt je vakantie te kunnen redden ::)

Ik heb Patrick nog even een mailtje gestuurd, kan die het ook niet vergeten :)

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 8
Re: Paklijsten en tips
« Reactie #12 Gepost op: 20-02-2006, 16:00 »
Eeeh ik wil nu niet door het leven gaan als Patrick die zei dat......
Ik heb een handout en paklijst op mijn site gezet om te downloaden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2397
Re: Paklijsten en tips
« Reactie #13 Gepost op: 20-02-2006, 16:13 »
Zeg Patrick
die naam heb je toch al
greetz ;D

Offline member

  • Yammie's XT500, XT600Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 259
Re: Paklijsten en tips
« Reactie #14 Gepost op: 20-02-2006, 19:40 »
Ach, het is dan ook weer goed voor mijn zelfvertrouwen dat mijn lijstje niet erg veel afwijkt.
Al heb ik er wel een onderbroek meer op staan  :D

"I love to travel, but hate to arrive"  (Albert Einstein)
http://www.peterenhanneke.nl
http://abbekerk.wordpress.com