Ik kon het niet laten en heb een paklijstje gemaakt voor een motorreis door Marokko. Gebaseerd op wat ik zelf bij me had op verschillende reizen door Marokko en verder Afrika in. (Een paar dingen die je moet weten: ik heb geen lenzen, draag geen bril, rij gezapig off-road (meestal op een XT500 en met een gewone intergraalhelm), hou van relatief weinig meensjouwen (al zal Gert het daar niet mee eens zijn
) en ik ben een man:-) En toen ik toch aan het typen was heb ik onderaan ook nog maar wat tips en trucks toegevoegd.
Kamperen:Warme slaapzak
Lakenzak
Goed isolerend matje
Kleine tent (zie tips)
Benzinebrander (of gasbrander) (zie tips)
Pannetje om in te koken
Bakpannetje (deksel van kookpannetje) en gelijk te gebruiken als bord
Mok
Vork en lepel (en evt. mes als je geen zakmes oid bij je hebt)
Hoofdlampje of zaklampje
Een paar gedroogde maaltijden (zie tips)
Een hoop Sultana’s of andere tussendoortjes
Een rol plasticzakjes (zie tips)
aansteker
zelf schuimend schuursponsje
Kleren speciaal voor op de motor(gebaseerd op toeristisch off-road rijden)
laarzen
motorbroek/crossbroek
motorjas
Helm
Evt. crossbril
Zonnebril
Handschoenen (dikke en dunne)
Evt. een winddichte (regenjas) als je alleen maar een dunne motor/crossjas hebt.
Crossharnas?
Sjaal/das/kol
Camelback
Kleren restBadslippers
Gewone gympen of schoenen (alleen nodig als je denk flinke afstanden te gaan wandelen in de stad of zo. Zie ook bij Tips)
1 lange broek en 1 korte broek (of liefst een combinatie)
2 T-tshirts (evt. 1 met lange mouwen)
1 of 2 sets thermo ondergoed
5 onderbroeken
4 paar sokken (minstens 1 paar hele warme)
1 warme (fleece) trui of jas
1 pet of hoed en muts (tegen de zon en kou)
VerzorgingHanddoekje (zelfdrogende ‘zeem’ van buitensportzaak neemt erg weinig ruimte in)
Shampoo/doucheschuim (flinke bus, ook bruikbaar als glijmiddel bij bandenplakken)
Scheermes (schuim heeft altijd iemand anders wel bij zich:-)
Kam (inderdaad, heb ik al een paar jaar niet meer nodig gehad)
Deodorant
Tandenborstel
Tandpasta
Zonnebrand
Aftersun
Oogdruppels
Oordopjes
WC papier
Desinfecterende zooi om je handen te wassen (naam
)
lippenspul (labello oid)
AlgemeenZakmes (multifunctioneel met pincet, schaartje, vijltje, blikopener)
Ruimte reserveren om eten mee te kunnen nemen
Minstens drie liter water op een (valpartij)veilige plek vastgemaakt.
Verbandtrommeltje (zie apart topic op het forum)
Giro/bankpasje
Credit kaart
Paspoort (zes maanden geldig)
Internationaal rijbewijs (bij ANWB, niet verplicht)
Groene kaart geldig voor Marokko
Kentekenbewijs
Kopieën van al je belangrijke papieren
telefoon (met lader)
GereedschapWordt/is een apart draadje op dit forum.
Hoe neem je dat mee?Als je echt minimaal spullen bij je hebt moet het in een middengrote kanotas achterop je bagagerek passen. Evt. je tent en slaapzak er los bovenop. Met een tanktas voor fototoestel, kaarten, lunchpakket enz.
Zijtassen (bv. Ortlieb) geven een iets betere gewichtsverdeling, maar in combinatie met kanotas nodigen ze uit tot te veel meenemen en je zal er vaak een soort rek voor moeten maken om ze bij je uitlaat weg te houden.
Zijkoffers zijn af te raden (mijn persoonlijke mening, niet boos worden), omdat die erg snel beschadigen, relatief zwaar zijn en je er heel vervelend klem onder kan komen te zitten: je zal niet de eerste zijn die zo zijn enkel breekt. Een topkoffer om spullen relatief veilig en waterdicht op te bergen heeft minder kans op beschadigen bij valpartijen dan zijkoffers.
Maak spullen vast met stevige spanbanden, niet met een elastische spin oid. Een elastisch netje eroverheen om wat losse spullen (een trui of wat eten) vast te houden is handig, maar controleer regelmatig of je niks bent verloren. Spanbanden met ratels (die je gebruikt om vracht op een vrachtauto vast te sjorren) zijn een beetje overkill en zonde van geknakte tentstokken of scheefgetrokken achterframe.
Algemeen tips:Pannetjes beter van roestvrijstaal dan aluminium. Aluminium geeft namelijk heel erg af als het gaat rammelen.
Als je toch al een (fleece)jas meeneemt voor als het wat kouder is, laat dan de evt. voering van motorjas thuis en gebruik die fleece daarvoor.
Camelback is handig, maar als regelmatig stopt om wat te drinken is het niet noodzakelijk. Regelmatig stoppen om ff te rusten is zoiezo niet onverstandig en zo zie je ook nog eens wat, heb je tijd voor een fotootje en pafke.
Schoenen nemen veel ruimte in. Handiger is om (Teva-achtige) slippers meet te nemen, die je zowel kan gebruiken om een keer mee door de stad te wandelen als om te douchen. En, jawel, ook in het vliegtuig zijn lekkere luchtige slippers niet verkeerd.
Echte die-hards lopen alleen in hun motorbroek en nemen geen extra langebroek mee.
Kleren verkopen ze overal en zijn ook leuke souvenirs
Koepeltentjes die zonder haringen blijven staan zijn heel practisch op harde bodem en snel op te zetten. En je hoeft maar weinig zware haringen mee te sjouwen.
Benzinebranders zijn makkelijk omdat je altijd benzine bij je hebt. Prikgasflesjes zijn niet veel voorkomend in Marokko, gasflesjes met schroefdraad wel, maar die zijn erg zwaar.
Stof komt overal. Zelfs een waterdichte koffer is niet stofdicht. Spullen die daar niet tegen kunnen (fototoestel, telefoon etc) kun je beste in een plasticzak opbergen.
Flessen-water in Marokko zit in vrij slappe plasticflessen, zorg er voor dat je zelf een stevigere container/veldfles hebt. En een fles onder een bagagenetje verlies je gegarandeerd.
Zout, pepe, bakolie, afwasmiddel en zo nemen we wel mee in de auto’s.
Vloeistoffen (shampoo, lenzenvloeistof) in een stevige bus met betrouwbare dop. Hoe ranziger de inhoud hoe groter de kans dat de verpakking openbarst, verpak zulke dingen dus ook altijd in een plastic zak.
Als je gedroogde maaltijden meeneemt hoeft dat niet meteen de dure expeditie maaltijden uit de Bever shop te zijn. AH’s Spagettria of Struik of zo voldoen prima, maar ook hier geldt: verpak ze in plasticzakken: een opengebarste struikmaaltijd geeft een enorme rotzooi.
Neem voldoende fotorolletjes mee. Ze zijn wel te koop in Marokko, maar niet veel en/of betrouwbaar langs onze route.
Neem voldoende geheugenkaartjes voor je fototoestel mee. Er gaat wel een laptop mee, maar die is erg snel vol als 20 man daar foto’s op gaan dumpen.
In het noorden van Marokko kan het behoorlijk regenen en koud zijn. Zorg dat je motoruitrusting daarop aangepast is. Ook op de hoogvlaktes kan het koud en winderig zijn.
In het zuiden kan (zal) het bloedheet zijn. Hou er dus bij het beladen van je motor rekeningmee dat die extra kleding die je in het noorden nodig had, ook ergens opgeborgen kan worden.
Tanken, overnachtingen en boodschappen zal, zeker in de afgelegen gebieden contant moeten worden betaald. Je creditkaart is daar niet echt nuttig
In de grotere plaatsen zijn pinautomaten. Mocht je onverhoopt zonder geld zitten: Euro’s worden vrijwel overal geaccepteerd, alleen niet tegen de meest gunstige koers.
Dit verhaal is vrij snel in elkaar gedraaid en dus misschien niet kompleet en wordt eventueel verder aangevuld/aangepast als er reacties komen :-)
Peter