Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: advies voor een budget offroad  (gelezen 6671 keer)

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
advies voor een budget offroad
« Gepost op: 15-09-2014, 23:01 »
Mijn Alp is niet ideaal en omdat het mijn enige brommer is vind ik het ook een beetje link worden. Ik wil namelijk niet ineens zonder motor komen te zitten.

Anyway ik hoop dat ik binnenkort mijn Alfa verkoop en hoop dat ik dan tussen de 600 en 800 euro heb.

Ik geloof dat ik dan een redelijke TT350 of een goedgebruikte TT 600, XR 600, XL 500 kan kopen bouwjaren van 82-91 ofzo. Wat zou nu de ideale beginners budget enduro zijn waar ik in geval van nood ook een reisje op kan maken. Het normale reisje voor mij en mijn vrienden is max 300, heel soms 500 km op een dag snelweg en B wegen met volle kampeer bepakking.

Ga ik dus heel hard huilen op de snelweg met een TT350? Of is het te doen?

Zit er veel verschil tussen een XL en een XR?

Wat zouden jullie liever hebben voor offroad TT of XR?

Alvast bedankt   
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: advies voor een budget offroad
« Reactie #1 Gepost op: 15-09-2014, 23:20 »
Met zon budget is het een beetje kijken waar je tegenaan loopt. Tuurlijk kan je met een tt350 op de snelweg, of ik het er bewust voor zou kiezen? Nee absoluut niet.

Een alp en een xr250/400 lijkt me een mooie combi, heb je de alp voor reizen en op de weg, een xr voor in het terrein. Hangt wel beetje van je eigen wensen en gewicht etc af natuurlijk)
ARM facebook HIER

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: advies voor een budget offroad
« Reactie #2 Gepost op: 15-09-2014, 23:26 »
Met zon budget is het een beetje kijken waar je tegenaan loopt. Tuurlijk kan je met een tt350 op de snelweg, of ik het er bewust voor zou kiezen? Nee absoluut niet.

Een alp en een xr250/400 lijkt me een mooie combi, heb je de alp voor reizen en op de weg, een xr voor in het terrein. Hangt wel beetje van je eigen wensen en gewicht etc af natuurlijk)

Ik weeg iets van 75 kilo en op vakantie rijden we 100 a 110 dus tja. Ik wil er de MS mee gaan (uit)rijden, zwaarder wordt het niet. Idd Alp voor de weg en reizen maar wanneer ik iets anders heb gaat de Alp uitelkaar en wanneer hij niet klaar is moet ik op die ander op vakantie.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • Honda Africa Twin, Honda dominator, KTM lc8 950 adventure, 990 adventure, L300 4x4, lc4 690
  • *****
  • Berichten: 489
Re: advies voor een budget offroad
« Reactie #3 Gepost op: 15-09-2014, 23:53 »

Vind je alp in offroad jas nog steeds top.
Idee, Honda dominator, blijf je merktrouw en er zijn onderdelen uitwisselbaar.
Heb ik veel lol aan gehad,
Groet Marc

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: advies voor een budget offroad
« Reactie #4 Gepost op: 16-09-2014, 00:05 »
Vind je alp in offroad jas nog steeds top.
Idee, Honda dominator, blijf je merktrouw en er zijn onderdelen uitwisselbaar.
Heb ik veel lol aan gehad,

De domi heeft ook weer plastictroep en zijn vaak wat duurder. Merktrouw? Ik heb alle japanse merken nu wel gehad en het maakt mij niet zoveel uit. Ik geloof wel meer in Yamaha voor offroadgebruik en een DR350/400 spreekt mij weer om andere redenen aan maar een Domi lijkt mij weer een allroad en die heb ik al. Wie weet heb ik het fout, vandaar het topic.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • Yamaha XT 660 Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 1531
Re: advies voor een budget offroad
« Reactie #5 Gepost op: 16-09-2014, 06:31 »
Lennard,

zoals ik je vraag lees zoek je een fiets erbij.
Ding moet betrouwbaar zijn en leuk om te spelen, maar stabiel genoeg om nog eens mee op vakantie te gaan ?

De grap van veel allroads is dat ze eigenlijk net niks zijn. Een enduro kun je niet mee naar Italie op de snelweg en een TransAlp kun je niet mee offroad rijden. Natuurlijk gebeurd dat wel, maar in de basis bedoel ik.

Als jij een ééncylinder zoekt van grofweg 300-500 cc dan zijn er maar 2 (voor zover ik weet) die beide een beetje kan en dat is een DRZ (400 cc 1 cylinder, waardeloos op de snelweg) of een KLE (500cc 2 cylinder en redelijk op de snelweg en nog enogzins leuk offroad, maar zeker geen crossbrommer zoals een DRZ).

Jouw probleem is het budget. Een XT 660 Z zou bijvoorbeeld een prachtfiets zijn of een 690 Enduro (R).

Jij bent wel redelijk handig volgens mij, maar ik zou zelf langer sparen voor een duurdere fiets in de hoop minder "gedoe" ermee te hebben.

Wat ik wel weet van die oude XL en XLR Honda's is dat ze vaak op deze leeftijd niet goed meer zijn. Dan moet je wel kunnen ontdekken voor je ze koopt. Ik heb vorig jaar intensief gezocht en toen kwam ik steeds lekkende exemplaren tegen met problemen voor 800-1000 en geheel gereviseerde dingen voor 2.000.

Het blijft een gok, maar ik zou persoonlijk dan ook voor een Yamaha gaan. Die zijn bulletproof en op internet s genoeg te vinden aan onderdelen, en ervaringen van gebruikers.

Als ik heel eerlijk ben zie ik jou eerder op een XT 500 met een "sjekkie in je bek" dan op een TTR. Maar volgens mij zijn daarvan niet zoveel onderdelen meer waardoor de koop laag is, maar het bijhouden een drama...
Martin Hammega | Anderz makelaar Groningen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3420
Re: advies voor een budget offroad
« Reactie #6 Gepost op: 16-09-2014, 08:07 »
Van een XT500 zijn nog een hele hoop onderdelen te krijgen, muv originele tanks, spatborden ed. Maar alle slijtdelen, incl voor het blok, zijn te koop, en ook heel veel replica. TTR idem dito.

Als de moeilijkheidsgraad zo MS1000 wordt, en ook veel straatkilometers, dan zou ik een XT350/600 of DR350 zoeken. Goede TT350's/XR400's voor 800 euro zijn er haast niet, maar DR/XT350 wat sneller.
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: advies voor een budget offroad
« Reactie #7 Gepost op: 16-09-2014, 09:30 »
XT500 zijn ook knettertje duur in verhouding. (gemiddeld zo rond de 2000? en exemplaren van veel meer). Dingen worden ook weer duurder volgens mij.
ARM facebook HIER

Offline member

  • Zet maar gauw je helm weer op!
  • *****
  • Berichten: 706
Re: advies voor een budget offroad
« Reactie #8 Gepost op: 16-09-2014, 10:13 »
Staat volgens mij een leuke geupgrade tt350 op MP. Gaan!
As je maar niet falt!

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: advies voor een budget offroad
« Reactie #9 Gepost op: 16-09-2014, 11:12 »
Kijk allemaal goeie tips. Misschien goed om te weten dat ik ooit een Suzuki SP370 (voorloper van de DR) en een DR400 heb gehad, beide twinshock 1 pitters. Toen vond ik snelweg op die dingen niet zo erg maar misschien zweefde ik toen ook boven de motor van geluk dat ik op een motor zat. Met de jaren is dat iets verzwakt, dat gevoel. Het is ook niet de bedoeling veel snelweg te pakken maar de rit naar het zuiden wil ik wel een beetje redelijk kunnen doen.

Martin, je hebt gelijk wat betreft de XT, dat zou idd passen maar ik wil eigenlijk iets moderners ivm met de veerring maar oud genoeg om nog redelijk aan te kunnen sleutelen. Luchtgekoelde eenpitter en mogelijkheid voor 12volt aansluiting ivm de telefoon.

De 350cc 's zijn in ieder geval door dit topic wat hoger op de lijst gekomen 
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • Zet maar gauw je helm weer op!
  • *****
  • Berichten: 706
Re: advies voor een budget offroad
« Reactie #10 Gepost op: 16-09-2014, 12:29 »
XT600? Snelweg, offroad, alles kan. Enduro? Nee, geen hardcore enduro. Maar je komt wel overal. Voor weinig. Zelfs aan te duwen met de rechterduim!
As je maar niet falt!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 696
Re: advies voor een budget offroad
« Reactie #11 Gepost op: 16-09-2014, 14:01 »
TT en XR zijn volgens mij redelijk "hetzelfde", als in het zijn beide echte enduro's.

XT's en XLén zijn iets meer weg gericht: krijg je dus wel knippers etc en meestal wat minder veerweg.

Aangezien je al een wegmotor hebt zou ik het zelf in de TT of XR hoek zoeken..

Maar ja een enduro zal nooitheel comfortable zijn op de snelweg denk ik, heb het wel eens gedaan maar echt blij werd ik er niet van...

Just my 2 cts..

Leo Steppel in Vaassen heeft meestal ook een aantal goeiekope enduro's staan:

http://www.offroadcentrum.nl/producten/lowbudget-offroadmotoren-crossmotoren
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. (Albert Einstein)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: advies voor een budget offroad
« Reactie #12 Gepost op: 16-09-2014, 15:47 »
Hey Lennert,


De juiste/beste opties zijn misschien al gegeven. Maar was wat aan het kloten op marktplaats en kwam een wildcard tegen.  ;)


http://www.marktplaats.nl/a/motoren/motoren-cagiva/m846463363-zeer-nette-cagiva-t4-350-cc-enduro.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr


Die E150,- lul je nog wel van de prijs af.  :D

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2323
Re: advies voor een budget offroad
« Reactie #13 Gepost op: 16-09-2014, 16:57 »

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7962
Re: advies voor een budget offroad
« Reactie #14 Gepost op: 16-09-2014, 17:25 »
http://www.motor-forum.nl/motorshopper/advertentie/46678/Yamaha-XT-600-E/Yamaha-XT600.html

heeft wel schade, dus caveat emptor

Dat lijkt me wel wat zo,n blauwe XT zie geen schade alleen wat krasjes op de tank.
dan hoef jij die ook al niet meer te maken.
Veerweg is niet veel meer als je Alp.