Lennard,
zoals ik je vraag lees zoek je een fiets erbij.
Ding moet betrouwbaar zijn en leuk om te spelen, maar stabiel genoeg om nog eens mee op vakantie te gaan ?
De grap van veel allroads is dat ze eigenlijk net niks zijn. Een enduro kun je niet mee naar Italie op de snelweg en een TransAlp kun je niet mee offroad rijden. Natuurlijk gebeurd dat wel, maar in de basis bedoel ik.
Als jij een ééncylinder zoekt van grofweg 300-500 cc dan zijn er maar 2 (voor zover ik weet) die beide een beetje kan en dat is een DRZ (400 cc 1 cylinder, waardeloos op de snelweg) of een KLE (500cc 2 cylinder en redelijk op de snelweg en nog enogzins leuk offroad, maar zeker geen crossbrommer zoals een DRZ).
Jouw probleem is het budget. Een XT 660 Z zou bijvoorbeeld een prachtfiets zijn of een 690 Enduro (R).
Jij bent wel redelijk handig volgens mij, maar ik zou zelf langer sparen voor een duurdere fiets in de hoop minder "gedoe" ermee te hebben.
Wat ik wel weet van die oude XL en XLR Honda's is dat ze vaak op deze leeftijd niet goed meer zijn. Dan moet je wel kunnen ontdekken voor je ze koopt. Ik heb vorig jaar intensief gezocht en toen kwam ik steeds lekkende exemplaren tegen met problemen voor 800-1000 en geheel gereviseerde dingen voor 2.000.
Het blijft een gok, maar ik zou persoonlijk dan ook voor een Yamaha gaan. Die zijn bulletproof en op internet s genoeg te vinden aan onderdelen, en ervaringen van gebruikers.
Als ik heel eerlijk ben zie ik jou eerder op een XT 500 met een "sjekkie in je bek" dan op een TTR. Maar volgens mij zijn daarvan niet zoveel onderdelen meer waardoor de koop laag is, maar het bijhouden een drama...