Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Snel mening gevraagd over aankoop MTB  (gelezen 2895 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 69
Snel mening gevraagd over aankoop MTB
« Gepost op: 06-04-2017, 20:24 »
Ik kan (via mijn werkgever) een fiets aanschaffen. Mag ook een mountainbike zijn.
Ik wil wel terug wat MTB'en, want jaaaaaren terug veel plezier gehad van mijn K2 Comp I

Intussen weeg ik wel zo'n 115 kg.... en ben ± 1.83 m.
Mijn zoon zal de fiets ook wel vaak confiskeren - hij is 1,90 m  (en amper 74 kg met 8% vet)
ik zou ook wlllen dat hij comfortabel kan fietsen met deze bike...

a) is carbon dan nog wel aan te raden gezien mijn gewicht ? Of toch beter aluminium nemen (want als ik ermee ga rijden, dan gebruik ik heb ook echt "hard enduro matig"   

b) ik heb momenteel een keuze tussen fietsen van Cube / Trek / Giant, want ik moet via een bepaalde dealer passeren...

c) ik zie bvb in de folder

   1. Cube LtD SL 2 x (alu)  19"            (1.78 - 1.87 m)
   2. Trek Superfly 7 (alu) 19,5 "           (1.80 - 1.89 m)
   3. Trek ProCaliber 9.6  (carbon) 19.5 ( 1.80 - 1.89 m)
   4. Giant XtC Advanced 3 maat large  ( 1.82 - 1.92 m)
   5. Cube Reaction GTC PRo (carbon) 19 "   (1.78 - 1.87 m)

Nar mijn aanvoelen kan ik best zo'n Trek Superfly 7 nemen.... Maar misschien zit hier wel meer know-how en iemand die me kan voorthelpen  :) ?

Alvast dank.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 480
Re: Snel mening gevraagd over aankoop MTB
« Reactie #1 Gepost op: 06-04-2017, 22:01 »
Trek Superfly!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 69
Re: Snel mening gevraagd over aankoop MTB
« Reactie #2 Gepost op: 06-04-2017, 23:10 »
Trek Superfly!

Mag ik je ook vragen waarom ?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 480
Re: Snel mening gevraagd over aankoop MTB
« Reactie #3 Gepost op: 07-04-2017, 07:25 »
Twee van mijn MTB maatjes hebben er elk een en zijn er lyrisch over.
Een van die twee heeft maandenlang alle reviews, testen en tijdschriften bestudeerd en hij heeft verschillende demo-dagen bezocht en alles wat los en vast zat uitgeprobeerd op de circuits van Dorst, Zoetermeer, Spaarnwoude en nog andere.
Hij kwam tot de conclusie dat de Speciliazed S-works zo'n beetje de allerbeste MTB is. Maar ja dan praat je wel over 8000 of zo.
De beste fiets daarna, en voor zijn gevoel bijna net zo goed, was de Trek Superfly. De beste prijs-prestatie verhouding dus.
Vandaar…..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 382
Re: Snel mening gevraagd over aankoop MTB
« Reactie #4 Gepost op: 07-04-2017, 08:31 »
Alu en Trek. Jaren een Trek gehad en met heel veel plezier gereden. Gezien je gebruik zul je naar mijn idee geen voordeel hebben van carbon.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Snel mening gevraagd over aankoop MTB
« Reactie #5 Gepost op: 07-04-2017, 19:52 »
Proef fietsen en je keuze maken is het beste advies, maar als je niet weet waar je op moet letten dan wordt het al wat lastiger ;)

Carbon is cool en soms lichter dan alu maar dan ook een stukje duurder maar kwetsbaar als het verkeerd belast wordt bv bij een val, bij alu rij je vrolijk door met een deuk in een frame buis, bij carbon is dat een heel ander verhaal ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 480
Re: Snel mening gevraagd over aankoop MTB
« Reactie #6 Gepost op: 07-04-2017, 20:31 »
Mee eens. Carbon zou ik alleen doen als je een top fietser bent en elke gram telt.

(….Als je echt lichtgewicht wilt fietsen is het het meest kosteneffectief om zelf een paar kilo af te vallen…….)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 723
Re: Snel mening gevraagd over aankoop MTB
« Reactie #7 Gepost op: 07-04-2017, 23:59 »
Carbon frames horen degelijk te zijn, net zo degelijk als allu.
Bij een ongelukkige val gaan ze allebei stuk, alleen carbon is redelijk goedkoop te repareren, allu is eigenlijk niet te repareren.
Het zou mij niks boeien waar het frame van gemaakt is.
Wat t weegt weer wel.

Eigenlijk zijn alle frames wel goed, alle afmontage op deore niveau ook.
De wielen zijn echt een probleem bij de goedkopere mtb's.
Zelf kreeg ik binnen no-time de spaken om m'n oren, ze zijn vaak erg zwaar, en uiteraard snel krom.
Ik zie mezelf meest als een xc rijder, t kan een stuk gekker.

Luchtgeveerde voorvork is dan wel een pré, meerdere merken zijn daar goed mee.
Dat zal er wel in zitten verwacht ik.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 535
Re: Snel mening gevraagd over aankoop MTB
« Reactie #8 Gepost op: 09-04-2017, 09:45 »
+1 voor de wielen. Schakelmateriaal ga je vervangen en kost je de kop niet als je bij Deore blijft. Goede wielen + banden verhogen de lol enorm. Gewicht, carbon, alu zijn voor ruw rijden allemaal minder belangrijk, degelijkheid (hoeveel gewicht mag er op, welke klappen kan het hebben) weer wel.
Als je de kans hebt probeer zo'n fiets dan gewoon, geometrie en framebouw is net als bij motoren best belangrijk voor hoe het rijdt.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 69
Re: Snel mening gevraagd over aankoop MTB
« Reactie #9 Gepost op: 10-04-2017, 20:08 »
Allemaal bedankt voor de reacties.

Ik ben beperkt in keuze (fiets wordt door werkgever aangekocht - maar maakt wel dat ik uiteindelijk de fiets koop aan 25% van de reguliere aankoopprijs, dus dat is leuk...)

Uiteindelijk heb ik niet 1 maar 2 x een Trek ProCaliber 9.6 in 21.5 " besteld.
Eentje voor mij, en eentje voor mijn zoonlief....
Proefgereden op een 19.5 " en een 21.5 ", en voor mij bleek zo'n 21.5 toch comfortabeler.
Volgens de verkoper zou carbon even stevig zijn als alu, en voordeel bij Trek was de levenslange waarborg op het frame.

Ik heb ook nog wat getwijfeld aan een Procaliber 9.8 SL, maar die heeft maar 1 kettingblad vooraan (en dat leek me niet zo interessant voor een hobbymatig fietser) en een full suspension... maar dan wordt de fiets ook al snel weer wat zwaarder...

Vroeger (25 jaar geleden) heb ik "serieus" geMTB'ed. Mijn oude getrouwe K2 Comp I  staat hier nog altijd in de garage....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 723
Re: Snel mening gevraagd over aankoop MTB
« Reactie #10 Gepost op: 10-04-2017, 20:14 »
Goede keuze lijkt me.
Alleen weet ik niet of 28 spaken niet wat weinig is ?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 69
Re: Snel mening gevraagd over aankoop MTB
« Reactie #11 Gepost op: 11-04-2017, 22:05 »
Mocht het qua wielen wat tegenvallen, dan zal ik wel laten omspaken met de beste dubbel butted spaken en Mavic velgen (of iets anders)

Indertijd ook gedaan met de K2, die ik op Mavic velgen met ceramiek coating gezet heb...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 535
Re: Snel mening gevraagd over aankoop MTB
« Reactie #12 Gepost op: 12-04-2017, 00:34 »
Keramische velgen heb je toch niet nodig  ???  28 spaken is licht en als je "snelle single track en uitdagende cross country" gaat rijden dan klinkt dat als de normale mountainbike route in Nederland; niet heel schokkend voor je wielen.
Maar wel handig dat je alvast reserve onderdelen hebt besteld :D  Een hele fiets nog wel, zal onderhoud wel makkelijker maken.  1x11 is tegenwoordig de nieuwe trend (op de vlakke tracks heb je ook niet meer nodig lijkt me), met heuvel op / neer is het goed uitkienen welke tandwielen je monteert.




Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: Snel mening gevraagd over aankoop MTB
« Reactie #13 Gepost op: 12-04-2017, 09:04 »
1x11 is tegenwoordig de nieuwe trend (op de vlakke tracks heb je ook niet meer nodig lijkt me), met heuvel op / neer is het goed uitkienen welke tandwielen je monteert.
Een vriend van mij heeft het ook steeds over deze "nieuwe trend". Ik fiets op de Veluwe met her en der pittige klimmetjes en klapzand. Daar kom je met zo'n trendy verhouding niet boven en niet doorheen...
350 EXC-F --- 790 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 723
Re: Snel mening gevraagd over aankoop MTB
« Reactie #14 Gepost op: 12-04-2017, 09:18 »
1x11 met een 30 voor, en 46 achter is ongeveer gelijk aan een dubbel met 24 als kleinste en 36 achter.