Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: 4x4 banden wisselen  (gelezen 6319 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
4x4 banden wisselen
« Gepost op: 28-12-2010, 15:51 »
Over motorbanden kan oeverloos geouwehoerd worden dus over 4x4 banden ook vast wel.....
 
Hierbij mijn plaksessie van hedenmorgen. Nadat ik afgelopen vakantie mij in het zweet gewerkt heb om de buitenband van de springring af te drukken (en met schaamrood op de kaken hulp van een duitse opa moest accepteren :-[ ) heb ik een hulpstukje gemaakt. Uiteraard eerst na telefonisch consult bij Arthur ;)  Een stuk RVS buis met ongeveer de diameter van de velg met daarop een stukje plaat gelast. Potkrik erop onder de voorbumper en voila, de band ploepte zonder problemen naar beneden!

Met een goede bandenlichter vervolgens de ring eraf gewipt en de band geplakt. Dan de biba er in en het velglint op zijn plaats. Vergeet niet de buitenband eerst met een stofzuiger leeg te zuigen!
Arthur ??? ???

Dan de band over de velg laten zakken.

Vervolgens het ventiel door het gat in de velg pielen. Het verbaarsde mij dat dit nog veel kracht vergt.

Dan de springring erin en met de voet erop "rondlopen". Beetje hulp van een bandenlichter kan geen kwaad.

Het laatste stukje gaat niet zonder hulp van de bandenlichter.

Als iemand betere ideeen heeft hoor ik het graag!
 
 
 

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: 4x4 banden wisselen
« Reactie #1 Gepost op: 28-12-2010, 15:59 »
stap 1;
wiel met lekke band demonteren

stap 2;
reserve wiel monteren

stap 3;
met wiel en lekker band naar Kwikfit.

stap 4;
niet nodig.
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • ¤¤¤¤
  • Member
  • *
  • Berichten: 73
Re: 4x4 banden wisselen
« Reactie #2 Gepost op: 28-12-2010, 15:59 »
Heb je ook kunnen zien waardoor je tube lek is gegaan?

Post Merge: 28-12-2010, 16:00
(ik hoor net een blatend schaap)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 183
Re: 4x4 banden wisselen
« Reactie #3 Gepost op: 28-12-2010, 16:02 »
Misschien ten overvloede,
Pas bij oppompen GOED op dat de ring in de velg zit.
Ga in ieder geval NIET voor de ring staan.
Heb een jaartje landbouw banden "gedaan" , de kracht waarmee zo'n ring weg kan klappen is ENORM !!!
Ik deed altijd een héél klein beetje lucht in de band,0.1/0.2 bar, daarna met een vuisthamer ring rondom er in tikken.
Pas als tie netjes zit vol pompen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: 4x4 banden wisselen
« Reactie #4 Gepost op: 28-12-2010, 16:08 »
Heb je ook kunnen zien waardoor je tube lek is gegaan?
Post Merge: 28-12-2010, 16:00[/color][/size]
(ik hoor net een blatend schaap)

Er zat gruis in de band waardoor er langzaam een gaatje in is geschuurd (denk ik). Er zat in ieder geval wat roest en gruis in de buba. Ik heb geen object kunnen vinden wat van buitenaf door de band is gekomen. De binnenkant van de band is mooi glad.

Post Merge: 28-12-2010, 16:10
Misschien ten overvloede,
Pas bij oppompen GOED op dat de ring in de velg zit.
Ga in ieder geval NIET voor de ring staan.
Heb een jaartje landbouw banden "gedaan" , de kracht waarmee zo'n ring weg kan klappen is ENORM !!!
Ik deed altijd een héél klein beetje lucht in de band,0.1/0.2 bar, daarna met een vuisthamer ring rondom er in tikken.
Pas als tie netjes zit vol pompen.

Inderdaad Jeroen, is wel in mijn gedachten geweest. Ik heb hem inderdaad een beetje geklopt om zeker te zijn dat de ring goed op zijn plaats zat. Er zit 4,5 bar in en dat kun je zelfs met je leven bekopen als die klapt!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 183
Re: 4x4 banden wisselen
« Reactie #5 Gepost op: 28-12-2010, 16:15 »
Citaat
Inderdaad Jeroen, is wel in mijn gedachten geweest. Ik heb hem inderdaad een beetje geklopt om zeker te zijn dat de ring goed op zijn plaats zat. Er zit 4,5 bar in en dat kun je zelfs met je leven bekopen als die klapt!
Klopt, wel eens voorlichtingsfilmpje gezien bij vrachtwagen band(10 bar) pop van 80 kilo vloog 2x zo hoog als de oplegger, en lag dwars door midden. :confused:


Offline member

  • *****
  • Berichten: 751
Re: 4x4 banden wisselen
« Reactie #7 Gepost op: 28-12-2010, 23:59 »
En of ik een betere methode ken?... Het een ander laten doen!   :-X  ;D

Maaruh ik heb wel is een fimpje gezien met banden voor van die IJsland vehicles. Daar spuiten ze de buitenband vol met gas en vervolgens een vlammetje. Moet je is kijken hoe snel die band om de velg ligt  ::)  :P

Maar ik neem je oefening mee als voorbeel voor aanstaande maand in Kenia  :) (hopelijk niet nodig) Ik ga gewoon op zoek naar een opaatje  ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 186
Re: 4x4 banden wisselen
« Reactie #8 Gepost op: 29-12-2010, 02:19 »

Maaruh ik heb wel is een fimpje gezien met banden voor van die IJsland vehicles. Daar spuiten ze de buitenband vol met gas en vervolgens een vlammetje. Moet je is kijken hoe snel die band om de velg ligt  ::) :P

Das leuk, maar dan wel alleen met tubeless banden...
Big singles kick butt!