Mirjam wil zelf reageren geloof ik op z'r aanbeden motor.... die kleur vindt men steevast het mooiste, in Noord, Centraal en nu ook Zuid Amerika! haha.
Filmpje van de verscheping: ziet er allemaal enger uit dan het is; de Stahlratte-crew gaat wel netjes met de motoren om! Wel vond ik het doodeng ;-).
We logeren nu bij een kerel in Colombia, en hier in de schuur staan 2 motoren die iets minder geluk hebben gehad bij de verscheping van Panama naar Colombia. De eigenaren kozen voor een goedkope verscheping, en onderweg zakten de motoren (3 in totaal) door de bodem en zonk het schip. De motoren zijn van de bodem gevist, ongeveer 10m diep. Een 1100GS en een KLR, maar ze zijn beiden weer draaiend gekregen!
Brandstofpompen: de boel was gereviseerd en met diode+condensator... maar ik heb een tijdje revisiekitjes verkocht in NL en dus veel ellende gezien met die @$@#@pompen... weinig alternatieven zijn bewezen beter dan een goede gereviseerde.
Het foutje wat ik wel maakte: mijn pompen zijn 2,5 jaar lang gebruikt voor allerhande experimenten met printplaatjes etc, en dus heb ik 2x stil gestaan op deze reis met een losgekomen soldeerverbinding. Alles opnieuw goed doorgesoldeerd nu en sindsdien gaat het goed! Die ATtjes komen er wel denk (/hoop) ik!
De motoren hebben aardig wat km's achter de rug:
1993-er: 135.000 km op de teller, olieverbruik 1 liter op 22.000 km.
1996-er: 108.000 km op de teller, olieverbruik 1 liter op 11.500 km.
Wat toch ook een hekel punt blijft&blijkt bij de AT is de spanningsregelaar; 2x stuk op deze reis. eentje was een regelaar van CARMO-electronics, na 21.000 km stuk. tweede was origineel Honda, 48.000 km slechts... Nu zitten ze aan een zijstep gemonteerd, in de wind voor koeling.
Moet zeggen dat ik 170.000 km met 1 akkefietje wel een goede score vind; wij hebben niets schokkends gehad tot op heden maar zeker wel wat dingen stuk. Rijd je na 170.000 nog steeds met de originele snelheidsopnemer in het voorwiel?
Hier nog een filmpje van wat offroaden: moet wel eerlijk toegeven dat ik dit wat te gek vond; verloor ook echt wel wat de controle. De tweede motor hebben we wat rustiger er doorheen gelopen!
FAFF Nicaragua HD