Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Startbooster en powerbank welke kopen of bouwen.  (gelezen 5824 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Startbooster en powerbank welke kopen of bouwen.
« Reactie #30 Gepost op: 29-01-2020, 01:04 »
4mm2 is al een stuk dikker dan je krijgt bij die goedkope startkabels van de bouwmarkt. En die zijn een stuk langer (dus meer weerstand) dan je nodig hebt bij de motor.
Ik heb ook speakersnoeren met krokodillenbekken in de auto liggen. Die had ik eerst met een sigarettenplug op de auto aangesloten, maar die plug kon de stroom toch niet aan, zelfs niet om een bijna lege accu alleen maar bij te laden.

Bij die goedkope startkabels zijn vaak de klemmen de zwakke schakel, kabels vaak iets van 16mm2 (troep dus)
Als je sigaretten plug er al "uit" gaat, is meestal 8 Ampère afgezekerd.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Startbooster en powerbank welke kopen of bouwen.
« Reactie #31 Gepost op: 29-01-2020, 10:20 »
Ik rij al eeuwen rond met een stukje 4mm^2 speakerkabel en van die 'kleine' krokodillenklemmen eraan gesoldeerd. Ik heb er 2x de 950 mee gestart toen dat niet lukte vanwege de combinatie oudere accu en temperaturen beneden nul. Het spul doet dus waar het voor gemaakt is.


Offline member

  • starter
  • Berichten: 2
Re: Startbooster en powerbank welke kopen of bouwen.
« Reactie #32 Gepost op: 06-11-2020, 12:33 »

Mijn oude V70 heeft een slechte accu dus de Rodac Rabst12700 gekocht. in de afgelopen dagen 16x als starthulp gebruikt zonder tussentijds opladen. gestart met 75% lading en dat geeft ie nu nog steeds aan. Op dit moment hangen mijn HP laptop en Iphone 7 eraan vast om opgeladen te worden. Spul ziet er degelijk uit, accesoires zijn ook van goede kwaliteit. Ik werk veel met Lithium accu's, heb zelf ook een puntlasapparaat om accupakketten te kunnen maken, maar ik verbaas mij over de capaciteit van dat ding. De accu van de R75 is al een tijdje écht dood, maar daar heeft ie ook geen moeite mee. Ik weet niet wat ie doet als de 77AHr van de Volvo echt dood zou zijn. Ik maak er nog wél een kleiner tasje voor zodat ie onder het zadel mee kan. Het accupack met de 200mm startkabels eraan weegt 850 gram. is met €180 wél aan de prijs, maar daar heb je dan ook wel wat voor. Ik ben tevreden:-) en met dit type Lithium ions blijft het uitkijken met laten vallen of op een andere manier beschadigen, dus gezond verstand gebruiken. Ze claimen dat het accupack volgeladen 3-6 maanden bruikbaar blijft met het advies om elke drie maanden een keer aan de lader te hangen.


Update:
De booster is nu 32x gebruikt om te starten, 1x volledig opgeladen Iphone 7 en HP laptop, hij staat nog steeds op 75% lading waar ik ook mee begonnen was omdat dit het ladingspercentage was bij aanschaf. Ik ben écht onder de indruk van dit speeltje. Dure aanschafprijs, maar dubbel en dwars de moeite waard. Ik heb mijn oude accu inmiddels getest en die is niet meer te redden, dus er gaat asap een nieuwe in. Maar het was leuk om even een weekje te testen of die 40x starten een loze kreet was of niet.:-) Hij gaat vandaag of morgen op de lader en dan ga ik in de komende weken mijn smartphone consequent met dat ding opladen. Ik ben benieuwd. Hij gaat zeker weten mee op kampeervakantie naar Zweden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Startbooster en powerbank welke kopen of bouwen.
« Reactie #33 Gepost op: 06-11-2020, 17:29 »
Mijn volgende accu wordt een antigravity lithium. Die heeft een starthulp ingebouwd. Hoef je geen starthulp powerbank mee te nemen of belangrijker  de 'startkabel met klemmen' die relatief veel ruimte in beslag neemt.
 
Aangezien ik op vakantie in mijn tentje s' nachts van alles en nog wat met een powerbank oplaad, doe ik dat nooit met de starthulp powerbank. Als die namelijk leeg is de volgende morgen valt er ook niks meer te starten in de morgen :-)

Kortom, ik heb dan ook nog een extra powerbank bij me. Zo'n antigravity zou dan uitkomst bieden.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
Re: Startbooster en powerbank welke kopen of bouwen.
« Reactie #34 Gepost op: 06-11-2020, 18:15 »
Een accu met reserve-batterij

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Startbooster en powerbank welke kopen of bouwen.
« Reactie #35 Gepost op: 06-11-2020, 18:32 »
Een accu met reserve-batterij


Hahaha, scherp...

Maar een starthulp powerbank die je meeneemt naast de accu in je auto of motor is een... reserve-batterij...
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
Re: Startbooster en powerbank welke kopen of bouwen.
« Reactie #36 Gepost op: 06-11-2020, 21:09 »
Ik heb het verhaaltje nu gelezen en snap hoe het zou moeten werken. Het lijkt me dat op termijn ook het reserve-deel leeg gaat, maar dan niet doordat je je lichten vergeten bent uit te doen. Nu nog een NL leverancier.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Startbooster en powerbank welke kopen of bouwen.
« Reactie #37 Gepost op: 07-11-2020, 09:05 »
Hij is te bestellen in de UK
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • starter
  • Berichten: 2
Re: Startbooster en powerbank welke kopen of bouwen.
« Reactie #38 Gepost op: 09-11-2020, 15:14 »

Gaaf!! mijn enige bedenkingen zijn wél:
-de reserve batterij is even oud als de gewone accu. Het BMS constateert dat de standaard accu slecht begint te worden en schakelt dan de reserve accu los van het systeem, zodat deze in geval van nood met een druk op een knop geactiveerd kan worden. De reserve is dan relatief even oud als de rest (die dan theoretisch) al slecht is.
- Oudere bikes moeten een aanpassing doen aan hun laadsysteem (voor 1990) mijn oldtimers zijn dan wel aan de beurt:-(
- je hebt een speciale acculader nodig, als je ze in de winterstop op een druppellader wilt aansluiten. De kosten daarvan gaan al snel over de negen tientjes heen. Nog los van een geschikt laadsysteem voor je oldtimer.


Al met al wil ik wél een dergelijke accu voor mijn (oldtimer) speelauto en -Motor, maar zodra er een nieuwe accu in de V70 zit, kan ik mijn Rodac booster daarvoor gebruiken. daar zit al een geschikte lader in en kan ik misschien met een leuke arduinoschakeling laten doen wat er voor nodig is.


member:
leuk topic, weer een boel bijgeleerd:-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Startbooster en powerbank welke kopen of bouwen.
« Reactie #39 Gepost op: 09-11-2020, 19:09 »
Gaaf!! mijn enige bedenkingen zijn wél:
-de reserve batterij is even oud als de gewone accu. Het BMS constateert dat de standaard accu slecht begint te worden en schakelt dan de reserve accu los van het systeem, zodat deze in geval van nood met een druk op een knop geactiveerd kan worden. De reserve is dan relatief even oud als de rest (die dan theoretisch) al slecht is.

Dit zijn Lithium accu's. Daar gelden totaal andere regels waarbij 'oud' niet belangrijk is maar hoe vaak op- en ontladen doorslaggevend zijn. Een lithium accu kan je met gemak een jaar in de kast stoppen zonder dat hij zijn lading verliest.

Na x keer ontladen en dus opladen verlies je max capaciteit of dat nou een e-bike, een smartphone, een laptop, een camera of een e-auto lithium accu is. De regel is dat na x keer de capaciteit naar ongeveer 80 procent zakt. Dat is zijn dieptepunt en oud gaat pas echt op veel langere termijn (jaren) een rol spelen. That's all  there is to this fairy tale :-)
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 748
Re: Startbooster en powerbank welke kopen of bouwen.
« Reactie #40 Gepost op: 09-11-2020, 19:43 »
Hoe vaak laadt die dan op bij een motor?
Elke keer na het starten? Of alleen als je het licht aan gelaten had?2
Matje
--------------------------------------------------------------
I hate cruise control

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 73
Re: Startbooster en powerbank welke kopen of bouwen.
« Reactie #41 Gepost op: 29-09-2022, 04:43 »
...
De booster is nu 32x gebruikt om te starten, 1x volledig opgeladen Iphone 7 en HP laptop, hij staat nog steeds op 75% lading waar ik ook mee begonnen was omdat dit het ladingspercentage was bij aanschaf. Ik ben écht onder de indruk van dit speeltje....


ik ben ook écht onder de indruk! Heb de Rodac een jaartje en geen spijt van. Tientallen motoren, auto's en campers gestart met dat ding, waaronder dikke diesels en V8'n. Wat een verschil met die starthulpen op een steekwagentje....

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 31
Re: Startbooster en powerbank welke kopen of bouwen.
« Reactie #42 Gepost op: 04-10-2022, 23:29 »
hmm ervaring is altijd fijn om te lezen... misschien moet ik er ook maar eens 1 gaan kopen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 645
Re: Startbooster en powerbank welke kopen of bouwen.
« Reactie #43 Gepost op: 24-04-2023, 14:27 »
Dit zijn Lithium accu's. Daar gelden totaal andere regels waarbij 'oud' niet belangrijk is maar hoe vaak op- en ontladen doorslaggevend zijn. Een lithium accu kan je met gemak een jaar in de kast stoppen zonder dat hij zijn lading verliest.

Na x keer ontladen en dus opladen verlies je max capaciteit of dat nou een e-bike, een smartphone, een laptop, een camera of een e-auto lithium accu is. De regel is dat na x keer de capaciteit naar ongeveer 80 procent zakt. Dat is zijn dieptepunt en oud gaat pas echt op veel langere termijn (jaren) een rol spelen. That's all  there is to this fairy tale :-)
Is er ook een computer ingebouwd voor het ont/opladen (20/80%)? Gaat je battery langer mee zeggen ze…….