Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Ombouw van Iveco Daily tot camper/crossbus  (gelezen 10315 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 418
Re: Ombouw van Iveco Daily tot camper/crossbus
« Reactie #15 Gepost op: 27-06-2020, 20:08 »
Weer een stapje verder gekomen. 12mm betonplex vloer zit op zn plaats.
De vloer zit expres nog niet vast aan de bodem. Zo kunnen we nog wat wijzigen mocht er ineens een geniaal idee ontstaan.


KTM 990 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 189
Re: Ombouw van Iveco Daily tot camper/crossbus
« Reactie #16 Gepost op: 27-06-2020, 20:47 »

------------------------------------------dak van bus--------
          OO             |  <---- muurtje van hout
           \ \  |        |
            \ \ |        |          hier je bed zzzz
             \ \         | 
              \ \        ------------------
                 oooo   oooo               |
           oooo              oooo          |
       oooo                    oooo        |    <---- muurtje van hout
     oooo      voorwiel      oooo          |
       oooo                   oooo         |
          oooo              oooo           |
               oooo   oooo                 |
-----------------------------bodem van bus--------


Als je bovenin slaapt past je motor met het voorwiel onder je bed.  Zo kan je ruimte besparen. :D

Hoe lang is exact de binnenmaat van de bus? Van achterdeur tot kopschot. Want ik ben ook eens aan het snuffelen geweest voor zo'n mega xl bus, alleen nooit van gekomen. 
Is dat ding echt 4,50 meter lang?? en 2,10 hoog?


Maak goede ventilatie, afzuiging in dak ofzo, waar de motor staat, want die dingen stinken enorm. Daar wil je niet naast slapen.  ::)

Post Merge: 27-06-2020, 21:02

Dit was mijn idee. Heb er ook een filmpje van gemaakt;   ;D   https://youtu.be/7NP5Zu8vCdM



Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Ombouw van Iveco Daily tot camper/crossbus
« Reactie #17 Gepost op: 28-06-2020, 00:52 »

Kijk, zo moet het!!!


Leuk hoor, zo'n projectje.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Ombouw van Iveco Daily tot camper/crossbus
« Reactie #18 Gepost op: 28-06-2020, 09:15 »
Met 2,10 binnen hoogte zou je toch zelfs volledig boven de garage kunnen slapen? Dan houd je flink wat leefruimte over ook.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Ombouw van Iveco Daily tot camper/crossbus
« Reactie #19 Gepost op: 29-06-2020, 15:57 »
of tijdens het laden/lossen je bed op kunnen hijsen en dan voor het slapen wat laten zakken tot net boven je brommer lijkt me wel wat.
Maar dat wordt wel heel moeilijk benzinelucht dicht afsluiten ben ik bang.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 183
Re: Ombouw van Iveco Daily tot camper/crossbus
« Reactie #20 Gepost op: 30-06-2020, 12:42 »
Hé Michel, lekker bezig.
De ventilatie, ik zou dat als volgt doen: De garage met een elektrische ventilator afzuigen, zodat daar onderdruk is. Dat voorkomt dat je leefruimte naar benzine gaat ruiken. Met wat kleine openingen in de betimmering in de garage (dus naar de spouw, niet in de wand naar de leefruimte/cabine) kun je dan lucht uit de ruimte achter je betimmering trekken. Dan moet je dus wel de afschiedingswand tussen de zijden en plafond en vloer zetten.
In de motorjachten die ik nu afbouw wordt dat ook ongeveer zo gedaan, maar met een extra luchtinlaat met waterafscheider voor de machinekamer. Dat is misschien wat overdreven voor een camper...
Je kunt hier allerlei varianten op bedenken, afhankelijk van je inrichting. Maar ik zou altijd delen van je wandbeschieting uitneembaar maken zodat je kunt zien wat erachter gebeurd.




Offline member

  • *****
  • Berichten: 418
Re: Ombouw van Iveco Daily tot camper/crossbus
« Reactie #21 Gepost op: 30-06-2020, 19:49 »
member: ik ben bezig met een tekening te maken voor de indeling.Hieronder zie je de exacte (zelf gemeten dus afwijkingen van enkele millimeters daargelaten) maten van een Iveco Daily L4H3 uit 2006. En ja de bus is ook echt 2.10 hoog binnenin. Ik kan er met gemak lopen ;)



Ben momenteel aan het kijken naar de mogelijkheid tot extra zitplaatsen. Huidige situatie is bestuurdersstoel met daarnaast een bankje voor 2 personen. Totaal 3. Graag wil ik naar 4 toe maar dan met bestuurdersstoel + losse stoel + 2 plekken in het camper gedeelte. Echter de info die je hierover kunt vinden is niet eenduidig. Iemand ervaring?

member: bedankt. Goeie tip!

Wat betreft het slapen boven de motoren. Ja dat is zeker het idee. Echter wil ik dat wel op een bepaalde manier inklapbaar maken. Aangezien ik vrij lang bent heb ik geen zin om steeds in een ruimte van 1.30m hoog te moeten kruipen om je motor te pakken / vast te zetten etc. Als er niet geslapen wordt moet het hele gebeuren gewoon weg dan wel omhoog kunnen klappen zodat je de volledige 2.10 aan hoogte hebt. Ook ideaal voor het omkleden.
KTM 990 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Ombouw van Iveco Daily tot camper/crossbus
« Reactie #22 Gepost op: 03-07-2020, 16:07 »
Ik dacht met 4 spindels op de hoeken het hele bed omhoog, maar nogmaals, hoe dicht je dat stankdicht af. Dan krijg je niet de 2.10m maar de dikte van je bed gaat er wel af.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Ombouw van Iveco Daily tot camper/crossbus
« Reactie #23 Gepost op: 03-07-2020, 21:47 »
Met de injectie fiets heb ik eigenlijk nul geur.
Zou zelf eerder een klap bed maken dan, met een aan een kant scharnierende plaat. het probleem is dat de busjes vaak ook taps naar boven toe lopen daarmee kan je nooit de breedte bouwen voor een bed als je naar boven toe gaat door te scharnieren aan een kant kun je af met een puntje welke smaller is. als je toch wil afsluiten dan is dit ook vast en makkelijker door de vaste plaatsing om met een rubber seal aardig lucht dicht af te sluiten, maar een bus sluit je eigenlijk nooit volledig lucht dicht af.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 723
Re: Ombouw van Iveco Daily tot camper/crossbus
« Reactie #24 Gepost op: 03-07-2020, 22:03 »
Als je de carburateur leeg rijdt, en de motor buiten wat af laat koelen valt t ook wel mee hoor.


En vooral ventileren, dat moet je toch.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Ombouw van Iveco Daily tot camper/crossbus
« Reactie #25 Gepost op: 04-07-2020, 11:32 »

Dat zijn toch de charmes van "het naast je motor slapen", dat je hem ruikt.
Rubber, olie, benzine en de stront waar je net doorheen gereden was voordat je stopte.
Zoek anders een hotel o.i.d.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 418
Re: Ombouw van Iveco Daily tot camper/crossbus
« Reactie #26 Gepost op: 19-07-2020, 22:31 »
Het is even stil geweest want ik zat een weekje met de dikke brommer in Italië
Van de week elektra draden getrokken door de hele bus.
Vandaag zowel een dakraam als raam in de schuifdeur gemaakt. Tussenwand is ook bijna af. Die van de week nog even bevestigen.
Volgende stap is dan de slaapbank maken.










KTM 990 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Ombouw van Iveco Daily tot camper/crossbus
« Reactie #27 Gepost op: 19-07-2020, 22:57 »

Mooi!
Misschien een tip; maak één of twee spijlen aan de binnenkant van het dak-luik.
Zodat er niemand door naar binnen kan.
In m'n camper is er wel eens op deze manier ingebroken.
Er was niets weg.
Alles was wel natgeregend, ze waren door de deur weer naar buiten gegaan.
Waardoor hij 1,5 dag on-afgesloten langs de straat had gestaan.
Dakluik kapot, ca 7 weken met een afgeplakt dak gezeten (levertijd op een nieuwe)
En een spoiler-randje voor het dakluik scheelt een hoop herrie/windgeruis tijdens het rijden.
Als je onder takken o.i.d. door rijdt blijven die ook minder snel haken....
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2397
Re: Ombouw van Iveco Daily tot camper/crossbus
« Reactie #28 Gepost op: 20-07-2020, 06:59 »
netjes man gaat al opschieten

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1076
Re: Ombouw van Iveco Daily tot camper/crossbus
« Reactie #29 Gepost op: 22-07-2020, 11:01 »
Mooi :-)