Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Trip over old military road in de Alpen  (gelezen 1442 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 79
Trip over old military road in de Alpen
« Gepost op: 26-07-2020, 22:31 »
Hoi,
Ik heb wellicht een iets ambitieus plan opgepakt om een trip uit te zetten over old military roads in de Alpen met name noord West Italië. Het is mijn eerste poging om een track te maken...

Na wat zoeken heb ik waypoints en tracks verzameld. Oa van mountainbike trips. Nu is de vraag in hoeverre je daar kan / mag rijden.

Zijn er mensen met rij ervaring in dit gebied die dat willen delen? Tips hoe ik die inschatting online kan maken zijn ook welkom!

Heb foto's bij het reisverslag van de mountainbike gezien met gravel paden met twee sporen. Daar kan / mag je goed te rijden. Maar verderop kom je op smallere single tracks en zelfs op de berggraat. Lijkt me niet.

Hoe vind ik lokale wetgeving? Italië schijnt gebieden te hebben waar offroad verboden is zonder dat er specifiek boarden geplaatst hoeven te worden.

Hoor het graag.
Groeten, Roel

Sent from my CLT-L29 using Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 418
Re: Trip over old military road in de Alpen
« Reactie #1 Gepost op: 26-07-2020, 22:45 »
Als je wat namen noemt van passen waar je overheen wilt rijden dan kan je al een heel eindje op weg helpen.Kom al meerdere jaren in het gebied en weet inmiddels wel wat verboden is en wat niet.

Lokale wetgeving is Italië is niet gemakkelijk. Zelfs de verbodsborden zijn soms niet duidelijk en dat wordt ook toegegeven door de lokale bergpolitie. (2 weken geleden nog in Noord Italie aangehouden op een bergpas)
KTM 990 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Trip over old military road in de Alpen
« Reactie #2 Gepost op: 26-07-2020, 22:49 »
Alpen strassen fuhrer daar staan ze in
Assietta ligurische grenzkamstrasse



Post Merge: 26-07-2020, 22:56
Wiki loc staan ze ook op.
Heb ze paar keer gereden erg leuk.
Laatste keer met de auto maar niet veel verder gekomen dan Briancon.
Ook wat pech met de auto.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 418
Re: Trip over old military road in de Alpen
« Reactie #3 Gepost op: 26-07-2020, 23:48 »
KTM 990 Adventure R

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 79
Re: Trip over old military road in de Alpen
« Reactie #4 Gepost op: 28-07-2020, 08:24 »
Dank voor de tips alvast! Michel3vb ik heb wat probleempjes met de computer, ik laat zeker nog de namen van passen weten als de computer weer meewerkt.

Sent from my CLT-L29 using Tapatalk


Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 79
Re: Trip over old military road in de Alpen
« Reactie #5 Gepost op: 03-08-2020, 20:30 »
Heb inmiddels ontdekt dat de TET sectie 1 van Italie niet helemaal hetzelfde is als TET NL. Vooral in het Noorden liggen de SG4-5 routes van de Alpenrouten er mooi omheen. Er liggen hier ook een aantal mountainbike tracks die (volgens de foto's) gravelwegen zijn die hier en daar overgaan in karresporen. Maar soms worden het single tracks bovenop een kam. Dat is misschien wat tricky.


Daarnaast is de vraag of je er met de motor mag komen. Weet niet of je hier iets over kunt zeggen Michel3vb? Kan ook wat specifiekere via PB sturen.



Sestriere to Col Basset
Sauze d'Oulx to Col Bassett
Col de Caron
Col du Granon, Five Gravel Cols, Two Perched Forts
Colle delle Finestre + back side
Colle della Rho, Refuge du Mont-Thabor, and Col de la Vallée Etroite
Fort Jafferau view Col Basset
Fort Janus (2529m), Col des Gondrans (2347m), and La Croix de Toulouse (29 hairpins)
Gran Serin (Forte + Strada Militare)
Mont Cenis, Petit Mont Cenis, and Col Clapier
Mont Froid (2822 metres) via Col de Sollières
Pas de la Beccia via Fort de la Turra


Heb ook wat meer gevonden over de Alpen Strassen fuhrer. Dat lijkt ook de moeite waard, maar mijn Duits is een beetje roestig. Propje zou je een foto van een beschrijving kunnen posten? Heb ik een idee wat ik aan taal kan verwachten.


Mijn dank!  :-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Trip over old military road in de Alpen
« Reactie #6 Gepost op: 03-08-2020, 21:32 »
nee sorry ik hebkein fuhrer mij een te enge naam. maar ik weet dat hij er is.
Joh heb daar nog nooit een plan gemaakt gewoon karren maar tracks genoeg.
leukste is als je niet terug hoeft naar de camping gewoon rijden haal je het dal niet op tijd ga je slapen naast je motor niemand die daar moeilijk over doet.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 212
Re: Trip over old military road in de Alpen
« Reactie #7 Gepost op: 05-08-2020, 08:51 »
Kijk anders hier ff, alles keurig uitgezocht en voorgereden en zowel digitaal als op papier.
http://www.mdmot.com/Alles-Offroadstrecken-Seealpen.html



fka Fr@nk

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1378
Re: Trip over old military road in de Alpen
« Reactie #8 Gepost op: 12-08-2020, 16:54 »
Effies jouw lijstje:



Sestriere to Col Basset TOEGESTAAN


Sauze d'Oulx to Col Bassett TOEGESTAAN


Col de Caron GEEN IDEE, (is een populair skigebied dus wel veel onderhoudswegen voor skiliften)


Col du Granon, Five Gravel Cols, Two Perched Forts NIET TOEGESTAAN (is nog in gebruik als militaire weg en je moet langs een kazerne.. waar in het weekeind haast niemand is.. Ben daar nog nooit tegengehouden Fort Lenlon en Fort L'Olive, je kunt aan de Oost kant weer omlaag naar Val des Pres)


Colle delle Finestre + back side TOEGESTAAN (sluit met de Assietta kamweg aan op col Basset)


Colle della Rho, Refuge du Mont-Thabor, and Col de la Vallée Etroit RHO ALLEEN VANUIT ITALIE TOEGESTAAN MAAR JULI+AUG NIET TOEGESTAAN, THABOR IN FRANKRIJK NIET TOEGESTAAN


Fort Jafferau view Col Basset TOEGESTAAN (je kunt omhoog vanuit Savoulx maar mooier is omhoog vanaf de SS24 iets ten noorden van Salbertrand tussen de haarspelbochten in dan pak je ook de tunnel- en fort seguret. Tegenwoordig mag je ook aan de Westkant omlaag vanaf het fort over de skipiste richting Bardonechia)


Fort Janus (2529m), Col des Gondrans (2347m), and La Croix de Toulouse (29 hairpins) NIET TOEGESTAAN (alle forten rondom Briancon, al heb ik het nog nooit geprobeerd, het barst daar van de verbodsborden en veel forten daar zijn nog in gebruik door het leger)


Gran Serin (Forte + Strada Militare) NIET TOEGESTAAN (is een afsteker vanaf de Assietta kamweg die wél is toegestaan, niet doen als we de Assietta open willen houden..)


Mont Cenis, Petit Mont Cenis, and Col Clapier NIET TOEGESTAAN (volgens mij is het daar alleen toegestaan om naar fort Turra te rijden en om aan de Westkant langs Lac du mt Cenis te rijden en om vanaf fort Variselle langs lac Roterel naar Italie te rijden, verder is alles off limits)


Mont Froid (2822 metres) via Col de Sollières NIET TOEGESTAAN (misschien wel vanuit Bramans, maar zeker niet vanauit het Oosten/mt Cenis)


Pas de la Beccia via Fort de la Turra GEEN IDEE (fort Turra is toegestaan vanuit Lanslebourg en vanaf de D1006 maar of je naar Beccia mag betwijfel ik, is meer een singletrack)


En de colle Sommeiller mag je ook op (en dezelfde weg weer terug) alleen moet je daar tol betalen vanaf de refuge Scarfotti (ik geloof €5,00) tenzij je na 17:00 u omhoog gaat dan is het tolhuisje leeg.
Atic#1007,  TCN#397

Offline member

  • *****
  • Berichten: 418
Re: Trip over old military road in de Alpen
« Reactie #9 Gepost op: 12-08-2020, 17:10 »
Aardig compleet lijstje Krijn.
Ter info: Colle della Rho is ook niet toegestaan vanuit Italië. Begin juli nog voor het verbodsbord gestaan daar.


Dan zijn er in Italië ook nog "openingstijden" voor het offroad rijden.
Assietta: gesloten op woensdag en zaterdag
Mont Jafferau: alleen geopend op woensdag en zaterdag
Sommelier: uit mn hoofd op donderdag gesloten, maar dat zou je even moeten dubbel checken.
KTM 990 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Trip over old military road in de Alpen
« Reactie #10 Gepost op: 12-08-2020, 17:20 »
Veel namen komen me bekend voor zal er wel geweest zijn.
Vergeet altijd waar ik geweest ben.
Is wel leuk kan om de paar jaar weer terug.
Willen dit jaar met de auto gaan.
Vorig jr met de auto rond Briancon gereden.bij mijn weten weinig borden gezien.
Als ze niet willen dat je er komt staat er meestal slagboom.
Vorig jaar tot 2500 mtr gekomen maar dan krijg je last van sneeuw.
Sommelier is beetje saai je moet inderdaad terug en onder het hekje door met de motor om de hoogte teller op 3 km te krijgen op de Garmin.
Zo gauw ik tol of entree moet betalen keer ik om.