Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Action Camera  (gelezen 896 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1119
Action Camera
« Gepost op: 06-02-2021, 16:58 »
Goedemiddag,
Ik overweeg een action camera te kopen.
- Welk type raad je aan en waarom?
- Waar zou je hem plaatsen en waarom? (helm, motor, borstband, elders?)
- Gebruik je een afstandsbediening om hem te bedienen?
- Wat zijn de ervaringen?


Heel benieuwd naar mensen die zo'n ding gebruiken, welke ze gebruiken en waar ze hem plaatsen.


Dankjewel, Margrieta

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Action Camera
« Reactie #1 Gepost op: 06-02-2021, 17:27 »
Heb een Sony
Vond het voordeel dat hij naast je helm hangt.
En niet zo debiel als een goprut boven op je helm.
Afstandbediening op stuur of pols.
Werkt ook prima.
Gebruik het alleen niet meer.
Leid teveel af en monteren heb ik broertje dood aan met gevolg dat er nooit geen opnames worden gemaakt.
Het is gewoon niets voor mij.
En eigenlijk film je om thuis te laten zien waar je geweest bent
Maar ze kijken voor het fatsoen.
 :D


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Action Camera
« Reactie #2 Gepost op: 06-02-2021, 19:49 »
Hier nog één.
Ik heb ook zo'n ding gehad.
Goedkoop bleek duurkoop.
Als je het wat lijkt (ja, anders stel je de vraag niet) zou ik een goeie kopen.
Één waarbij je op je Navi of je telefoon kan zien wat je filmt.


Mijn voorkeur zou een Garmin zijn, omdat het me makkelijk lijkt te kunnen zien op je Navi of je camera goed gericht afgesteld staat.


T'ja wat moet je met die beelden?
Ik heb er geen behoefte aan om aan een ander te laten zien wat ik allemaal beleeft heb.
Moet er wel bij vertellen dat ik een fotografisch geheugen heb....
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Action Camera
« Reactie #3 Gepost op: 06-02-2021, 20:52 »
Ik rijd op een gewone enduro en film m'n eigen gestunt tijdens offroadritten. En soms op de crossbaan.

Ik film met borstband. Dat geeft een rustiger beeld dan de helmcamera maar wel een lager viewpoint dan de helmcamera. Minder geschikt als je met kuip rijdt, maar wel gemakkelijker als je wilt controleren of hij aan staat.

Ik had geen zin om een camera van 400 Euro de blubber in te nemen, dus ik heb een Yi camera en een SJCam M20 van <100 Euro p/s (>3 jaar geleden).  Beide hebben een app, maar die gebruik ik weinig.
Een afstandbediening kan handig zijn, maar dan zou ik iets willen hebben waarop ik iig ook kan zien of hij aan staat/filmt. En te monteren is op de motor. Die hadden ze indertijd niet, dus...
 
BTW: Helmcamera's zijn in veel wedstrijden verboden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Action Camera
« Reactie #4 Gepost op: 06-02-2021, 22:27 »
Even los van budget is de Gopro Hero 9 oftewel de meest recente versie van de GoPro de beste action cam van dit moment. De software stabilisatie is ongeëvenaard (was lang de Sony actioncam)  en hij heeft nu ook in-camera horizon levelling oftewel de horizon blijft waterpas (afhankelijk van de resolutie)

De beste plekken voor zo'n camera is of op de borst of op de kin van je helm. Borst mount is perfect voor de mountainbiker maar toch wat minder voor de offroad motorrijder. Je krijgt erg veel cockpit te zien (Lyndon Poskitt rally view).

Kin geeft veel flexibiliteit en je kan de GoPro tijdens het rijden gewoon met je handschoenen aan of uit zetten omdat de camera net in zicht is. Je hoort dan de piepjes ook (aan en uit zijn verschillend). Je hoofd is bovendien een super stabiel 'statief'. Meest makkelijke en veilige kin bevestiging is de Proshot Helmet cam mounting System. Die zit gewoon vast met een 'klittenband' systeem. (Kijk even Itchy Boots video's. Dan zie je die mount heel goed).

Ik spreek uit enige ervaring want ik gebruik GoPro's met grote regelmaat voor de video's. Niet zo heel vaak op de motor (toevallig vandaag nog met trial) maar vooral voor het filmen van me zelf op de e-bikes. Ik heb de GoPro 3,4 5,6, 7, 8 en 9 allemaal gehad en heb nu nog de 8 en de 9. De laatste is echt een waar genot :-)

Tip: mocht je zo'n (dure) GoPro overwegen koop dan niet die Ali shit bevestigingen en zo... Want die zijn echt schijt. Weet ik uit ervaring want ik heb een vuilnis zak vol van die shit. GoPro originele accesoires zijn lichtjaren beter hoewel ze er precies het zelfde uit lijken te zien. Overweeg je een riedel van die accesoires neem dan een GoPro abonnement want die geeft je enorme korting op de accesoires. Dat heb je er echt zo uit.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: Action Camera
« Reactie #5 Gepost op: 07-02-2021, 09:27 »
Goedemiddag,
Ik overweeg een action camera te kopen.
- Welk type raad je aan en waarom?
- Waar zou je hem plaatsen en waarom? (helm, motor, borstband, elders?)
- Gebruik je een afstandsbediening om hem te bedienen?
- Wat zijn de ervaringen?


Heel benieuwd naar mensen die zo'n ding gebruiken, welke ze gebruiken en waar ze hem plaatsen.


Dankjewel, Margrieta

 :stupid:

Dat kan nog wel ff duren, want de Action is tot nader order gesloten.
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1532
Re: Action Camera
« Reactie #6 Gepost op: 07-02-2021, 10:10 »
Gopro hero 6 hier, paar keer gebruikt. 3 batterijen erbij maar ik vind het ook teveel gedoe, ik wil rijden, niet filmen. Misschien met de 690 weer eens wat filmen.

De standaard behuizing van Gopro is erg slecht, de mijne brak na een paar ritten al af, geen vervanging gekregen. Nieuwe gekocht, ook snel stuk. Mooie aluminium versie op ali gekocht, die is super.

Montage op het stuur. Ik vind dat by far de beste plek, zeker qua bediening.

Resultaat: https://m.youtube.com/watch?v=AOaPefkPSsg

2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
Re: Action Camera
« Reactie #7 Gepost op: 07-02-2021, 11:02 »
Verrassend goede beelden Rob, veel stabieler dan ik zou verwachten.

Mooiste lijkt me een volgdrone, maar dat is nog een paar stappen te ver. En dan ben je nog meer bezig met filmen dan met rijden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Action Camera
« Reactie #8 Gepost op: 07-02-2021, 11:06 »
Dat is het je rijden heeft er zoveel onder te lijden.
En we rijden niet als Toby price dus meestal zijn de beelden.
Meer geschikt voor omroep Max.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1818
Re: Action Camera
« Reactie #9 Gepost op: 07-02-2021, 11:10 »
Ik heb een tijdje een paar HD drifts gehad


Mooi model alleen tegen de trillingen van de motor kon die uiteindelijk niet (focus kapot)

Op helm vind ik nog mooiste aan de bril.

Als ik nu filmpjes zie van insta360 dat is ook wel grappig en ook een modulair systeem?

Maar net als velen moet ik wel echt tijd maken voor film te bewerken....

Verstuurd vanaf mijn moto g(9) plus met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1532
Re: Action Camera
« Reactie #10 Gepost op: 07-02-2021, 11:57 »
Het is ook gewoon een vakantie of trip verslag Marco, heeft niets met Toby Price te maken wat mij betreft. Gewoon leuk om terug te kijken. Boeien wat anderen er van vinden, ik maak ze voor mijzelf, net als foto's.
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Action Camera
« Reactie #11 Gepost op: 07-02-2021, 13:02 »
Oke
Ik kijk wel m.n foto's  af en toe terug maar eigenlijk nooit m.n filmpjes.
Enne ik ga liever zelf weer oo pad.
Niks zo frustrerend als dat google laat zien waar ik vorig jaar en de 3 x daarvoor was op deze datums. :-\
Precies de warme zon in Marokko.
 ;D
Mijn Sony mag ook verkocht worden.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1119
Re: Action Camera
« Reactie #12 Gepost op: 13-02-2021, 20:10 »
Dankjewel voor jullie reacties, ik zal er eens goed over nadenken.