Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Oruxmaps  (gelezen 2172 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 645
Re: Oruxmaps
« Reactie #15 Gepost op: 01-04-2021, 17:02 »
member;
Welke sites gebruik jij om routes/tracks in je Android toestel te zetten?
Hoeveel km kan je maximaal als route/tracks in lotus zetten. Bij Osmand is dit beperkt ik heb dit ondervonden in Zuid Africa.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Oruxmaps
« Reactie #16 Gepost op: 01-04-2021, 19:58 »
member;
Welke sites gebruik jij om routes/tracks in je Android toestel te zetten?
Hoeveel km kan je maximaal als route/tracks in lotus zetten. Bij Osmand is dit beperkt ik heb dit ondervonden in Zuid Africa.

Ik gebruik geen sites om tracks in Lotus, OsmAND of welke app dan ook te zetten. Ik zet ze gewoon in een mapje op Google Drive of DropBox. Dan open je de tracks in je favoriete nav app.

Volgens mij is er helemaal geen beperking aan het aantal routes dat je in OsmAND of Lotus kan zetten. Hooguit ligt dat aan de capaciteit van je opslag van je smartphone. Dan moet je wel heeeeel veel tracks hebben want zo'n bestandje is heel klein. (brabo 600 is ongeveer 2 MB dus je in 1GB gaan al bijna 500 Brabo's oftewel 300.000 km :-) Een lullige smartphone heeft al 16GB aan opslag.

En als die beperking er wel is dan haal je toch gewoon even een paar tracks weg die je pas over een maand gaat rijden? Die zet je dan op een sd kaartje of laat je op Google Drive staan. Ik activeer alleen tracks die ik in de komende dagen ga rijden. Ik snap het probleem geloof ik niet goed.


Maar hier kan je alles over Locus lezen
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 645
Re: Oruxmaps
« Reactie #17 Gepost op: 01-04-2021, 22:44 »
member bedankt voor je info die we kunnen lezen.
Mag ik je op wijzen dat je via vaste grootte scherm je route kan maken en vervolgens downloaden naar je mobiel/tablet.
Zie locus pro via “go web”

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Oruxmaps
« Reactie #18 Gepost op: 02-04-2021, 08:15 »
Tuurlijk mag je me daar op wijzen ;D  Maar ik wist het al.

Locus Web is onderdeel van de premium versie van de nieuwe Locus die sinds een dag of 3 online staat. Het is een erg simpele planner die op dit moment nog geen importfunctie heeft dus voor 99% van de tracks die ik gebruik heb ik er niks aan. Dus gebruik ik DropBox of Google Drive. Dat heeft ook nog voordelen want dan zijn mijn tracks beschikbaar op alle apparaten voor alle navigatie apps.

Sowieso heeft Locus ook een planner in de app waarmee je gewoon in het veld nieuwe tracks op je smartphone of tablet kan tekenen met je vinger.

Maar als je graag een PC planner wilt dan kan ik je Plotaroute.com aanraden. Heel uitgebreid, denk een van de meest uitgebreide, niet de meest fraaie interface maar als je ergens op de kaart staat en je rechtermuisknop ingedrukt houdt, kan je die locatie openen in Google StreetView en rondkijken (mits er natuurlijk StreetView beelden van die locatie zijn). Dat is soms superhandig. MyRouteApp.com heeft ook zo'n optie maar iets minder elegant.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 13
Re: Oruxmaps
« Reactie #19 Gepost op: 04-04-2021, 09:54 »
Kan je met Locusmap ook een route maken van de track?
En is het mogelijk om tegelijkertijd routes en tracks weer te geven zoals bij Garmin?


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Oruxmaps
« Reactie #20 Gepost op: 04-04-2021, 10:51 »
Kan je met Locusmap ook een route maken van de track?
En is het mogelijk om tegelijkertijd routes en tracks weer te geven zoals bij Garmin?

Ja. Ik vermoed dat je dat vraagt omdat je een offroad tracklijn op een Garmin omzet naar een route die je dan met instructies begeleid? Op een Garmin wil je dan inderdaad ook de track zichtbaar hebben omdat de route in veel gevallen zal afwijken van de track.

Echte navigatie instructies (lees derde afslag op de rotonde) werkt alleen als de track over wegen gaat die op de kaart staan. Dus als de Brabo 600 langs een slootkant in het gras gaat dan zullen alle nav apps en apparaten je via een omweg over de weg sturen. Ze kunnen nooit zeggen: "ga bij de derde boom naar links langs de slootkant".

Apps zoals OsmAND and Locus hebben echter naast dergelijk navigatie instructies ook wat Locus Guidance noemt. Als er dus een koersverandering aan komt op de track dan kan hij dat aangeven met koers pijltjes, geluidjes en steminstructies. Persoonlijk vind ik het in Nederland storend op de motor. Maar als ik zou wandelen dan kan het handig zijn want dan hoef je niet continue op je smartphone te kijken. Koersverandering bij wandelen komen aanzienlijk minder snel dan op een motor of in de auto. Kan me wel voorstellen dat op een piste in Marokko waar je mogelijk ook een half uur rechtdoor rijdt het wel handig is. Ik rij gewoon visueel op de tracklijn.

Locus, OsmAMD  en de meeste van de betere navigatie apps kunnen alles wat de Garmin software kan en nog veel en veel meer.  In 9 van de 10 gevallen ook 11 keer beter, sneller, uitgebreider en ongeveer 20 keer goedkoper. .

Garmin en dat geldt ook voor TomTom zijn echter wel beter in navigeren over de weg met steminstructies, live verkeer en dergelijke. Garmin en TomTom kastjes zijn ook beter te bedienen met handschoenen en mocht je de Zumo XT hebben dan is het scherm ook weer helderder dan een smartphone. Heb zelf een dure CI Tablet die net zo'n helder scherm heeft.

De betere 'straat navigatie' vind ik totaal geen reden om bij Garmin te blijven. Ik heb gewoon de TomTom app die ik voor het snel van A naar B gebruik maar Google, Apple Maps, Sygic, Waze doen het ook net zo goed (Is gewoon een kwestie van smaak en gewenning. Ik heb ze allemaal op mijn smartphones en tablets staan... Ok Apple Maps alleen op de iPhone:-)
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 748
Re: Oruxmaps
« Reactie #21 Gepost op: 04-04-2021, 10:51 »
Kan je met Locusmap ook een route maken van de track?
En is het mogelijk om tegelijkertijd routes en tracks weer te geven zoals bij Garmin?

1:
Als je bedoelt navigatieaanwijzingen geven bij een track: ja dat kan.
Maar dat maakt er nog geen route van. Een route kan alleen wegen/paden volgen die op je actuele kaart staan.
Een track kan ook daarbuiten; of zelfs zonder kaart.

2: ja

Post Merge: 04-04-2021, 15:19
...
Maar als je graag een PC planner wilt dan kan ik je Plotaroute.com aanraden....


Bedankt voor de tip. Deze kende ik nog niet.
Je kunt er automatisch mee plotten, maar ook lokaal handmatig. Dat is nodig om paadjes in de track op te nemen waarvan je zeker weet dat ze bestaan, maar die de kaart niet kent.
Tot voor kort gebruikte ik daarvoor GPSies, maar die bestaat niet meer.
En ik kon geen andere vinden.


Matje
--------------------------------------------------------------
I hate cruise control

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 13
Re: Oruxmaps
« Reactie #22 Gepost op: 06-04-2021, 18:09 »
Dank voor de uitgebreide antwoorden! Osmand heb ik al eens geprobeerd, Locusmap ga ik ook een kans geven, kijken wat het beste bevalt!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1563
Re: Oruxmaps
« Reactie #23 Gepost op: 06-04-2021, 18:21 »
Als je bedoelt navigatieaanwijzingen geven bij een track: ja dat kan.
Ook gesproken?
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 748
Re: Oruxmaps
« Reactie #24 Gepost op: 06-04-2021, 19:48 »
Ook gesproken?
Ja, maar hoe goed het werkt weet ik niet, want rij liever zonder geklets aan mijn oren.
Matje
--------------------------------------------------------------
I hate cruise control

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Oruxmaps
« Reactie #25 Gepost op: 06-04-2021, 19:51 »
Heb al genoeg stemmen in m.n hoofd.
Wil er ook niet nog een kletsmiep bij ;D
Maar toch af en toe ff een hint zou wel tof zijn misschien.
Gewoon een geluidje is voldoende dat je ff op je scherm moet kijken dat er een verandering aan zit te komen.
Maar zoals met al die prullaria je moet het wel elke avond opladen.
En dat is niet welkom.


Snachts je tentje uit omdat je Sena nog aan de prik hangt op de motor in de stromende regen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 748
Re: Oruxmaps
« Reactie #26 Gepost op: 06-04-2021, 21:42 »
Een piepje bij een naderende bocht kan ook in Locusmap.
Matje
--------------------------------------------------------------
I hate cruise control

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Oruxmaps
« Reactie #27 Gepost op: 07-04-2021, 07:56 »
Moet toch maar over stappen.
Ik krijg punthoofd van osmand.
Net naar m.n werk gereden via andere kant op A1
Moest lpg tanken.
Hij stuurt me tot en met Baarn terug over de A28 naar Bilthoven( m.n werk)
Tis dat je beetje de weg weet.
Op een gegeven moment geeft osmand aan dat het nog iets van 43 km is.
Terwijl als ik via baarn soest rij iets van 17 km is.
Ik zal het wel niet snappen maar hier laat dat programma echt grove steken vallen.

Osorry zie dat dit irux mapje is.
Ik ga over op Locus



Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Oruxmaps
« Reactie #28 Gepost op: 07-04-2021, 08:35 »
Dan krijg je 2 punthoofden. Ik gebruik nooit maar dan ook nooit Locus, OsmAND etc om over het asfalt met instructies te navigeren. Google Maps, Waze doen dat vele malen beter en zijn gratis maar je kan ook een paar tientjes betalen en dan doe je het TomTom of Sygic.

Je hebt een smartphone waar je apps op kan installeren. Gebruik dan de juiste app voor de juiste toepassing. Locus en OsmAND zijn allebei complexe apps omdat het alleskunnende Zwitserse zakmessen zijn.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 208
Re: Oruxmaps
« Reactie #29 Gepost op: 07-04-2021, 08:43 »
Op asfalt gebruik ik mijn TomTom 550.
Offroad gebruik ik een GPSMap 64ST soms aangevuld met deze app op mijn Android telefoon:


https://play.google.com/store/apps/details?id=com.vecturagames.android.app.gpxviewer.pro&hl=nl&gl=US


De Pro versie heeft me eenmalig een paar euro gekost.
Je hebt dan offline maps en nog wat meer extra's.
De app voldoet uitstekend om een GPX track goed zichtbaar weer te geven.
Heel handig vind ik ook dat je kleine pijltjes in de track kan laten zien waarmee de rijrichting wordt aangegeven.
Je kunt ook de kleur en de dikte van de lijn op de kaart aanpassen dus je track is echt heel erg goed zichtbaar.
Voor mij doet deze app precies wat ik wil en ik vind de app erg simpel te gebruiken.
Ik heb een KTM 990 Adventure, Honda XL650V Transalp en NX250 Dominator, Yamaha FJ1200, Cagiva SST350 en een Beta Rev3 270.