AllRoad-Forum > Technische Vraagbaak
Diverse vragen over nieuwe motor
BZO:
Als het even mee zit heb ik morgen aan het einde van de dag eindelijk mijn husky. Had ik vooruitlopend daarop alvast een paar vragen.
* Ik moet hier nog een nieuwe/andere set velgen voor aanschaffen. Nieuw of tweedehands maakt me niet zo veel uit en ik begreep dat KTM velgen tot jaren terug uitwisselbaar zijn. Maar wat betaal je tegenwoordig nog voor een ingespaakte velg nieuw of tweedehands? Zag veel tweedehands aanbod met sterk uiteenlopende prijzen.
* Komen de ketting, tandwielen, en remschijven van een supermoto uitvoering overeen met de enduro setup? Of moet dit allemaal vervangen worden?
* Op de motor waar ik een afspraak voor heb zit een Rekluse deksel. Maar hoe kom ik er zo achter of het enkel de deksel is of dat hij ook een slipperclutch heeft? (zelf geen ervaring mee) Ik zou de verkoper natuurlijk op zijn woord kunnen geloven maar dat is niet altijd het meest verstandige.
* Om vooralsnog onbekende redenen is het blok geknepen (officieel op kenteken). Deze wil ik natuurlijk meteen terug laten zetten naar origineel (op kenteken). Gaat dit doorgaans met mappings of nog old fashion met een plaatje bij de luchtinlaat? En in het geval van een mapping, is standaard dealer mapping aan te raden of zijn er betere?
* Leggen jullie je banden zelf met lepels op de velg of worden deze gebalanceerd (net als bij een weg motor) en gebeurd dit bij de motorzaak?
mmrizio:
Ik ga een poging wagen:
1: Geen idee
2: Gewoon rijden! Enduro rijdt meestal tussen 14x48 en 13x52. SM misschien wel 15x45. Uiteindelijk maakt het niet veel uit, en hangt het meer af van wat je er mee doet.
3: Volgens mij staat Rekluse niet zo bekend om de slipper clutches, meer om de 'automatische koppelingen'. Die zijn wat minder logisch voor SM. Met een slipper clutch kun je bij het afremmen voor een bocht heel lomp terugschakelen zonder dat je achterwiel begint te slippen of stuiteren: De koppeling gaat dan slippen.
4: Geen ervaring mee. Maar je verhaal klinkt niet logisch. Volgens mij rijdt niemand in NL met een geknepen motor, ondanks dat ze dat op kenteken wel zijn.
5: Ik doe het gewoon zelf met lepels, zonder balanceren. Ik stop er 1 bandenklem in per wiel, dus ze zijn niet in balans. Maar als je zoekt op het forum kom je genoeg info tegen over balanceren.
grandia:
1. prijzen hangen vaak af van het merk, maar ook of er kettingwielen en remschijven bij zitten (en de staat daarvan natuurlijk). Hier kun je zien wat een voordelig nieuw setje zou kosten.
2. Op een SM zit voor vaak een grotere voorremschijf. Als het een omgebouwde enduro is wordt vaak de remklauw in een adapter gedaan om te passen op de grotere schijf. Dus terug naar standaard is dan makkelijk. En je kunt natuurlijk ook met een grotere schijf blijven rijden.
3. ...
4. Vrijwel alle enduro's zijn op papier 'geknepen' (<10kW), maar in de praktijk niet. Bij een proefrit zou je dat wel moeten merken en zeker voor een SM is het niet logisch dat er niet met volledig vermogen mee is gereden.
5. Ik laat het doen, bij gebrek aan zin in geklooi. Nadeel is dat je dan bij een lekke band in het veld weinig routine hebt opgebouwd.
Marten:
3) Rekluse
Heb ik op m'n KTM exc 450f. Is een soort automatische koppeling. Ideaal in mijn ogen. Koppeling wel te gebruiken bij bv terugschakelen of wat technische stukjes. Maar de motor bokt je nooit uit! Doodremmen is ook verleden tijd.
Testen: motor draaiend (met koppeling) in de 1e zetten. Koppeling normaal lossen. Gaat ie pas rijden als je gas geeft? = Rekluse
BZO:
Dank je wel.
--- Citaat van: mmrizio op 05-05-2021, 11:25 ---3: Volgens mij staat Rekluse niet zo bekend om de slipper clutches, meer om de 'automatische koppelingen'. Die zijn wat minder logisch voor SM. Met een slipper clutch kun je bij het afremmen voor een bocht heel lomp terugschakelen zonder dat je achterwiel begint te slippen of stuiteren: De koppeling gaat dan slippen.
--- Einde van citaat ---
Kan natuurlijk beiden. Maar hard op een bocht afremmen en lomp terugschakelen is meestal niet iets wat je in een proefrit doet ;)
--- Citaat van: mmrizio op 05-05-2021, 11:25 ---4: Geen ervaring mee. Maar je verhaal klinkt niet logisch. Volgens mij rijdt niemand in NL met een geknepen motor, ondanks dat ze dat op kenteken wel zijn.
--- Einde van citaat ---
Tja, het staat nu eenmaal op kenteken en is dus ook zo bekend bij de RDW. Of die nu wel of niet 'echt' geknepen is doet niet zo ter zake. Ik zal er toch voor terug moeten naar de dealer want bij een ongeval ben je simpelweg niet verzekerd.
--- Citaat van: mmrizio op 05-05-2021, 11:25 ---5: Ik doe het gewoon zelf met lepels, zonder balanceren. Ik stop er 1 bandenklem in per wiel, dus ze zijn niet in balans. Maar als je zoekt op het forum kom je genoeg info tegen over balanceren.
--- Einde van citaat ---
Ga ik even wat verder zoeken...
--- Citaat van: Marten op 05-05-2021, 12:20 ---3) RekluseHeb ik op m'n KTM exc 450f. Is een soort automatische koppeling. Ideaal in mijn ogen. Koppeling wel te gebruiken bij bv terugschakelen of wat technische stukjes. Maar de motor bokt je nooit uit! Doodremmen is ook verleden tijd.Testen: motor draaiend (met koppeling) in de 1e zetten. Koppeling normaal lossen. Gaat ie pas rijden als je gas geeft? = Rekluse
--- Einde van citaat ---
Hele goede tip. Dank je wel!!!
--- Citaat van: grandia op 05-05-2021, 12:12 ---1. prijzen hangen vaak af van het merk, maar ook of er kettingwielen en remschijven bij zitten (en de staat daarvan natuurlijk). Hier kun je zien wat een voordelig nieuw setje zou kosten.
--- Einde van citaat ---
Dank je.
--- Citaat van: grandia op 05-05-2021, 12:12 ---
2. Op een SM zit voor vaak een grotere voorremschijf. Als het een omgebouwde enduro is wordt vaak de remklauw in een adapter gedaan om te passen op de grotere schijf. Dus terug naar standaard is dan makkelijk. En je kunt natuurlijk ook met een grotere schijf blijven rijden.
--- Einde van citaat ---
Dan gaat alles terug naar origineel. Maar goed om te weten.
--- Citaat van: grandia op 05-05-2021, 12:12 ---
4. Vrijwel alle enduro's zijn op papier 'geknepen' (<10kW), maar in de praktijk niet. Bij een proefrit zou je dat wel moeten merken en zeker voor een SM is het niet logisch dat er niet met volledig vermogen mee is gereden.
--- Einde van citaat ---
Dit verbaasd me. Wat is daar de reden van dan? Waarom zou je iets op papier willen laten knijpen.... een nieuw kenteken aanvragen.... terwijl je er toch niets mee doet. Niet dat je er minder belasting voor gaat betalen of zo. En voor je verzekering is het gewoon heel link.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie