Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Libie 2008 18 oktober t/m 8 november  (gelezen 17251 keer)

Offline member

  • Yammie's XT500, XT600Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 259
Re: Libie 2008 18 oktober t/m 8 november
« Reactie #105 Gepost op: 02-11-2008, 18:05 »
De motor rijdt in elk geval niet meer want de voorkant zit niet zoals die hoort. Erwain heeft pijnlijke ribben, schouders en heel veel blauwe plekken, ach gossie. 
Blij dat het niet al te ernstig is. Die ziekenhuizen daar zijn best goed en goedkoop, maar als je er niet per se hoeft te zijn.....
En goed nieuws voor Gert: nou is er vast een bobine over!
"I love to travel, but hate to arrive"  (Albert Einstein)
http://www.peterenhanneke.nl
http://abbekerk.wordpress.com

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 17
Re: Libie 2008 18 oktober t/m 8 november
« Reactie #106 Gepost op: 02-11-2008, 18:22 »
ja ja zoals een bekend Nederlander eens zei:

"elk nadeel hep z'n foordeel"
[
.....
En goed nieuws voor Gert: nou is er vast een bobine over!
[/quote]

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
Re: Libie 2008 18 oktober t/m 8 november
« Reactie #107 Gepost op: 03-11-2008, 05:23 »
En goed nieuws voor Gert: nou is er vast een bobine over!

Dure motoren hoor die KTM's... rijden op twee bobines...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 963
Re: Libie 2008 18 oktober t/m 8 november
« Reactie #108 Gepost op: 03-11-2008, 22:10 »
Wat missen we weer een hoop, echt pracht foto,s
Trouwens best jammer dat motorrijden soms pijn doet, maar met zulke ervaringen maakt het meer dan waard.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Libie 2008 18 oktober t/m 8 november
« Reactie #109 Gepost op: 04-11-2008, 21:24 »
We zijn nu in Sabratha, vanavond rond half zeven aangekomen na vandaag 560 kilometer gereden te hebben. Gelukkig was het voor de motorrijders niet al te warm, en was er wat sluier bewolking. Morgenochtend eerst een bezoek aan Sabratha, dan gaan we weer op pad richtin de grens. 's avond weer een bivak circa 100 kilometer voorbij de grens. De volgende dag weer naar Nabeul waar we eindelijk weer een echt biertje kunnen pakken. Gert zijn motor rijd uiteindelijk weer. Uiteindelijk zijn alle componenten vervangen wat met de ontsteking te maken zou moeten hebben, ik denk dat het een samenspel van storingen/defecten geweest is, na een gebietste bougiekap wilde er weer wat leven in gaan komen. Vandaag op het asfalt heeft hij weer de eerste kilometers gemaakt, daar kon hij goed aangeduwd worden, helaas geen offroad meer voor Gert.

Met Erwin gaat het prima, na wat rust bleek een ziekenhuis bezoek niet nodig, hij kraamde nog steeds dezelfde wartaal uit. Bij een vlak stuk zand waarbij niet te zien was dat er een einde was is hij er vanaf gesprongen. Op het voorwiel terecht gekomen, vooras door gebroken, remklauwen afgebroken, kroonplaat gebroken/gescheurd, natuurlijk diverse spaken afgebroken, maw de hele voorkant is afgeschreven.

Van de elf voertuigen zijn er drie die nog geen pech hebben gehad, een BMW, de Laro/Transit en 'e'en Toyota, en die loopt er ook wel erg mooi doorheen. De BMW rijder heeft wel zijn pols verbrand toen hij met zijn arm tegen de hete uitlaat kwam, dus die heeft eigenlijk maar een half puntje.

Ik had nog meer mooie foto's voor jullie uitgezocht, maar die staan op de memorystick, en die ligt in de auto op de camping. Houden jullie in ieder geval tegoed, waarschijnlijk zondag ochtend vanuit de auto.

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Libie 2008 18 oktober t/m 8 november
« Reactie #110 Gepost op: 04-11-2008, 21:42 »
Op het voorwiel terecht gekomen, vooras door gebroken, remklauwen afgebroken, kroonplaat gebroken/gescheurd, natuurlijk diverse spaken afgebroken, maw de hele voorkant is afgeschreven.

Dat is een flinke klap geweest dan. Gelukkig heeft Erwin zelf niet veel opgelopen erbij
Ben benieuwd naar de foto's

Offline member

  • fear is a mind killer,therefore I must not fear
  • *****
  • Berichten: 631
Re: Libie 2008 18 oktober t/m 8 november
« Reactie #111 Gepost op: 04-11-2008, 21:49 »
Heh,
gelukkig horen we wat van jullie.
Sabratha is in ieder geval leuk om bij te komen en een mooie afsluiter.

Tjee zeg die Erwin, wat een smak.En niet eens van Irene  ;)
Die duinen blijven altijd gevaarlijk.
Heeft ie nog wel de boog gehaald?

En materiaal pech hoort een beetje bij een trip als deze, dat is deel van het avontuur.


Zeg Ferd sukkel, rij effe terug en plaats die foto`s nou .

Hoop jullie snel te zien/spreken

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 58
Re: Libie 2008 18 oktober t/m 8 november
« Reactie #112 Gepost op: 04-11-2008, 23:26 »
En Ferd, geslapen aan het strand bij Sabratha???? of weer in die jeugdhotel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: Libie 2008 18 oktober t/m 8 november
« Reactie #113 Gepost op: 06-11-2008, 16:26 »
Ach gossie niet zo mooi Erwin! Sterkte!
Gelukkig dat Gert weer kan rijden.
Ben benieuwd naar de verhalen!
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Libie 2008 18 oktober t/m 8 november
« Reactie #114 Gepost op: 10-11-2008, 11:09 »
Er leek niets aan de hand toen ik met de kleplichter m’n motor uitzette, die 2e dag op de piste langs de Algerijnse grens. Hij liep als een speer, hoewel ik aan het eind van de vorige dag soms een verbrandingsklap leek te missen. Zodra de auto’s weer bij waren, zouden we weer gaan. Normaal: 1 trap en lopen, nu niet. Niks aan de hand, arsenaal aan manieren om hem alsnog aan te krijgen opengetrokken, maar nee, weer niks. Buddy en tank er af, niks vreemds te zien. Andere bougie in de dop: geen vonk. Zoeken en repareren duurt te lang, en we hadden al te veel tijd verloren bij de grens, dus opladen op de pick-up van de gids, tussen het olievat met benzine, de waterjerrycans, het brandhout en de dekens voor hun bivak. Hobbel de hobbel naar het volgende plaatsje waar we kunnen kijken wat er aan de hand is. Gelukkig is er plek in de Landrover van Bram zodat ik niet tussen 2 arabisch sprekende mannen in een tot op de draad versleten Toyota pick-up hoef te zitten.
Met hulp van Arne, (in het dagelijks leven wegenwacht) en Bram komen we er al snel achter dat de bobine is doorgebrand. Je ziet duidelijk bultjes zitten op het goedje waarmee ze dat ding dichtgieten. Die heb ik dus niet bij me, omdat die dingen volgens iedereen wel heel blijven, in tegenstelling tot de stator (die ik natuurlijk wel bij me heb, zo gaan die dingen)
Ik bel Ro, die heeft er wel een maar weet niet zeker of die goed is. Via de satelliet verbinding van Marco wordt vanuit het einde van de wereld dus maar een nieuwe bobine besteld die via UPS op de post gaat naar Sebha, de eerste grote plaats die we tegenkomen. Naar de vestiging aldaar van het agentschap waar Destination Adventure zaken mee doet. Dat gaat meer dan een week duren, precies de week met de mooiste stukken om te rijden.
Omdat er in die bobine een soort mini-CDI-tje zit kun je niet zomaar iets improviseren met een andere bobine, van een auto of zo. We proberen de bobine van Fred nog, werkt niet. Arthur slaagt er zelfs in de oude bobine te splitsen met een hamer en beitel zodat we het CDI-tje kunnen proberen samen met Fred z’n bobine. Ook niks.
Tegen de tijd dat we Sebha naderen wordt het natuurlijk spannend of-ie aankomt. Ik heb zelf weinig vertrouwen in dit soort acties (er ligt nog wat meuk van mij in Casablanca), als het al aankomt is het meestal te laat. En vanwege het strakke reisschema is er ook bijna geen ruimte om te wachten.
Ik bel met UPS in Tripoli waar in Sebha ik het op kan halen. Ik krijg zowaar een engels sprekende man aan de lijn die meteen weet waar ik het over heb. Het pakje is nog in Tripoli, maar ze kunnen niks met een postbus-adres. En ze konden ons niet bereiken. Die avond kan het op een binnenlandse vlucht naar het Kala-hotel in Sebha, waar we het de volgende ochtend op 08:00 kunnen oppikken. Klinkt goed, maar ik geloof het pas als ik ‘m in m’n handen heb.
Volgende morgen, Tareq en ik springen uit de pick-up op het parkeerterrein van het hotel. Donkere, lege ruimte. Komt een mannetje aansloffen. Gesprekje in het arabisch. Mannetje kijkt schaapachtig en schudt nee. Ik weet genoeg, al voordat de gids in zijn grappige losse-woordjes-engels uitlegt dat er niks is. We rijden naar het postkantoor van Sebha. Een onduidelijk gebouwtje tussen alle andere onduidelijke gebouwtjes. Via een klein laag raampje zie ik een berg met pakjes liggen. Er komt een soort paklijst in het arabisch die Tareq naar mijn gevoel veel te snel scant. Straks ziet-ie iets over het hoofd. Zit niks bij uit Europa.
Bellen met Tripoli. Ik kan hier niet bellen, dus we gebruiken Tareq z’n ouwe 3310. Belkaart leeg. Nieuwe halen in vaag winkeltje. Weer bellen. Pakje is wel in Sebha, maar in het UPS kantoortje. Zucht, zeg dat dan meteen. UPS kantoortje snel gevonden, er hangt zowaar een bordje boven de deur. Naar binnen. Donker, stoffig, lege stellingkasten, tafels op z’n kant. Zit achterin een mannetje achter een oud bureau, met een grote grijns op z’n gezicht en precies 1 pakje voor z’n neus. Ik durf niks te hopen. Handenschudden, beleefdheden uitwisselen. Ik probeer in het halfdonker iets van een afzender te vinden. JA, HET IS ‘M!!!! Hoe is het mogelijk…..Hoef verder niks te betalen geen invoerrechten of wat dan ook. In de auto snel openmaken, straks is het een achterlicht of zo. Nee het is echt het goeie type bobine. Wauw.
Op de camping is iedereen blij voor me. ’t Is inmiddels 11 uur en we moeten snel gaan. Met 2 boutjes en 3 stekkers zit-ie er in. Trappen. Niet lopen. Aanduwen. Niet lopen. Opladen maar weer. Ik kan alleen maar denken aan vlammenwerpers. ’s Avonds om half 12, als we weer in het niks kamperen, zal blijken dat de NGK bougiedop ook kapot is en hoogstwaarschijnlijk zelfs de oorzaak van alle ellende. Maar dat weten we dan pas en niemand heeft een reserve bij zich….
We kunnen iets improviseren door de bougiekabel rechtstreeks op de bougie aan te sluiten. Alleen lukt het niet om hem normaal te starten en al helemaal niet om ‘m aan te duwen in het mulle zand.
De piste van Idri naar Darj is heel lang en saai en ik heb het helemaal gehad. Dus ik wacht wel tot in Darj het asfalt weer begint en we 'm wel aan kunnen duwen. Daar komen we een groep Italianen tegen met motoren. Hebben geen bougiedoppen bij zich.
Het automaterialen winkeltje daar heeft alleen maar enorme vrachtwagen bougiedoppen. Als ik terug loop blijkt een Italiaan met een XR toch een ouwe dop te hebben die zowaar past. Aanduwen, lopen! Ik verlies spontaan m’n teenslippers bij de eerste meters die ik weer kan rijden. De dop houdt stand, net als de rest en ik kan gelukkig nog wat dagen rijden. Wel asfalt, maar met extra plezier.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Libie 2008 18 oktober t/m 8 november
« Reactie #115 Gepost op: 10-11-2008, 11:14 »
Wat een verhaal!!!
Jammer van de mooie dagen zandpiste, maar toch weer een heel avontuur om te kunnen vertellen Gert  ;)

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Libie 2008 18 oktober t/m 8 november
« Reactie #116 Gepost op: 10-11-2008, 11:51 »


Mocht een dagje met de DRZ rijden van Robert, die na een elegante handstand op een duintje wat pijnlijke polsen had. Klasse.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: Libie 2008 18 oktober t/m 8 november
« Reactie #117 Gepost op: 23-11-2008, 21:42 »
Ik krijg wel zin om weer te gaan....het schone Libie.... ;)

Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: Libie 2008 18 oktober t/m 8 november
« Reactie #118 Gepost op: 23-11-2008, 22:04 »
Oooh wat een rit...3000km in 6 dagen... :D

Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.