Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Vraag: Grens Egypte-Jordanie/gids Libie/betalen voor je voertuig?  (gelezen 4362 keer)

Offline member

  • starter
  • Berichten: 2
Beste medereizigers,

Ik heb een vraag over de grens tussen Egypte en Jordanie. Hoe zit dat precies? Moet je eerst door Israel (zo ziet het er namelijk op de kaart uit) of kun je Israel ook omzeilen?

Verder ben ik ook benieuwd naar het feit dat je met een gids door Libie moet reizen? Hoe kom je aan zo iemand? Moet/kan je zoiets vanuit Nederland regelen of aldaar. Kom je uberhaupt dat land wel in als je zulke voorbereidingen niet hebt getroffen van te voren?

Dan een laatste vraag; ik heb iets gehoord over het betalen van een bepaald deel van de waarde van je voertuig bij het betreden van bepaalde landen. Weet iemand hier meer van?
Hoe regel je zoiets en waar kan ik er meer informatie over vinden?

Groetjes van Eva en Daan.


Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: Vraag: Grens Egypte-Jordanie/gids Libie/betalen voor je voertuig?
« Reactie #1 Gepost op: 10-09-2008, 22:01 »
Voor Libie ben je een (groeps) visum nodig, en die gids is volgens mij de toeristen politie die je overal volgt. Het kan zijn dat gert Duson je op weg kan helpen. hij organiseert rally's in Libie.Hij heeft zeker contacten voor je ter plaatse.
Google maar ff op Libya desert challenge, of kijk hier: http://www.xtravels.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=16&Itemid=27
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 857
Re: Vraag: Grens Egypte-Jordanie/gids Libie/betalen voor je voertuig?
« Reactie #2 Gepost op: 11-09-2008, 09:37 »
Als je vanaf Nuweiba in de Sinai de boot pakt, kun je rechtstreeks over naar Aqaba, Jordanie. Kun je Israel omzeilen, geen probleem.
Libie is lastig zelf te regelen. Je moet een official en een gids inhuren om er in te mogen. Wij organiseren zelf reizen in Libie (Adventuremaniacs) en zelfs voor ons blijft het een hoop gedoe en geregel om het voor elkaar te krijgen, ook al werk je langer met dezelfde mensen. Zij regelen ook de documenten, inclusief het Carnet de Passage voor de voertuigen. In een kwartier ben je Libie in, dat dan weer wel.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 322
Re: Vraag: Grens Egypte-Jordanie/gids Libie/betalen voor je voertuig?
« Reactie #3 Gepost op: 11-09-2008, 18:01 »
ik heb iets gehoord over het betalen van een bepaald deel van de waarde van je voertuig bij het betreden van bepaalde landen. Weet iemand hier meer van?
Hoe regel je zoiets en waar kan ik er meer informatie over vinden?

Te verkrijgen bij de ADAC in Duitsland.
http://www.adac.de/ReiseService/tourset_reisefuehrer/tipps/Carnet_de_Passage/

Het werkt heel makkelijk: flink aantal weken vantevoren het formulier invullen, borg betalen (1500 euro denk ik, maar afhankelijk van de waarde van je motor) + administratiekosten (150 euro) en na een paar weken krijg je je carnet.
Een carnet heeft standaard 25 pagina's met drie delen. Het onderste deel laat je bij binnenkomst in een land afscheuren en bovenaan moet eea ingevuld worden door de douane. Hetzelfde gebeurt bij vertrek.
Goed opletten dat alles goed ingevuld wordt en dat de juiste stempeltjes gezet worden, wij moesten de meeste douaniers daar echt een handje bij helpen  :D
 
BIj terugkomst in Europa laat je een apart formulier invullen door de douane (mag niet bij de politie !!) en dat stuur je met het carnet en nog wat papierwinkel terug naar de ADAC. Na een paar weken krijg je je 1500 euro weer terug.

Raak het ding niet kwijt of scheur er geen pagina's uit want dan kun je fluiten naar je centjes. Kopietjes maken en meenemen en een setje thuis laten is zeker aan te bevelen. 

Hoe dat carnet (alleen ?) voor Libië werkt weet ik niet.
what doesn't kill me only makes me stronger

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Vraag: Grens Egypte-Jordanie/gids Libie/betalen voor je voertuig?
« Reactie #4 Gepost op: 12-09-2008, 12:27 »
Als je vanaf Nuweiba in de Sinai de boot pakt, kun je rechtstreeks over naar Aqaba, Jordanie. Kun je Israel omzeilen, geen probleem.

Er gaan veel boten op dit traject. Probeer iig Israel te vermijden, want met een stempel van Israel in je paspoort wordt het in Noord-Afrika bij de grenzen een stuk minder leuk. Ook als je geen stempel hebt van Israel in je pastpoort (ze kunnen ook een apart papiertje stempelen), dan zien ze het nog aan de exit-stempel dat je in Isreal geweest bent...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Vraag: Grens Egypte-Jordanie/gids Libie/betalen voor je voertuig?
« Reactie #5 Gepost op: 14-09-2008, 17:32 »
Carnet is voor Libië niet nodig. Gids is verplicht. Toeristenvisum is niet persé noodzakelijk, maar dan moet je een uitnodiging hebben van een inwoner of zoiets. In 2002 was het voor ons makkelijk om op een toeristenvisum binnen te komen dan via een uitnodiging (mijn zus woonde op dat moment in Tripoli). Waarschijnlijk waren toen de gidsen niet noodzakelijk, ik heb zelf lekker rond gereden in hun auto. Nu zijn ze zeker verplicht.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Vraag: Grens Egypte-Jordanie/gids Libie/betalen voor je voertuig?
« Reactie #6 Gepost op: 17-09-2008, 10:05 »
Hier heb je een pdf bestandje met alle landen waar je een carnet voor nodig hebt.

http://www.adac.de/images/L%C3%A4nder%C3%BCbersicht%20deutsch_tcm8-80801.pdf