Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: verkoop motor in Afrika, mogelijk?  (gelezen 11050 keer)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: verkoop motor in Afrika, mogelijk?
« Reactie #15 Gepost op: 18-10-2008, 12:28 »
Wat zullen de kosten zijn van het reizen door die landen zonder carnet?

Ach, in afrika kan alles, als je maar betaalt. In de meeste landen waar geen carnet nodig is, zou je in principe niets hoeven te betalen, maar dat gaat eigenlijk niet op in Afrika (tenminste niet toen wij er waren). Meestal was het $ 20 - $ 30 wat me moesten betalen.
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • starter
  • Berichten: 2
Re: verkoop motor in Afrika, mogelijk?
« Reactie #16 Gepost op: 17-11-2008, 17:27 »
Ik zou niet weten waarom je de motor hier niet zou kunnen verkopen. Als je bij binnenkomst doet of je geen carnet hebt, en de motor op temporary import zet, is het verkopen ook makkelijker omdat je carnet dan keurig is afgestempeld.
Overigens is verschepen niet zo duur, vanuit NL hierheen was ik ongeveer 300 euro kwijt, ben nog op zoek voor verscheping terug

Offline member

  • *****
  • Berichten: 322
Re: verkoop motor in Afrika, mogelijk?
« Reactie #17 Gepost op: 17-11-2008, 22:34 »
Ik zou niet weten waarom je de motor hier niet zou kunnen verkopen. Als je bij binnenkomst doet of je geen carnet hebt, en de motor op temporary import zet, is het verkopen ook makkelijker omdat je carnet dan keurig is afgestempeld.
Maar dan sta je eenmaal terug in Nederland toch wel voor het probleem dat je je motor moet tonen bij de douane. Zonder het daarbij door de douane ingevulde formulier krijg je van de ADAC echt je centjes niet terug.  :-\
what doesn't kill me only makes me stronger

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: verkoop motor in Afrika, mogelijk?
« Reactie #18 Gepost op: 20-11-2008, 11:10 »
Is dus alleen een probleem als je met een carnet begint te reizen...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 66
Re: verkoop motor in Afrika, mogelijk?
« Reactie #19 Gepost op: 04-12-2008, 18:17 »
Hey cornepol,
Ik heb de route die jullie hebben gereden vergeleken met de pdf van ADAC waar al de landen zijn opgesomd waar een carnet vereist is. nl: Sudan, Kenia,Tanzania, Uganda,Malawi,Botswana,Namibie, Zuid-afrika. Heb jij dan gewoon betaald aan de grens en het was in orde?
Want die carnet is zulke rompeslomp en zo'n duur grapje.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: verkoop motor in Afrika, mogelijk?
« Reactie #20 Gepost op: 04-12-2008, 21:56 »
Geloof mij, het is in sommige landen veeeeeeeeel meer rompslomp zonder carnet. Sudan onmogelijk. en duur valt ook best mee. koste mij 150 euro geloof ik + verzendkosten.


Ow, als je de carnet docu's even goed doorleest dan lees je ook dat er hele goede opties zijn om je motor te verkopen in bijvoorbeeld zuid afrika. met de juiste stempel geen enkel probleem je moto daar te laten en toch je borg terug te krijgen.


Ik zag de garantie stelling van 3000 euro als een leuk spaarpotje voor wanneer ik weer thuis was.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 66
Re: verkoop motor in Afrika, mogelijk?
« Reactie #21 Gepost op: 04-12-2008, 23:18 »
Ik zal me eens beter informeren over de carnet. Kent er iemand een duidelijke site waar er ook de dingen in staan van die juiste stempel om moto te verkopen en toch borg terug te krijgen?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: verkoop motor in Afrika, mogelijk?
« Reactie #22 Gepost op: 05-12-2008, 11:20 »

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 66
Re: verkoop motor in Afrika, mogelijk?
« Reactie #23 Gepost op: 05-12-2008, 20:37 »
ok bedankt,
ik zal het eens onderzoeken

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 66
Re: verkoop motor in Afrika, mogelijk?
« Reactie #24 Gepost op: 16-12-2008, 16:40 »
blijkbaar kan ik hier in belgie in de royal automobilclub ook een carnet krijgen. Waarborg = 50% van waarde moto, onze moto is niet meer dan 1500 euro waard maar minimum is 1250 euro met uitzondering van Zuid-Afrika waar je 100% betaald en dus minimum 2500 euro betaald.
Ik heb ook gevraagd hoe het zit als je de moto daar verkoopt. Je moet zoals Moyo zegt die importtaksen betalen (indien geen carnet) en het op een officiele manier verkopen. Je krijgt dan officiele documenten die je eens terug in Belgie moet kunnen voorleggen.
Nu vind ik het een beetje riskant om enkel voor Zuid-Afrika het dubbel te betalen want moest er toch een probleem zijn met de papieren en ons geld niet terugkrijgen zijn we 2500 euro kwijt. Als we doen alsof we geen carnet hebben en gewoon de importtaksen betalen weet ik niet hoeveel geld we hieraan zullen spenderen.
Is het mogelijk om zonder carnet Zuid-Afrika in te komen en weet iemand hoeveel het dan ongeveer kost?

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: verkoop motor in Afrika, mogelijk?
« Reactie #25 Gepost op: 16-12-2008, 16:44 »
Heb je een linkje?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 66
Re: verkoop motor in Afrika, mogelijk?
« Reactie #26 Gepost op: 16-12-2008, 18:26 »
spijtig genoeg staat er op de site van de royal automobileclub niets over de carnet de passage. Vraag me niet waarom maar dit is Belgiƫ!

www.reismicrobe.be/user_docs/tolpasboekje.pdf
dit is de neige info die er te vinden is.
De rest van de informatie ben ik te weten gekomen via de telefoon

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 62
Re: verkoop motor in Afrika, mogelijk?
« Reactie #27 Gepost op: 06-07-2009, 14:08 »
@ Franz,
 
Hoe heb je de zaak uiteindelijk geregeld?
 
Me gusta la moto, me gustas tu.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 169
Re: verkoop motor in Afrika, mogelijk?
« Reactie #28 Gepost op: 11-08-2009, 12:03 »
Waarom niet omgekeerde route rijden (van zuid naar noord?!?)
 
Tip: hou rekening met de seizoenen (die is bijv. in SA omgekeerd aan die van NL)
Lead, follow or get out of the way !!!