Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Terschelling en strand  (gelezen 6319 keer)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Terschelling en strand
« Gepost op: 05-01-2009, 19:28 »
We zitten een mid-weekje op Terschelling, even uitwaaien en het jaar goed beginnen zullen we maar zeggen. Vanmorgen aangekomen, en vanmiddag even het strand op. Meteen viel het me op dat er bijna meer auto's op het strand rijden dan op het asfalt. Mag dat hier zomaar?? Dan had ik die Feroza dus een week eerder moeten hebben  :-\

Ik heb even gezocht op internet en kwam een artikeltje uit 2005 tegen over het strandrijden op Terschelling.

Citaat
Vlieland soepeler voor strandrijders dan op Terschelling   [wadden]
Stoer is het wel, om met terreinwagens op het strand te scheuren. Op de waddeneilanden zijn er per eiland verschillende regelingen. Op Vlieland geldt een ruime regeling. Tussen de jachthaven en het Pad van Twintig mag van 1 mei tot 1 oktober worden gereden op het strand tussen acht uur ’s-avonds en acht uur ’s-ochtends. Ten westen ervan mogen de 4WD’s altijd het zand op. In de tussenliggende uren mogen alleen de hulpstrandvonder en het schoonmaakbedrijf het strand op. De Vliehorsexpres heeft in het verleden al voor haar rechten gevochten en mag in de zomer wel het strand op. Hoewel de helft van de Vlielanders in een 4WD rijdt, leidt dit niet tot Terschellinger taferelen.
Op Terschelling is het scheuren op het strand door de eilanders tot een “uit de klauwen gegroeid fenomeen” verworden en wel zodanig dat de regels moeten worden aangescherpt. De gemeente is daar in botsing gekomen met de strandbeheerder van Staatsbosbeheer (SBB) en met de Vogel- en Habitatrichtlijnen. Op 5 juli verlengde de gemeenteraad de periode voor strandrijden (van november t/m maart naar september t/m april). Volgens SBB brengt dit het probleem dichter bij de vakanties en het broedseizoen en begrijpt niet dat de eilanders hun eigen liefhebberij boven het eilandbelang en de badgasten plaatsen. SBB overweegt bezwaar aan te tekenen. B&W heeft de gemeenteraad gevraagd haar besluit te heroverwegen voordat er 450 ontheffingen worden verleend. Daarnaast had de raad op 5 juli ook toestemming verleend aan de firma Westbank om in de zomer excursies te rijden over het strand. Dit deelbesluit van de strandnotitie is door burgemeester Visser voorgedragen aan de raad voor vernietiging. Maar de raad kan niet (meer) over een individuele ontheffing beslissen omdat het de bevoegdheid voor het verlenen van ontheffingen had overgedragen aan het college. Voorlopig is het besluit nu geschorst. Mede ook omdat de belangen van anderen onvoldoende waren afgewogen.

Op Ameland wordt voor toeren op het strand alleen een uitzondering gemaakt als je op sterven ligt en nog één keer de zee wil zien. Buiten dat is toeren over het strand niet toegestaan. Ontheffingen zijn mogelijk maar dan moet het doel aantoonbaar zijn. Er is wel in het verleden een pasjesregeling ingesteld nadat clubs van de vaste wal kwamen racen op het eiland waardoor de duinen werden aangetast.

Op Schiermonnikoog mogen alleen eilanders auto rijden. Dat scheelt. Voor het rijden op het strand vragen per jaar gemiddeld 40 mensen een ontheffing aan. Racen of crossen is er niet bij. De periode loopt van mei t/m 15 september tussen acht uur ’s-avonds en zeven uur ’s-morgens. In de zomer mag men alleen op de waterlijn en niet in broed- en begroeide gebieden.
Geplaatst op 18-08-2005 09:13    terug
Bron: eigen redactie 16-08-2005

Een ander artikel zonder datum is van een taxibedrijf:
Citaat
In het winter seizoen (van 1 november tot 1 april) mogen er auto’s op het strand rijden, een unieke gelegenheid om eens tot het Amelandergat te rijden.
Naar Amelander Gat en drenkelingenhuisje

Het uiterste punt van Terschelling is het Amelander Gat, van hier zie je de vuurtoren van Ameland.

"Huuske van e hoek", een in ere hersteld drenkelingenhuisje waar in vroeger tijden schipbreukelingen een eerste veilige haven konden vinden. Het stond oorspronkelijk op een grote kale zandplaat die nu Boschplaat heet.

Voor wie niet de gelegenheid heeft dit mooie deel van Terschelling per fiets of lopend te bereiken is er nu de Strandtaxi.

De auto die wij gebruiken voor de strand-ritten, is een Landrover Discovery. Deze luxe terrein auto biedt plaats aan 6 personen en staat garant voor een veilige en comfortabele rit.
Tarief

Het tarief voor de Strandtaxi is € 50,- per uur.

Hieruit maak ik dus inderdaad op dat het van november tot april is toegestaan. Dan zal ik alvast maar boeken voor volgend jaar, met de Twingo wil ik dit niet proberen (op het strand is het niet zo'n probleem, maar je moet eerst die duinenrij over ::))


Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Terschelling en strand
« Reactie #1 Gepost op: 05-01-2009, 19:37 »
zoek meteen ff uit dan of het ook met de motor mag :)

en fijne vakantie!
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2397
Re: Terschelling en strand
« Reactie #2 Gepost op: 05-01-2009, 20:12 »
daar heb je vergunning voor nodig en die heb ik
moet wel op het kenteken staan waarmee je rijd
je ziet niemand
maar ze zien jouw wel en ze zijn zo bij je je mag alleen op het strand rijden als je dicht bij de duinen komt dan staat er binnen een paar tellen een blauwe zwaailamp naast je

Post Merge: 05-01-2009, 20:13
Ferdw
effe bij de havenmeester langs en die kan je verder helpen
sukses

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Terschelling en strand
« Reactie #3 Gepost op: 05-01-2009, 20:14 »
Er zijn toch een paar (ex) dakar deelnemers die hier vandaan komen? Volgens mij Gerard List en nog iemand. Denk dat Mars ze wel kent. Ik heb inderdaad hetzelfde vernomen, maar zit er niet ergens een adder onder het gras? BV alleen eilandbewoners of zo? Op Texel is ook een fijne crossbaan. Hou je de twingo wel heel? Anders moet je volgende week meer bijbetalen....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2397
Re: Terschelling en strand
« Reactie #4 Gepost op: 05-01-2009, 20:41 »
Gerard List en Laurens Conijn wonen op het eiland
als ze je snappen zonder vergunning kost dat 75 euro en ze volgen je via de brandaris die vuurtoren
en voor een vergunning moet je op het gemeentehuis zijn

Offline member

  • *****
  • Berichten: 751
Re: Terschelling en strand
« Reactie #5 Gepost op: 05-01-2009, 20:42 »
Inderdaad Gerard List en zijn vaste maatje Laurens Conijn van waddenrally.nl (Vlieland bewoners)
De crossbaan op Texel is leuk en zwaar, zacht zand natuurlijk. En er is nu ook een baan in Den Helder. Aankomende zondag ga ik er trainen als het weer het toelaat.